Tippek az új generáció csapatépítéséhez

2023. 10. 03., 14:09

A generációk közötti különbségek kifejezetten izgalmasak és tanulságosak lehetnek. Mit lehet tudni a generációk különbözőségeiről, és milyen kihívásokkal járhat egy új generációs csapatépítés szervezése? Erre válaszolnak az [eureka] Consulting & Games szakértői.

A nagy négyes

Melyek a jelenleg „uralkodó” munkavállalói generációk?

- A Baby boomerek (1946 és 1964 között születettek)
- A X generáció (1965 és 1980 között születettek)
- Az Y generáció, más néven Milleniálok (1981 és 1996 között születettek)
- A Z generáció (1996 után születettek)

Az [eureka] Consulting & Games új generációs csapatépítések során szerzett tapasztalatai szerint a diverzitás fárasztó lehet, de ugyanakkor a sokszínűség motiváló is tud lenni.

„A sikeres munkahely alapja az elkötelezett munkavállalók és a magas bizalmi szintű csapatok létrejötte. Egy hatékony csapatban gyakran találkozunk több generáció képviselőivel, éppen ezért fontos megérteni a különféle generációk alapvető igényeit a munkahelyen” – vallja Bárány Gergő, a cég Games üzletágának vezetője.

Négy generáció, számos különféle igénnyel

A baby boomerek kiemelten fontosnak tartják a stabilitást, és rendkívül lojálisak, ha megkapják a megfelelő megbecsülést. Ők a legkevésbé hajlamosak a munkahelyváltásra az életkoruk és hűségük miatt.

Az X generáció tagjai jól tudják összeegyeztetni a munkát a magánélettel és a családdal. Ha ehhez megkapják a megfelelő támogatást is a munkáltatótól, valóban hűséges és hatékony munkatársakká válnak.

A milleniálok számára a rugalmasság és a szabadság biztosítása kulcsfontosságú. Hajlandóak folyamatosan tanulni, és fontos számukra a teljesítmény elismerése is, cserébe azonban elvárják, hogy a munkáltató igenis vegye figyelembe szabadságvágyukat.

A Z generáció tagjai a legfiatalabbak, és a legmobilisabbak, ők váltanak a legkönnyebben munkahelyet. Folyamatosan igénylik a visszajelzéseket, és nem szeretik sokáig ugyanazt a munkát végezni. Készek tanulni és képezni magukat, és ha a munkahely ebben partner, könnyebb megtartani őket.

Az egyes generációk eltérő értékekkel, elvárásokkal, kommunikációs stílussal és tanulási preferenciákkal rendelkeznek, és mindez befolyásolja, hogyan reagálnak a különböző típusú csapatépítő tevékenységekre.

Miért olyan fontos az új generációs csapatépítés?

Dr. Kalmár Péter, az [eureka] Consulting & Games társalapítója szerint azért, mert más generációkhoz más megközelítésre van szükség. „Az elmúlt években megjelentek a munkaerőpiacon a Z generáció tagjai, hamarosan ők lesznek a meghatározó változások képviselői. A Z generáció egy új, tudatos nemzedék, a munkahelyválasztás során már a juttatásokat követően a virágzó szervezeti kultúra a legfontosabb szempont számukra. Nem félnek kimondani: boldogok szeretnének lenni, és nem mellékesen szórakozást is keresnek a munkájukban.”

Ha csapatépítő program szerveznek, amelyben a Z generáció is érdekelt, itt van néhány fontos szempont:

1. Meg kell hagyni a szabadságukat!

A munka-magánélet egyensúlya a Z generáció számára kiemelten fontos. A Covid-időszak traumatikus hatásokkal járt az otthoni munkavégzés és a szabadidő-munkaidő kérdéskörében, ezért a Z generáció számára az empatikus és jó munkahely alapfeltétele, hogy tiszteletben tartják a munkaidejüket, és nem kényszerítik őket folyamatos készenlétre. A csapatépítő programokat érdemes nem akkorra szervezni, amikor a munkavállalók szabadságon vagy munkaidőn kívül vannak, hogy olyankor valóban szabadok lehessenek.

2. Ne legyen kötelező!

A kötelezővé tett csapatépítő események gyakran visszatetszőek lehetnek. Jobb, ha az ilyen eseményeket szabadon választhatják a résztvevők, mivel ez motiváltabbá teszi őket, és jobban élvezik majd a programot. A jó élmények szájhagyomány útján terjednek, és a következő alkalommal már többen lesznek kíváncsiak a csapatépítésre.

3. Legyen kreatív és élményszerű!

A Z generáció számára fontos az újszerűség és az élmények. Modern technológiát, humoros történeteket és izgalmas kihívásokat keresnek. A kreativitás, a céltudatosság és a közösségteremtés is kulcsfontosságú elemek az új generációs csapatépítés során.

4. Nem kell félni a játékoktól!

A Z generáció számára a játék nem ciki, nagyra értékelnek egy jól megtervezett, szórakoztató programot. Az életük már tele van játékokkal, és a játék segít abban, hogy könnyedén összehozzák a csapatot. Azonban fontos, hogy a programok ne legyenek túl „mozgósak” vagy túl kompetitívek, és hagyjanak helyet a közösségépítésnek.

(A témával kapcsolatban beszélt a BizniszPlusz legújabb podcastjében dr. Kalmár Péter.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-05-16 16:25:00
Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
2025-05-15 17:05:00
A tartósan élénk kereslet miatt az eladók kerültek helyzetbe a lakáspiacon, és egyre kisebb árengedményre hajlandóak az ingatlan értékesítésekor. Az Otthon Centrum első negyedéves összegzése szerint a panelek árából engedik a legkevesebbet a tulajdonosok.

  Rovathírek: HIPA

Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS