Mínusz 3 ponton állt a turizmus konjunktúra index júliusban

2022. 08. 04., 20:17

A turizmus minden alágazatára kiterjedő, reprezentatív Turizmus konjunktúra index (tki) 2022 júliusában mínusz 3 ponton áll, a mínusz 100 és plusz 100 közötti skálán, ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői immár a stagnálásnál kissé rosszabb helyzetet érzékelnek. Júniushoz képest az index értéke 9, míg májushoz képest 15 ponttal csökkent – közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a GKI Gazdaságkutató.

A tki-index júliusban a vendéglátásban zuhant nagyot, de az egyéb turisztikai szektorokban is jelentős volt a visszaesés, amit kissé ellensúlyozott a szálláshely-szolgáltatásban mért enyhe emelkedés. Létszámkategóriák szerinti bontásban a konjunktúraindex értéke már csak a 15 főnél többet alkalmazó cégek esetében áll enyhe pozitív tartományban, az ennél kisebbeknél mindenhol negatív. Júniushoz képest minden méretkategóriában csökkent az index értéke.

A foglalkoztatotti létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest plusz 13 ponton áll, ez lassú ütemben növekvő munkaerő keresletet mutat. A következő három hónapra vonatkozóan ugyanez plusz 7 pontot jelez, enyhe túlkeresletet jelent. A cégek továbbra is növelik ugyan az állományukat, azonban a bővülés üteme csökkenő.

A vállalkozások átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest javult, plusz 20 ponton állt júliusban. Júniushoz képest azonban 6 ponttal csökkent a mutató értéke, májushoz képest 10 ponttal. A mutató értéke a legalacsonyabb és már negatívba fordult a vendéglátásban, mínusz 5 pont (15 pontos csökkenés júniushoz, 42 pontos májushoz képest), míg a szálláshely szolgáltatásban jelentősen nőni tudott, plusz 37 pontra (15 pontos emelkedés júniushoz, 17 pontos májushoz képest), míg az egyéb turisztikai szektorban is csökkent, plusz 23 pontra (jelentős, 25 pontos csökkenés júniushoz, 2 pontos emelkedés májushoz képest).

Az elemzés szerint a következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 27 százaléka növekedést vár a vendégéjszakák számában. A vendéglátásban működők 30 százaléka vár vendégforgalom növekedést, júniusban ez az arány még 38 százalék volt, míg 40 százalékuk stagnálást, 30 százalékuk pedig visszaesést vetít előre.

A turisztikai cégek 81 százaléka az árai, 71 százaléka a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 17 százalékot, míg a működési költségek növekedése 25 százalékot tett ki. A működési költségek indexe, amely a felmérés időpontjához képest mutatja e kiadások alakulását a következő 3 hónapban, mínusz 48 ponton áll, ez 19 pontos romlás júniushoz, 23 pontos májushoz képest. Vagyis a cégek további jelentős költségnövekedéstől tartanak.

A turisztikai cégek 40 százaléka gondolkodik a következő egy évben fejlesztésben, ez magasabb arány, mint az 1 hónappal ezelőtt mért 26 százalék. A fejlesztést megvalósítók közel 38 százalékánál e fejlesztések a szezon kezdetével már elkezdődtek és azóta be is fejeződtek. A cégek 60 százaléka nem tervez fejlesztést a következő egy évben.

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen dolgozta ki a Turizmus konjunktúra indexet, amely idén április óta havi gyakorisággal méri az ágazatban a konjunktúra várható alakulását, információt nyújtva ezzel a várható trendekről. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Ahhoz, hogy a Föld még az unokáinknak is élhető maradjon, elengedhetetlen a biológiai sokszínűség, aminek ma, május 22-én van a világnapja: a biodiverzitást fenyegető veszélyeket nem vehetjük félvállról!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS