A vendéglátósok a szállásadóknál kevésbé optimistábbak

2022. 07. 16., 09:07

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 50 százaléka növekedést vár a vendégéjszakák számában, 46 százalékuk stagnálást, és csupán 4 százalékuk vár visszaesést a turizmus minden alágazatára kiterjedő, reprezentatív Turizmus konjunktúra index (tki) júniusi adatai szerint – közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ), és a GKI Gazdaságkutató.

A vendéglátásban működők a jövőre vonatkozóan kissé kevésbé optimisták, mint a szállásadók, mert 38 százalékuk vár forgalomnövekedést, májusban ez az arány még 63 százalék volt. Míg 52 százalék stagnálást, 10 százalékuk pedig visszaesést vetít előre.

A júniusi tki-index plusz 6 ponton áll (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), eszerint az ágazat szereplői enyhe konjunktúrát érzékelnek. Májushoz képest az index értéke enyhén, 6 ponttal csökkent.

A szálláshely-szolgáltatásban plusz 4 pont (májushoz képest 8 pontos visszaesés), a vendéglátásban szintén plusz 4 pont (10 pontos visszaesés), az egyéb turisztikai szektorokban pedig plusz 11 pont (4 pontos emelkedés) volt a konjunktúra index értéke 2022 hatodik hónapjában.

A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest plusz 10 ponton áll, ez lassú ütemben növekvő munkaerő-keresletet mutat. A mutató mindhárom alszektorban pozitív, ezen belül is leginkább a szálláshely-szolgáltatásban, legkevésbé pedig az egyéb turisztikai alszektorban. A foglalkoztatotti létszám alakulása a következő három hónapra vonatkozóan +9 pontot jelez, amely enyhe túlkeresletet jelent, enyhébbet, mint májusban. A turizmus foglalkoztatási várakozás indexe 2022 júniusában kissé meghaladta a GKI EU számára végzett konjunktúrakutatásban mért, szolgáltatási szektorra számított index értékét (+6), ugyanakkor megegyezett a nemzetgazdasági átlaggal, plusz 9 pontot tett ki.

A vállalkozások átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest javult, +26 ponton állt 2022. júniusban. Májushoz képest azonban 4 ponttal csökkent a mutató értéke. A mutató mindhárom alszektorban pozitív, de jelentősek a különbségek: a vendéglátásban a legalacsonyabb, +10 pont (27 pontos csökkenés májushoz képest), a szálláshely szolgáltatásban +22 pont (2 pontos emelkedés), míg az egyéb turisztikai szektorban +48 pont (jelentős, 27 pontos emelkedés). Azaz a vendéglátók romló üzleti helyzetet érzékelnek.

Az üzleti tevékenység eredményének indexe a következő három hónapra a jelenhez képest +14 ponton áll, mely közepesen erős javulást jelent, ugyanakkor az előző hónapban zajlott felméréshez képest romlást jelez. A mutató értéke az egyéb turisztikai szektorokban a legmagasabb (+16), míg a vendéglátásban és a szálláshely szolgáltatásban ennél kissé alacsonyabb (+14, +14), de még itt is közepes javulást mutat.

A működési költségek indexe, amely a felmérés időpontjához képest mutatja ezen kiadások alakulását a következő 3 hónapban, -29 ponton áll, mely 4 pontos romlás májushoz képest. A mutatót alszektoroktól függetlenül hasonlóan ítélik meg a vállalkozások: a szálláshely szolgáltatásban -33 pont, a vendéglátásban -26 pont, míg az egyéb turisztikai szektorban -28 pont. Minden szektorban csökkent az index májushoz képest.

Júniusban a turisztikai cégek 35 százaléka jelezte – a májusi 40 százalék után –, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát, 64 százalékuk nem változtat az árakon, és 1 százaléknál kevesebben jeleznek csökkenést. A szálláshely-szolgáltatásban már korábban (szezonkezdetkor) lezajlottak az áremelések, ezért mindössze 9 százalék az emelést tervezők aránya, miközben a vendéglátásban főként az élelmiszerárak emelkedése miatt 49 százalék, míg az egyéb turisztikai szektorokban a cégek 54 százaléka tervez emelni.

A turisztikai cégek 26 százaléka gondolkodik a következő 1 évben fejlesztésben, mely alacsonyabb arány, mint az 1 hónappal ezelőtt mért 45 százalékos. A fejlesztést megvalósítók közel háromnegyedénél ezek a fejlesztések főként a szezon kezdetével már elkezdődtek és azóta be is fejeződtek.

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen dolgozta ki a Turizmus konjunktúra indexet, mely idén április óta havi gyakorisággal méri az ágazatban a konjunktúra várható alakulását, információt nyújtva ezzel a várható trendekről. (MTI)

(Illusztráció: Pixabay)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-12-09 20:46:54
Elkészült a magyar fejlesztésű, kézzel készült borospohár, amely teljesen új, kifinomult arcát mutatja meg a világ egyik legjobb édes borának, az aszúnak. Megérkezett az ASZÚGLASS!

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 12. 05., 23:30
epizód: 2023 / 19   |   hossz: 20:00
Ebben az epizódban azt a nagy horderejű és rendkívül összetett munkát mutatjuk be, amit Magyarország legmagasabb irodaháza, a MOL Campus építése során végeztek a kivitelezők. A csúcsidőszakban 1800 dolgozó munkáját összefogó Wolf András meg is kapta érte az Év Projektmenedzsere díjat, amit a Projektmenedzsment Kiválóság Tábla tagjaiból álló zsűri ítélt meg számára. A Market Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint amellett, hogy nagy elismerés kollégáktól kapni egy ekkora díjat, meg is erősítette abban a tudatban, hogy érdemes példamutatóan, kitartóan dolgozni a sikerért. A szakember persze a MOL Campus innovatív kivitelezését és fenntartható megoldásait is örömmel bemutatta a BizniszPlusznak adott interjúban.
Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Elkészült a magyar fejlesztésű, kézzel készült borospohár, amely teljesen új, kifinomult arcát mutatja meg a világ egyik legjobb édes borának, az aszúnak. Megérkezett az ASZÚGLASS!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS