A United Airlines bevezeti a fenntartható repülőgép-üzemanyagot

A United Airlines bevezeti a fenntartható repülőgép-üzemanyagot
Gábor János  |  2025. 10. 28., 12:05

A légitársaság új megállapodása először három nagy repülőteret érint. A cél az, hogy 2050-re szén-dioxid-kompenzáció nélkül teljesen megszüntessék az üvegházhatású gázok kibocsátását.

A United Airlines és a megújuló üzemanyagokat gyártó Neste bejelentette, hogy utóbbi vállalat fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) kezd el szállítani három új, nagy forgalmú amerikai repülőtérre. 

A megállapodás kezdetben a houstoni George Bush Intercontinental repülőteret (IAH), a Newark Liberty nemzetközi repülőteret (EWR) és a Dulles nemzetközi repülőteret (IAD) érinti.

Az amerikai légitársaság célja, hogy 2050-re teljesen megszüntesse az üvegházhatású gázok kibocsátását, méghozzá úgy, hogy szén-dioxid-kompenzációra támaszkodna. A fenntartható repülőgép-üzemanyagba történő beruházás a vállalat egyik legfontosabb eszköze ennek elérésében.

Az új megállapodás alapján a United lesz az első kereskedelmi légitársaság, amely SAF-ot vásárol és használ – azokon a járatain legalábbis, amelyek ezekről a repülőterekről indulnak.

„Bár a United továbbra is az USA legnagyobb SAF-felhasználója – tavaly több mint 4300 tonnát (13 millió litert) használtunk fel –, tudjuk, hogy a SAF-piac bővítéséhez szükség van az állami és a szövetségi kormányzat támogatására” – jelentette ki Lauren Riley, a United fenntarthatósági vezetője.

„Továbbra is együttműködünk olyan iparági szereplőkkel, mint a Neste, hogy ösztönözzük a döntéshozókat olyan ésszerű piaci ösztönzők bevezetésére, amelyek előmozdítják az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású energiaforrásokat.”

Megújuló repülőgép-üzemanyag Finnországból

A finn Neste megújuló és körforgásos megoldásokat kínál több ágazat számára, köztük a közúti és a légiközlekedés, valamint a polimerek és vegyipari termékek területén.

A „Neste MY SAF” nevű terméke fenntartható forrásból származó megújuló hulladékból és maradékanyagból készül, például használt sütőolajból és állati zsiradékból.

Az üzemanyag teljes mértékben kompatibilis a meglévő repülőgép-hajtóművekkel, illetve repülőtéri üzemanyag-infrastruktúrával, és – hagyományos repülőgép-üzemanyagokkal összevetve – a teljes életciklusa során akár 80 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.

A United Airlines az első külföldi légitársaság, amely SAF-megállapodást kötött a Nestével, még 2022-ben. A szerződés az amszterdami Schiphol repülőtérre vonatkozott, de a Neste 2024 augusztusa óta a chicagói O’Hare nemzetközi repülőtérre is szállít SAF-ot a United számára.

Az új megállapodás értelmében a finn vállalat e hónap végéig szállít SAF-ot a houstoni George Bush repülőtérre, míg a newarki és dullesi szállítás szeptemberben indult, és 2025 végéig tart. Az üzemanyag a Neste houstoni termináljaiból indul, és meglévő csővezeték-hálózaton jut el a repülőterekre.

„Létfontosságú, hogy minél több államban megjelenjenek az ösztönző szabályok, amelyek felgyorsítják a SAF-termelést, és segítik a légiközlekedési iparágat, hogy elérje a 2050-re kitűzött nettó zéró kibocsátási célt” – mondta Carl Nyberg, a Neste megújuló termékekért felelős kereskedelmi alelnöke.

Címlapkép: 4300streetcar / Wikipedia

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS