A divatipart is utolérte az infláció

2024. 01. 31., 16:10

A GLAMI divatkereső nemzetközi felmérést készített a fogyasztók divatcikk vásárlási szokásainak változásáról a 2023-as évben. A többszáz webáruház kínálatát összekötő platform kutatása szerint az áremelkedések miatt tavaly a magyarok 63 százaléka költött kevesebbet ruhákra, cipőkre és egyéb kiegészítőkre. A legtöbben azzal próbálták csökkenteni a költségeiket, hogy vagy kevesebb terméket vettek meg, vagy kizárólag leárazásokon vásároltak.

A GLAMI divatkereső legfrissebb felmérése szerint 2023-ban a magyar fogyasztók 88 százaléka érzékelt drágulást a divatcikkek területén az infláció miatt, amit 53 százalék jelentős mértékűnek, 35 százalék pedig alacsony mértékűnek ítélt meg.

Az áremelkedés miatt 63 százalék kevesebbet költött ruhákra, cipőkre és egyéb kiegészítőkre, 22 százalék ugyan érezte az inflációt, de hajlandó volt a magasabb árat is kifizetni, 14 százalék pedig ugyanúgy vásárolt, mint korábban. A kiadások tekintetében 41 százalék 20.000-40.000 forintot, 32 százalék kevesebb mint 20.000 forintot, 12 százalék pedig 40.000 és 80.000 forint közötti összeget költött havonta divatcikkekre.

A felmérésben résztvevők 62 százaléka azzal próbálta csökkenteni a költségeket, hogy kevesebbet vásárol, 36 százalék kizárólag akciós termékek vásárlásával spórolt, 20 százalék előre meghatározott összegnél nem költött többet, 15 százalék pedig használt ruha vásárlással takarított meg. A korábbinál olcsóbb, illetve kevésbé prémium termékeket 14 százalék vásárolt, 3 százalék pedig ruhák és cipők javításával és átalakításával spórolt.

A jelenlegi gazdasági helyzetben 42 százalék nyitottabbnak mutatkozik, hogy jobb minőségű ruhákat vásároljon, 30 százalék ebben a tekintetben nem változtatott a hozzáállásán, és 19 százalék válaszolta, hogy még kevésbé tervez prémium ruházatot vásárolni, mint korábban.

A vásárlás helyének tekintetében az elmúlt 3 hónapban 58 százalék leginkább online vásárolt divatcikkeket, 18 százalék fele-fele arányban vásárolt online és hagyományos üzletekben és 18 százalék válaszolta, hogy inkább a fizikai üzleteket preferálta. Az online vásárlást a legtöbb fogyasztó időmegtakarítás (52 százalék), a nagyobb választék (49 százalék), az alacsonyabb árak (46 százalék), a könnyebb ár összehasonlítás (32 százalék) és a keresést megkönnyítő szűrő feltételek használatának lehetősége (33 százalék) miatt preferálja.

A termékek otthoni felpróbálásának lehetősége és szükség esetén történő visszaküldése miatt 57 százalék részesíti előnyben az online vásárlást. A webáruházak kiválasztása tekintetében a legfontosabb szempontok a kedvenc márkák (4 2százalék) elérhetősége, az ingyenes házhozszállítás lehetősége (42 százalék), a minél több méretinformáció rendelkezésre állása (38 százalék), az alacsony ár (29 százalék), a gyors kiszállítás (26 százalék), a jó ügyfélszolgálat (17 százalék) és a hosszú idő a visszaküldésre (16 százalék). A kutatás szerint a válaszadók 33 százaléka vásárolt már a Shein, a Temu vagy a Boohoo oldalakról.

Fizetés tekintetében továbbra is az utánvét a legkedveltebb fizetési opció (65 százalék). Ha az utánvét is rendelkezésre áll, csupán 18 százalék preferálja az online történő fizetést, valamint 17 százalék válaszolta, hogy egyéb körülményektől függ a választása. Az olyan BNPL (buy-now-pay-later) fizetési lehetőségeket, amelyek lehetővé teszik, hogy a fogyasztók részletekben fizessenek (például Klarna, Pastpay) a válaszadók mindössze 2 százaléka próbálta ki, 31 százalék válaszolta, hogy nem ismeri ezeket a szolgáltatásokat, 58 százalék pedig hallott már róluk, de egyelőre nem tervezi használni ezeket.

A divattrendek tekintetében tovább hódít a hétköznapi és a sportos megjelenés, 2024-ben a magyar fogyasztók 45 százalék-a főleg hétköznapi, 33 százalék sportos/outdoor, 12 százalék pedig alkalmi/formális ruhákat tervez vásárolni. Arra a kérdésre, hogy szabadidős tevékenységeken kívül viselnek-e sportos/outdoor ruházatot és cipőt 82 százalék igennel, 17 százalék pedig nemmel válaszolt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Van egy apró kis bolt a Liliom utcában, ahol a gasztronómia szerelmesei garantáltan elérzékenyülnek. Fekete Antonio szakácskönyvboltja majd’ kétszáz kiadó legjobbját kínálja azoknak, akik nem elégszenek meg a középszerrel.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS