A világon először töltöttek át szén-dioxidot egyik hajóról egy másikra

A világon először töltöttek át szén-dioxidot egyik hajóról egy másikra
Gábor János  |  2025. 06. 26., 11:25

Befogták a hajók karbonkibocsátását, majd cseppfolyósítás után – világelső módon – áttöltötték egy másik tengeri járműre. Ez lehet a legolcsóbb módja az ENSZ karbonkibocsátásra vonatkozó előírásainak betartására.

Sanghajban, a Yangshan kikötőben valósult meg a világ első olyan cseppfolyósított szén-dioxid-átadása, amely során egy hajó fedélzetén begyűjtött szén-dioxidot egy másik hajóra töltöttek át. A műveletet egy 14 ezer konténeres kapacitású óriással, az Evergreen panamai felségjelzésű EVER TOP-jával hajtották végre. A megoldás neve Fedélzeti Karbonelnyelő és -tároló Rendszer (OCCS), amit a Kínai Állami Hajóépítő Vállalat Sanghaji Hajózási Dízel Motor Kutatóintézete fejlesztett ki.

Az OCCS alkalmazásával Sanghaj megteremtette a hajók által kibocsátott szén-dioxid begyűjtésének, tárolásának, hajók közti átadásának, szállításának és újrahasznosításának zárt körforgását.

Ez a megoldás lehetőséget ad a nemzetközi hajózás kibocsátásának csökkentésére, és új mércét állít fel az iparág zöld átmenetében – közölte a Kínai-Shanghaji Kísérleti Szabadkereskedelmi Zóna. A kormányzati közlemény hangsúlyozza: az ENSZ Nemzetközi Tengerhajózási Szervezetének szigorú kibocsátási előírásai szerint a hajótulajdonosoknak vagy a régi hajókat kell metanolmeghajtásúvá alakítani, vagy új, ammóniával működő hajókat kell építeniük. Mindkét lehetőség jelentős költségekkel jár, de az OCCS egy harmadik opciót nyújt.

„A rendszerünk egyrészt a meglévő átalakítási költségek felére csökkenti a ráfordításokat, másrészt meghosszabbítja a hajók élettartamát is, miközben a hulladékból hasznot termel” – vezette le a kutatóintézet környezetvédelmi berendezésekért felelős vezérigazgatója. Su Yi hozzátette: a rendszer a szén-dioxid-kibocsátás több mint 80 százalékát képes befogni, és a tisztasága eléri a 99,9 százalékot.

A karbonbefogás jó biznisz: nem csak zöldít, bevételt is termel

A sanghaji műveletben részt vett konténerszállító átalakítása tízmillió amerikai dollárba (kb. 3,4 milliárd forint) került, ami kevesebb mint a fele a metanol- vagy ammóniahajtásúvá történő átalakítás költségének. Fontos továbbá, hogy a begyűjtött és cseppfolyósított szén-dioxid ipari célokra értékesíthető, ami évente akár nyolcmillió dollár (kb. 2,7 milliárd forint) bevételt hozhat.

A karbonbefogó és -cseppfolyósító rendszer széles körű elterjedésének egyik legnagyobb akadályát eddig az jelentette, hogy a szén-dioxid kirakodása bonyolult és költséges műveletnek számított. Sok ipari felhasználó olyan kisebb kikötők közelében működik, amelyek nem képesek fogadni a nagy konténerszállító hajókat. Éppen ezért az OCCS hajóról hajóra történő átadásának technikája óriási jelentőséggel bír, hiszen a nagy teherszállítóval be sem kell hajózni a kikötőbe – arról egy kisebb jármű a vizen is képes átvenni a szén-dioxidot, sokkal olcsóbban, mint a hagyományos megoldások.

A módszer lehetővé teszi az átviteleket olyan horgonyzó helyeken is, ahol nincs kiépített kikötői infrastruktúra. Ez főleg hosszú utak során jelent előnyt: a begyűjtött szén-dioxid a meglévő tengeri útvonalakon keresztül eljuttatható a további kezelést végző speciális terminálokba.

A „sanghaji megoldás” globális elterjesztéséért a kutatóintézet szakértői részt vesznek a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet újonnan alakult OCCS-munkacsoportjában. A céljuk az, hogy a sanghaji tapasztalatokkal hozzájáruljanak a tengeri szén-dioxid-megkötésre és -átadásra vonatkozó globális szabályozások és szabványok előkészítéséhez – áll a közleményben.

A címlapkép illusztráció. Forrás: Evergreen

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 09., 18:20
Kiválóan teljesített a Széchenyi Kártya Program 2025 első félévében, a programban részt vevő bankok 8555 beruházási célú hiteligényt fogadtak be 264,7 milliárd forint összegben – számolt be a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2025-07-10 18:25:00
Az előző hónaphoz képest 0,3 százalékkal csökkent, az egy évvel korábbit azonban így is meghaladta 1,1 százalékkal a szolgáltatások volumene az Európai Unióban 2025 áprilisában – tájékoztatott az Eurostat.
2025-07-10 17:10:00
2025. júniusban nemcsak az elektromos és hibrid hajtásláncú használt autók iránt nőtt dinamikusan az érdeklődés, de a korábban csak stagnáló hagyományos (benzin, dízel) hajtású autók is újra szárnyra kaptak – derül ki a Használtautó.hu adataiból.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Donald Trump kriptoüzlete – és a piachoz kötődő szabályozó tevékenysége – miatt világszerte egyre nagyobb figyelem irányul a digitális valutákra. Mivel a téma egy 2025. július 1-jével érvénybe lépett kriptopiaci törvény miatt itthon is forró, megkértük Kalocsai Kornélt, a Blockchain Magyarország Egyesület alapító-elnökét, hogy segítsen tisztán látni, egyrészt az amerikai elnök által előidézett változásokkal, másrészt azzal kapcsolatban, hogy a kriptopiacot hogyan kellene mindenki javára megtisztítani. A blockchain és kripto szakértő-tanácsadó a leggyakrabban előforduló buktatókra és csalásokra is felhívta a figyelmet.
Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS