A konzervatív tudásmegosztási módszerek bizonyultak hatékonyabbnak a pénzügyi edukációban

2020. 11. 30., 13:45

Közel háromezer hátrányos helyzetű fiatal pénzügyi ismereteinek fejlesztését segítette az elmúlt évben az Erste Bank több nonprofit szervezettel együttműködve. Az oktatási módszereket a szervezetek maguk választották, a szakértők közreműködésével folyamatosan tökéletesítve saját megoldásaikat. Az úttörő hatékonyságmérés nyomán egyre jobban körvonalazódik, hogy a pénzügyi edukáció során a frontális és az élményalapú ismeretterjesztés egymást kiegészítve építi a tudatosságot.

A pénz nem játék – mélyebben épülnek be a gazdasági ismeretek a magyar fiataloknál, ha azokat a hagyományosabb oktatási módszerekkel adják át, míg a játékos ismeretterjesztés leginkább arra hívja fel a figyelmüket, mit kell még megtanulniuk.

Az Erste Bank hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozó nonprofit szervezetekkel indított közös programot, hogy a bank nemzetközi tudását, az Erste bécsi FLIP központjának tapasztalatait Magyarországon is hasznosítsa. A program kifejezett célja volt, hogy hátrányos helyzetű fiatalok pénzügyi tudatosságát javítsa, így olyan civil szervezeteket kerestek meg, melyek anyagi- vagy más társadalmi- illetve egészségügyi deprivációval élő fiatalok felzárkóztatásával foglalkoznak. A szervezetek saját programjukba integrálták a pénzügyi képzést, így az a fejlesztés szerves részévé válhatott.

A hátrányok fokozódásának egyik látványos terepét éppen a pénzügyi ismeretek jelentik, hiszen a nehezebb helyzetből induló gyermekeknek kevesebb az esélyük elsajátítani a mindennapi gazdasági tudást, legyen szó akár pénzügyi termékekről és -szolgáltatásokról, vagy éppen a háztartási költségvetés alapvető kérdéseiről – hangsúlyozza Szalay Orsolya, az Erste Bank Social Banking területének vezetője.

Az Erste Bankot több mint kétszáz esztendővel ezelőtt azért alapították, hogy a legszegényebbeket segítse a jólétük megteremtésében. A pénzintézet ma is kitart alapító elvei mellett és folyamatosan fejleszti Social Banking programját, hogy a növekedés mindenkinél érezhető legyen.

A program három éve indult el Magyarországon, első lépésként a hátrányos helyzetűeket segítő társadalmi vállalkozásoknak kínált segítséget tanácsadás és mentorálás, majd kifejezett pénzügyi segítség és hitelek formájában is. A bank ezzel közel ezer munkahely létrejöttében vagy megőrzésében nyújtott segített.

Az Erste Bank Hungary 2018-ban kezdte el az oktatási program előkészítését, tavaly választották ki a programban résztvevő hat nonprofit szervezetet, majd a pénzügyi ismeretterjesztés implementációját követően megkezdődtek a képzések. A program kiemelkedően fontos eleme a hatások mérése, amelyre a képzéseket követő időszakban került sor.

A tapasztalatokat a programban részt vevő szervezetek az Erste szakembereinek bevonásával építették be a következő évi, vagyis az idei képzésekbe. Az Erste programjával mára közel háromezer hátrányos helyzetű fiatal jutott olyan tudáshoz, amely segíti a mindennapjait.

A felmérések tanulsága szerint a programot követően a részt vevő fiatalok magabiztosabbak lettek a pénzügyi kérdésekben, 15 százalékkal nőtt azok száma, akik úgy gondolták: tudják hova forduljanak, ha a témában kérdésük van. De ugyanilyen arányban gyarapodott azoké is, akik azt válaszolták, nem ismeretlen fogalom számukra a megtakarítás, a hitel, a számlavezetés vagy a biztosítás.

A részt vevő szervezetek, a Káva Színházi Egyesület, a Salva Vita Alapítvány, a Romaversitas Alapítvány, a Kompánia Alapítvány és a Momentán Együttes, a Nemadomfel Alapítvány, a KÖZ-Pont Ifjúsági Egyesület egymástól merőben eltérő oktatási módszereket alkalmaztak, hiszen eltérő hátrányokkal küzdő, más pénzügyi képzettségi szinten lévő fiatalokat segítenek.

A drámapedagógiától a több napos képzésen át a játékos tanulásig széles volt a pedagógiai módszerek skálája, ahogyan időközben az offline oktatásokat is egyre inkább felváltotta a digitális képzés. Ugyanakkor az egyes módszerek hatékonyságának növelésében, a tananyag fejlesztésében sokat jelent a folyamatos mérés, a visszajelzések összesítése, így a következő képzések már sokkal célzottabban szolgálják a pénzügyi tudatosság növelését.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 28., 10:10
A szerződés alapvető jellemzője, hogy a felek egybehangzó akaratát fejezi ki. Mi a helyzet akkor, hogy az egyik szerződő felet tévedésbe ejtették, és emiatt döntött a szerződéskötés mellett? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.
2024-05-29 15:40:00
Az ingatlan.com májusi adatai, valamint az aktuális hazai ingatlanpiaci trendek alapján a money.hu összegyűjtötte, hol lehet érdemes most nyaralót vásárolni, és hogyan finanszírozható akár hitelből is egy balatoni víkendház.
2024-05-29 15:10:00
2024 I. negyedévének végén 56 ezer forint volt a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának átlagos éves díja, ez az összeg az előző negyedévi átlagot 7 százalékkal, az egy évvel korábbinál 11 százalékkal haladja meg – tájékoztatott a jegybank.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS