Egyre elterjedtebb az elektronikus fizetés, de még mindig sok hazai kereskedő ódzkodik a bevezetésétől. Az OTP Bank reprezentatív felméréséből kiderült, milyen aggályok merülnek fel a vállalkozások részéről, és milyen elvárásokat támasztanak. Ahogy az is: tudják-e, hogy valójában milyen költségekkel jár az elektronikus fizetés biztosítása, illetve ezzel szemben a készpénzhasználat.
Legyen olcsó, személyre szabható és megbízható. Ezek a legfontosabb elvárásai a hazai mikro-, kis- és középvállalkozásoknak az elektronikus fizetési megoldásokkal szemben – derült ki az OTP Bank megbízásából készült reprezentatív felmérésből1. A válaszok alapján fontos követelmény a vállalkozások részéről, hogy az elektronikus fizetési megoldások alacsony kiadást jelentsenek (94%) és működjenek jól (95%). Ezen kívül általános elvárás a bármikor elérhető háttértámogatás a szolgáltató részéről (80%), valamint a szolgáltatás személyre szabhatósága (70%).
Az adatokból látszik, hogy a hazai vállalkozások számára kardinális kérdés az árazás. Ugyanakkor a mikro-, kis- és középvállalkozások harmada, és a csak készpénzes fizetést biztosító vállalkozások fele nem tudja megbecsülni, hogy mennyibe kerül egy kártyás fizetést biztosító POS-terminál üzemeltetése havonta. Ez arra enged következtetni, hogy az elektronikus fizetési megoldásoktól való tartózkodásuk gyakran nem konkrét információkon, hanem benyomásokon alapul.
A válaszadó vállalkozások közül a legtöbben (23%) 1.000 és 5.000 forint közé teszik az elektronikus fizetés havi költségét, a készpénzelfogadás pedig a válaszadók harmada szerint (34%) nem kerül többe havi 1.000 forintnál. A többség (31%) magasabbra becsülte a terminál működtetésének árát a készpénzelfogadás költségeinél, 20%-uk azonos tartományba tette, 11%-uk pedig a készpénz kezelését tartja drágábbnak.
„A vásárlók igényeinek kiszolgálása mellett a kereskedőknek kényelmet, gyorsaságot és biztonságot jelent a kártyás vagy online fizetési megoldás biztosítása” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment terület vezetője, aki szerint érdemes részleteiben vizsgálni a költségeket. „A gyakori vélekedéssel szemben a készpénzhasználat sem ingyenes. Elég, ha a tárolás, a szállítás, valamint az esetleges befizetés költségeire gondolunk. Ugyanennyire fontos számba venni az időt és energiát, amit ezekre kell fordítani, nem beszélve a biztonsági kockázatokról. A terminálüzemeltetés költsége pedig nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel kötött szerződést, ezért mindenképp érdemes a legmegfelelőbb megoldás kiválasztásához tájékozódni az elérhető lehetőségekről” – tette hozzá a szakértő.
A technológia fejlődésével egyre több és kényelmesebb elektronikus fizetési megoldás közül választhatnak a vállalkozók. A fizikai POS-terminál mellett ma már létezik olyan alkalmazás, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. Az OTP Csoportnál a már online is igényelhető Telefonos POS használatával az érintéses kártyaelfogadás mellett QR-kódos és linkes fizetés is felkínálható a vásárlóknak.
A vállalkozások számára elérhető elektronikus fizetési megoldásokról az OTP Bank kártyaelfogadás oldalán érhető el további információ.
(A cikk az OTP Bank, a VOSZ együttműködő partnerének támogatásával jött létre.)
[1] Az OTP Bank megbízásából aPulzus által 500 mikro-, kis- és középvállalkozás megkérdezésével 2023. 12.09. és 12.15. között készített reprezentatív felmérés.
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.