VIMOSZ: januárban optimistábbak voltak a turisztikai cégek

2024. 02. 06., 20:10

Januárban jelentősen javultak a turisztikai cégek várakozásai az egy évvel korábbihoz képest – közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a GKI Gazdaságkutató közreműködésével végzett legfrissebb felmérése alapján.

A Turizmus Konjunktúra Index (tki) januárban plusz 3 ponton állt, mely azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket enyhén javulónak érzékelik. Az index értéke jelentősen, 9 ponttal nőtt az év első hónapjában – ami az index mérésének kezdete óta a második legnagyobb növekedés –, ezzel jelentősen, 21 ponttal haladja meg az egy évvel ezelőtti értékét.

A szálláshely-szolgáltatásban jelentősen nőtt az index (plusz 8 pontra) , míg a vendéglátásban közepes mértékben (mínusz 3 pontra), az egyéb turisztikai szektorban pedig kis mértékben emelkedett (plusz 5 pontra).

A szálláshely-szolgáltatásban ezzel megközelítette a mindenkori legmagasabb értékét, míg a vendéglátásban a pozitív elmozdulás ellenére még mindig nem érte el a semleges szintet (0 pontot), amely felett legutóbb még 2022. júniusban állt az index értéke.

A turisztikai cégek 63 százaléka a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra, a költségnövekedés átlagosan 22 százalékot tett ki. A cégek 56 százaléka számolt be szolgáltatási árainak növekedéséről az elmúlt 3 hónapra, az áremelkedés átlagosan 11 százalékot tett ki. Vagyis a működési költségek és a szolgáltatási árak emelkedése közötti olló januárban kissé nyílt.

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 53 százaléka növekedést, 15 százalékuk viszont visszaesést vár a vendégéjszakák számában, a többiek nem várnak változást. A vendéglátásban működők közel harmada vár vendégforgalom-növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg 27 százalékuk visszaesést prognosztizál. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS