Új technológiák, változó üzleti modellek: öt trend 2023-ban

Új technológiák, változó üzleti modellek: öt trend 2023-ban
2023. 01. 24., 12:19

A több éve tartó folyamatos globális instabilitás után az emberek egyre könnyebben férhetnek hozzá az új technológiákhoz (mesterséges intelligencia, web3, tokenizálás), amely elősegíti a kreativitás, a közösség és az adatvédelem fejlődését. A vállalatoknak fel kell készülniük arra, hogy ezen új technológiákban rejlő értékek révén megváltoznak a felhasználói magatartások, és ennek nyomán az üzleti modellek is átalakulhatnak.

Az Accenture Song tervezőkből, kreatív és technológiai szakemberekből, szociológusokból és antropológusokból álló globális hálózatának felismeréseire és információira épülő, mesterséges intelligenciával alkotott képekkel illusztrált éves előrejelzése 2023-ban a következő trendeket és intézkedéseket ajánlja a vállalatok figyelmébe.

1. Permakrízisben élünk, amihez alkalmazkodnunk kell – a világ az egyik globális katasztrófából lép a másikba, és az embereknek alkalmazkodniuk kell az instabilitáshoz, a vállalatoknak pedig készen kell állniuk a változásra. Ebben segíthet az emberiség évezredes tapasztalatait hasznosító négy válaszreakció (harc, menekülés, összpontosítás és dermedtség). Ez befolyásolja azt, hogy mit vásárolnak, és hogyan tekintenek a márkákra és a munkáltatóikra – a vállalatoknak pedig készen kell állniuk a változásra.

2. Mi várható a hűség terén? – Egy instabil világban az emberek olyan helyeket, közösségeket keresnek, ahová tartozhatnak. Ezért a modern márkák elsősorban a közösségépítésre összpontosítanak, amely újradefiniálhatja a hűséget és a márkarészvételt. Az Accenture kutatásában részt vevő emberek többsége az elmúlt hat-kilenc hónapban például új hobbikat próbált ki, illetve új közösségekhez csatlakozott. Az új technológiák nagymértékben meghatározzák a modell alapját képező alábbi három fő tényezőt.

a. Az összetartozás érzését megteremtő közösségek: például a Reddit, a Discord és a Twitch platformokon.
b. Token-gating: a „csak a tokentulajdonosok” számára fenntartott exkluzív hozzáférés.
c. Gyűjthető tárgyak: digitális műalkotások, autogramok, gyűjtögetős kártyajátékok.

3. A munka immateriális előnyeinek fontossága – miközben még mindig zajlik a vita az irodába való visszatérésről, egy dolog egészen biztos: mindenki érzi az irodai lét, pl. a spontán találkozások vagy a tehetséges fiatal munkatársak következetes irányításának hiányát. Személyes részvétel nélkül veszélybe kerülhet a mentorálás, az innováció, a vállalati kultúra és befogadás kérdése, amely hosszú távon negatív következményekkel jár. Itt az ideje, hogy a vezetők újragondolják a vállalatok működését, és mindenki számára előnyös, logikus tervvel álljanak elő.

4. A mesterséges intelligencia az emberi kreativitást támogató tényezővé válik – a mesterséges intelligencia a kreatív folyamatok új eszközekét a mindennapi felhasználók kezében van. Egyik napról a másikra széles körben is elérhetővé váltak a neurális hálózatok, amelyek kevés erőfeszítéssel és hozzáértéssel lehetővé teszik a szövegek, képek és zeneszámok megalkotását. A mesterséges intelligencián belüli fejlesztések is elképesztő sebességgel érik el a piacot, amely hihetetlen áttörést jelent a kreativitás terén. A vállalatoknak át kell gondolniuk, hogyan tűnhetek ki az AI-vel generált tartalmak tömegéből, és hogyan használhatják a mesterséges intelligenciát az innováció sebességének és egyediségének fokozására.

5. A digitális pénztárcák véget vethetnek a digitális személyazonosság válságának – a személyes adatok felhasználása és az ehhez kapcsolódó visszaélések miatt régóta esedékes az adatkezelés átalakítása. Az online márkaélmény átláthatósága és az ebbe vetett bizalom gyors ütemben csökken. Az adatok feletti ellenőrzés hamarosan visszakerülhet a felhasználóhoz. A tokeneket (fizetési módokat, személyazonosító igazolványokat, hűségkártyákat) tartalmazó digitális pénztárcák tulajdonosai szabadon eldönthetik, mennyi adatot kívánnak átadni – vagy akár eladni – a cégeknek. Ez nagyszerű hír a márkák számára: az emberek által közvetlenül átadott adatok még értékesebbek lesznek, mint a külső féltől származó információk, amelyeket a cookie-k nélküli világban már nem is gyűjtenek.

„A kontroll változása végső soron hatalomváltáshoz vezethet, és az emberi viselkedés e látszólag apró – ám mélyreható – változásai átalakítják az emberek és a vállalatok közötti hatalmi dinamikát” – hangsúlyozta David Droga, az Accenture Song vezérigazgatója és kreatív elnöke. „A vezetői, munkavállalói, vásárlói, fogyasztói és alkotói szerepeket betöltő emberek keresik a módját annak, hogy visszaszerezzék az ellenőrzést. A szemléletváltásnak és az egyre fejlettebb technológiának köszönhetően az így elért eredmények is változnak majd. A fejlődés nyomán új kép rajzolódik ki elénk.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS