Mínusz 3 ponton állt a turizmus konjunktúra index júliusban

2022. 08. 04., 20:17

A turizmus minden alágazatára kiterjedő, reprezentatív Turizmus konjunktúra index (tki) 2022 júliusában mínusz 3 ponton áll, a mínusz 100 és plusz 100 közötti skálán, ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői immár a stagnálásnál kissé rosszabb helyzetet érzékelnek. Júniushoz képest az index értéke 9, míg májushoz képest 15 ponttal csökkent – közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a GKI Gazdaságkutató.

A tki-index júliusban a vendéglátásban zuhant nagyot, de az egyéb turisztikai szektorokban is jelentős volt a visszaesés, amit kissé ellensúlyozott a szálláshely-szolgáltatásban mért enyhe emelkedés. Létszámkategóriák szerinti bontásban a konjunktúraindex értéke már csak a 15 főnél többet alkalmazó cégek esetében áll enyhe pozitív tartományban, az ennél kisebbeknél mindenhol negatív. Júniushoz képest minden méretkategóriában csökkent az index értéke.

A foglalkoztatotti létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest plusz 13 ponton áll, ez lassú ütemben növekvő munkaerő keresletet mutat. A következő három hónapra vonatkozóan ugyanez plusz 7 pontot jelez, enyhe túlkeresletet jelent. A cégek továbbra is növelik ugyan az állományukat, azonban a bővülés üteme csökkenő.

A vállalkozások átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest javult, plusz 20 ponton állt júliusban. Júniushoz képest azonban 6 ponttal csökkent a mutató értéke, májushoz képest 10 ponttal. A mutató értéke a legalacsonyabb és már negatívba fordult a vendéglátásban, mínusz 5 pont (15 pontos csökkenés júniushoz, 42 pontos májushoz képest), míg a szálláshely szolgáltatásban jelentősen nőni tudott, plusz 37 pontra (15 pontos emelkedés júniushoz, 17 pontos májushoz képest), míg az egyéb turisztikai szektorban is csökkent, plusz 23 pontra (jelentős, 25 pontos csökkenés júniushoz, 2 pontos emelkedés májushoz képest).

Az elemzés szerint a következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 27 százaléka növekedést vár a vendégéjszakák számában. A vendéglátásban működők 30 százaléka vár vendégforgalom növekedést, júniusban ez az arány még 38 százalék volt, míg 40 százalékuk stagnálást, 30 százalékuk pedig visszaesést vetít előre.

A turisztikai cégek 81 százaléka az árai, 71 százaléka a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 17 százalékot, míg a működési költségek növekedése 25 százalékot tett ki. A működési költségek indexe, amely a felmérés időpontjához képest mutatja e kiadások alakulását a következő 3 hónapban, mínusz 48 ponton áll, ez 19 pontos romlás júniushoz, 23 pontos májushoz képest. Vagyis a cégek további jelentős költségnövekedéstől tartanak.

A turisztikai cégek 40 százaléka gondolkodik a következő egy évben fejlesztésben, ez magasabb arány, mint az 1 hónappal ezelőtt mért 26 százalék. A fejlesztést megvalósítók közel 38 százalékánál e fejlesztések a szezon kezdetével már elkezdődtek és azóta be is fejeződtek. A cégek 60 százaléka nem tervez fejlesztést a következő egy évben.

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen dolgozta ki a Turizmus konjunktúra indexet, amely idén április óta havi gyakorisággal méri az ágazatban a konjunktúra várható alakulását, információt nyújtva ezzel a várható trendekről. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-12-09 20:46:54
Elkészült a magyar fejlesztésű, kézzel készült borospohár, amely teljesen új, kifinomult arcát mutatja meg a világ egyik legjobb édes borának, az aszúnak. Megérkezett az ASZÚGLASS!

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 12. 05., 23:30
epizód: 2023 / 19   |   hossz: 20:00
Ebben az epizódban azt a nagy horderejű és rendkívül összetett munkát mutatjuk be, amit Magyarország legmagasabb irodaháza, a MOL Campus építése során végeztek a kivitelezők. A csúcsidőszakban 1800 dolgozó munkáját összefogó Wolf András meg is kapta érte az Év Projektmenedzsere díjat, amit a Projektmenedzsment Kiválóság Tábla tagjaiból álló zsűri ítélt meg számára. A Market Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint amellett, hogy nagy elismerés kollégáktól kapni egy ekkora díjat, meg is erősítette abban a tudatban, hogy érdemes példamutatóan, kitartóan dolgozni a sikerért. A szakember persze a MOL Campus innovatív kivitelezését és fenntartható megoldásait is örömmel bemutatta a BizniszPlusznak adott interjúban.
Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Elkészült a magyar fejlesztésű, kézzel készült borospohár, amely teljesen új, kifinomult arcát mutatja meg a világ egyik legjobb édes borának, az aszúnak. Megérkezett az ASZÚGLASS!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS