Paradigmaváltást hoz a Data Mesh a technológiai adatplatform területén?

2023. 05. 30., 17:11

A digitális térben gyorsuló ütemben jön létre adat, aminek feldolgozása, tárolása és kiaknázása egyre fontosabbá válik. Lényeges, hogy a vállalatok hogyan közelítik meg ezt a területet, ugyanis megfelelő módszerrel, az adatok helyes kezelésével, feldolgozásával és üzleti értéket teremtő információ kinyerésével piaci előnyre tudnak szert tenni.

Az előnyök kiaknázásához fontos a sebesség, valamint, hogy a megfelelő adatot a tényleg értő és ismerő terület közvetítse az üzleti döntéshozók felé. Ezek a kihívások egy agilis analitikai adatplatformot követelnek meg. Sok szervezet monolit megoldást alakított ki, ami azt jelenti, hogy egy központilag menedzselt robosztus mechanizmus szolgálja ki az üzleti adatokkal kapcsolatos igényeket, nehezen vagy teljesen lemaradva az újfajta kihívásokkal, igényekkel szemben.

Az ilyen jellegű megoldásoknál ugyanis gyakran probléma a skálázhatóság, így amikor megváltozik a gazdasági környezet vagy az üzleti igények üteme, a platform nem képes azt kiszolgálni. További probléma lehet, hogy az adatokat kezelő személyzet nem ismeri azt olyan mélységben, hogy abból hatékonyan hasznos információt nyerjen ki. Ezt célozza megoldani a Data Mesh módszertan, ami másfajta megközelítés az analitikai adatplatformon.

A módszertan négy pillére

A Data Mesh egy decentralizált, domain orientált működés, ahol az adatot termékként kezelik felelős adattulajdonosok, a domainek. Az adattermékek önállóan, autonóm módon működnek és mivel termékként vannak kezelve, így pont olyan figyelmet és fegyelmet kapnak, mint bármilyen termék vagy szolgáltatás, amit a vállalat közvetít ügyfeleinek. Lényeges, hogy nem csak magát az adatot értjük adattermék alatt, hanem a kapcsolódó metaadatot, dokumentációt, hozzáférési jogosultságot, illetve azt a folyamatot, ami kinyeri, átalakítja azt.

Felhasználói a szervezeten belül más üzleti területek, vagy a platformon belüli domainek, akiknek egy része nem csak felhasználói az adattermékeknek, hanem létrehozói, karbantartói. Ez a termék szemléletű megközelítés a módszertan első pillére.

Az adattermékek kapcsolódhatnak, egymásra is épülhetnek, illetve három jól elkülöníthető kategóriába sorolhatók. „Source-aligned” vagyis forráshoz igazított, ahogy a neve is mutatja, forrás rendszeri adatok, „consumer-aligned”, a felhasználóhoz igazított, ami valamilyen speciális üzleti esetet, igényt szolgál ki. A harmadik kategória az „aggregated” vagyis aggregált adattermék, erre azért van szükség, mert a forrás rendszeri adatok általánosságban nem egy az egyben kapcsolódnak üzleti célokhoz, legalábbis nagyvállalati léptékben nem, így más adattermékek egyesítésére, összegzésére van szükség, hogy a vállalati szintű, üzleti KPI-ok reprezentálhatóak legyenek.

Minden adatterméknek van felelőse, a domain, ahol minden kapcsolódó feladat, legyen az adatbiztonság, adatminőség, üzemeltetés „end-to-end” menedzselve van, ez a második pillér. A domain tehát az a szervezeti egység, ami vagy felhasználója az adatnak, vagy létrehozója, üzemeltetője. Létrehozás alatt értendő a fejlesztés szponzorálása is.

A harmadik pillér a „Self-Serve” vagyis önkiszolgáló működés, ami egy sokkal agilisebb megközelítést tesz lehetővé, ezzel is csökkentve a függőségeket, akadályokat a platformon, így az újabb adat termékek gyorsabban bevezethetőek, önállóbban elérhetőek.

Legvégül, a negyedik pillér a magyarra nehezen fordítható „Federated Governance”, aminek a szerepe a szabályozás, szabványosítás, felelősségi körök meghatározása, dokumentáció és adatbiztonság. A módszer megengedi a domaineknek az autonómiát az adatmenedzsmentben, ugyanakkor megköveteli tőlük a vállalati előírások betartását. A működést segítve az adatplatformon jelen szokott lenni egy tanácsadó csapat is, akik a bevezetést koordinálják, illetve a „best-practiceket", megoldásokat fektetik le a domainek számára.

Technológiafüggetlenség

Mivel a Data Mesh egy decentralizált, technológiafüggetlen megközelítés, ezért felmerülhet, hogy adatsilók fognak létrejönni a módszertan használatával, amelyek más és más technológiára épülnek, de ez téves megközelítés. Az, hogy a Data Mesh technológiafüggetlen, valójában annyit jelent, hogy technológiai platform szempontjából, legyen az felhő alapú vagy on-premise, többfelé lehet elindulni. Az adattermék megközelítés, a megosztás felé terel, ami ellentétes a silós működéssel, de ehhez arra is szükség van, hogy megfelelő célszoftver segítségével a különböző adattermékek megtalálhatóak legyenek a jogosult felhasználók számára.

Az átállást, bevezetést érdemes az adott vállalathoz igazított koncepció kidolgozásával, a „best-practice”-k lefektetésével és pilot adattermék elindításával kezdeni. A megoldást többnyire tanácsadó cég bevonásával, az adott vállalat adatplatformjából delegált csapattal érdemes közösen kialakítani. Vannak vállalatok, ahol a teljes infrastruktúra felhőbe költözött és már ott állnak át Data Meshre, de ez nem előfeltétel. Az viszont fontos szempont, hogy a skálázhatóság ne sérüljön. Ez utóbbi pedig nemcsak technológiára értendő, hanem arra, hogy a rendszerbe könnyen lehessen integrálni újabb adattermékeket.

„A Data Mesh előnye alapvetően a rugalmas működés. Azáltal, hogy az adattermékek a felelős domain által vannak menedzselve, nagyobb az autonómia és ez magasabb innovációt, valamint jobb adatminőséget eredményez” –mondta Láncos Márton, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A Data Mesh olyan módszertan a nagyvállalati analitikai adatplatform menedzsment területén, amire mindenképp érdemes odafigyelni, nem csak azért, mert egyre többen alkalmazzák, hanem azért is, mert a filozófiájából fakadóan olyan előnyöket tesz elérhetővé a cégek számára, amit a korábbi „monolit” megközelítés nem, vagy csak nagyon drágán volt képes. A skálázhatóság és rugalmasság fontos a gyorsuló ütemben változó üzleti életben, ahol az egyre növekvő volumenű adat kiaknázása kulcsszerepet játszik a célok elérésében.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-18 21:10:59
A Budapesti Corvinus Egyetem közös kutatást indít az OPTEN-nel és a Grémium az Utódlásért Egyesülettel a hazai családi és nem családi tulajdonban lévő magánvállalatok professzionalizációjának feltérképezésére.
2024-03-18 20:10:44
Megszűnt az újraengedélyezési eljárás, és automatikusan határozatlan idejűvé vált az engedély minden olyan termésnövelő anyag esetében, amely 2024. január 1-én érvényes engedélyokirattal rendelkezett. Lényeges változás továbbá, hogy az idei évben gyártott tételeken már nem kötelező feltüntetni az engedély hatályát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS