A konzervatív tudásmegosztási módszerek bizonyultak hatékonyabbnak a pénzügyi edukációban

2020. 11. 30., 13:45

Közel háromezer hátrányos helyzetű fiatal pénzügyi ismereteinek fejlesztését segítette az elmúlt évben az Erste Bank több nonprofit szervezettel együttműködve. Az oktatási módszereket a szervezetek maguk választották, a szakértők közreműködésével folyamatosan tökéletesítve saját megoldásaikat. Az úttörő hatékonyságmérés nyomán egyre jobban körvonalazódik, hogy a pénzügyi edukáció során a frontális és az élményalapú ismeretterjesztés egymást kiegészítve építi a tudatosságot.

A pénz nem játék – mélyebben épülnek be a gazdasági ismeretek a magyar fiataloknál, ha azokat a hagyományosabb oktatási módszerekkel adják át, míg a játékos ismeretterjesztés leginkább arra hívja fel a figyelmüket, mit kell még megtanulniuk.

Az Erste Bank hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozó nonprofit szervezetekkel indított közös programot, hogy a bank nemzetközi tudását, az Erste bécsi FLIP központjának tapasztalatait Magyarországon is hasznosítsa. A program kifejezett célja volt, hogy hátrányos helyzetű fiatalok pénzügyi tudatosságát javítsa, így olyan civil szervezeteket kerestek meg, melyek anyagi- vagy más társadalmi- illetve egészségügyi deprivációval élő fiatalok felzárkóztatásával foglalkoznak. A szervezetek saját programjukba integrálták a pénzügyi képzést, így az a fejlesztés szerves részévé válhatott.

A hátrányok fokozódásának egyik látványos terepét éppen a pénzügyi ismeretek jelentik, hiszen a nehezebb helyzetből induló gyermekeknek kevesebb az esélyük elsajátítani a mindennapi gazdasági tudást, legyen szó akár pénzügyi termékekről és -szolgáltatásokról, vagy éppen a háztartási költségvetés alapvető kérdéseiről – hangsúlyozza Szalay Orsolya, az Erste Bank Social Banking területének vezetője.

Az Erste Bankot több mint kétszáz esztendővel ezelőtt azért alapították, hogy a legszegényebbeket segítse a jólétük megteremtésében. A pénzintézet ma is kitart alapító elvei mellett és folyamatosan fejleszti Social Banking programját, hogy a növekedés mindenkinél érezhető legyen.

A program három éve indult el Magyarországon, első lépésként a hátrányos helyzetűeket segítő társadalmi vállalkozásoknak kínált segítséget tanácsadás és mentorálás, majd kifejezett pénzügyi segítség és hitelek formájában is. A bank ezzel közel ezer munkahely létrejöttében vagy megőrzésében nyújtott segített.

Az Erste Bank Hungary 2018-ban kezdte el az oktatási program előkészítését, tavaly választották ki a programban résztvevő hat nonprofit szervezetet, majd a pénzügyi ismeretterjesztés implementációját követően megkezdődtek a képzések. A program kiemelkedően fontos eleme a hatások mérése, amelyre a képzéseket követő időszakban került sor.

A tapasztalatokat a programban részt vevő szervezetek az Erste szakembereinek bevonásával építették be a következő évi, vagyis az idei képzésekbe. Az Erste programjával mára közel háromezer hátrányos helyzetű fiatal jutott olyan tudáshoz, amely segíti a mindennapjait.

A felmérések tanulsága szerint a programot követően a részt vevő fiatalok magabiztosabbak lettek a pénzügyi kérdésekben, 15 százalékkal nőtt azok száma, akik úgy gondolták: tudják hova forduljanak, ha a témában kérdésük van. De ugyanilyen arányban gyarapodott azoké is, akik azt válaszolták, nem ismeretlen fogalom számukra a megtakarítás, a hitel, a számlavezetés vagy a biztosítás.

A részt vevő szervezetek, a Káva Színházi Egyesület, a Salva Vita Alapítvány, a Romaversitas Alapítvány, a Kompánia Alapítvány és a Momentán Együttes, a Nemadomfel Alapítvány, a KÖZ-Pont Ifjúsági Egyesület egymástól merőben eltérő oktatási módszereket alkalmaztak, hiszen eltérő hátrányokkal küzdő, más pénzügyi képzettségi szinten lévő fiatalokat segítenek.

A drámapedagógiától a több napos képzésen át a játékos tanulásig széles volt a pedagógiai módszerek skálája, ahogyan időközben az offline oktatásokat is egyre inkább felváltotta a digitális képzés. Ugyanakkor az egyes módszerek hatékonyságának növelésében, a tananyag fejlesztésében sokat jelent a folyamatos mérés, a visszajelzések összesítése, így a következő képzések már sokkal célzottabban szolgálják a pénzügyi tudatosság növelését.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS