Mínusz 3 ponton állt a turizmus konjunktúra index júliusban

2022. 08. 04., 20:17

A turizmus minden alágazatára kiterjedő, reprezentatív Turizmus konjunktúra index (tki) 2022 júliusában mínusz 3 ponton áll, a mínusz 100 és plusz 100 közötti skálán, ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői immár a stagnálásnál kissé rosszabb helyzetet érzékelnek. Júniushoz képest az index értéke 9, míg májushoz képest 15 ponttal csökkent – közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a GKI Gazdaságkutató.

A tki-index júliusban a vendéglátásban zuhant nagyot, de az egyéb turisztikai szektorokban is jelentős volt a visszaesés, amit kissé ellensúlyozott a szálláshely-szolgáltatásban mért enyhe emelkedés. Létszámkategóriák szerinti bontásban a konjunktúraindex értéke már csak a 15 főnél többet alkalmazó cégek esetében áll enyhe pozitív tartományban, az ennél kisebbeknél mindenhol negatív. Júniushoz képest minden méretkategóriában csökkent az index értéke.

A foglalkoztatotti létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest plusz 13 ponton áll, ez lassú ütemben növekvő munkaerő keresletet mutat. A következő három hónapra vonatkozóan ugyanez plusz 7 pontot jelez, enyhe túlkeresletet jelent. A cégek továbbra is növelik ugyan az állományukat, azonban a bővülés üteme csökkenő.

A vállalkozások átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest javult, plusz 20 ponton állt júliusban. Júniushoz képest azonban 6 ponttal csökkent a mutató értéke, májushoz képest 10 ponttal. A mutató értéke a legalacsonyabb és már negatívba fordult a vendéglátásban, mínusz 5 pont (15 pontos csökkenés júniushoz, 42 pontos májushoz képest), míg a szálláshely szolgáltatásban jelentősen nőni tudott, plusz 37 pontra (15 pontos emelkedés júniushoz, 17 pontos májushoz képest), míg az egyéb turisztikai szektorban is csökkent, plusz 23 pontra (jelentős, 25 pontos csökkenés júniushoz, 2 pontos emelkedés májushoz képest).

Az elemzés szerint a következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 27 százaléka növekedést vár a vendégéjszakák számában. A vendéglátásban működők 30 százaléka vár vendégforgalom növekedést, júniusban ez az arány még 38 százalék volt, míg 40 százalékuk stagnálást, 30 százalékuk pedig visszaesést vetít előre.

A turisztikai cégek 81 százaléka az árai, 71 százaléka a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 17 százalékot, míg a működési költségek növekedése 25 százalékot tett ki. A működési költségek indexe, amely a felmérés időpontjához képest mutatja e kiadások alakulását a következő 3 hónapban, mínusz 48 ponton áll, ez 19 pontos romlás júniushoz, 23 pontos májushoz képest. Vagyis a cégek további jelentős költségnövekedéstől tartanak.

A turisztikai cégek 40 százaléka gondolkodik a következő egy évben fejlesztésben, ez magasabb arány, mint az 1 hónappal ezelőtt mért 26 százalék. A fejlesztést megvalósítók közel 38 százalékánál e fejlesztések a szezon kezdetével már elkezdődtek és azóta be is fejeződtek. A cégek 60 százaléka nem tervez fejlesztést a következő egy évben.

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen dolgozta ki a Turizmus konjunktúra indexet, amely idén április óta havi gyakorisággal méri az ágazatban a konjunktúra várható alakulását, információt nyújtva ezzel a várható trendekről. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-10-15 23:15:00
Az üzletenként egymillió forintos támogatást konyhatechnológiai és a mindennapi működéshez szükséges kisebb eszközök, készletek beszerzésére fordíthatják, de felhasználhatják energiahatékony és gazdaságos üzemelést támogató fejlesztésekre, vagy nagyobb beruházásokhoz is.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS