Mit gondolnak a fogyasztók és a vállalatok a metaverzumról?

2022. 08. 08., 19:19

A PwC 5000 amerikai fogyasztót és 1000 üzleti vezetőt kérdezett a metaverzumról 2022-es felmérésében: az üzleti válaszadók 66 százaléka szerint vállalatuk aktívan foglalkozik a metaverzummal, eközben pedig a fogyasztók 50 százaléka tartja a metaverzum lehetőségeit izgalmasnak és érdekesnek.

A PwC cikksorozatának korábbi részei:

Mi az a metaverzum

Hogyan épül fel a metaverzum

Milyen lehetőségeket rejt a vállalatok számára

A PwC 5000 amerikai fogyasztót és 1000 üzleti vezetőt kérdezett a metaverzumról 2022-es felmérésében: az üzleti válaszadók 66 százaléka szerint vállalatuk aktívan foglalkozik a metaverzummal, eközben pedig a fogyasztók 50 százaléka tartja a metaverzum lehetőségeit izgalmasnak és érdekesnek. A vállalati aktivitások bár döntően a proof of concepteket, vagy új ötletek tesztelését jelentik, ugyanakkor egyes esetekben konkrét bevétel realizálására is vonatkoznak metaverzum platformokon vagy a kapcsolódó technológiákon keresztül – írja friss bejegyzésében Kanti Péter, a PwC Magyarország szakértője.

Hogyan alapoznak a vállalatok?

A megkérdezett üzleti vezetők 66 százaléka gondolja, hogy vállalata elkötelezett a metaverzumhoz kapcsolódó aktivitásokban, és többségük szerint már most, de legkésőbb három éven belül ez üzleti stratégiájuk része is lesz. 

Ezeket a számokat azonban érdemes részben fenntartással is kezelni, hiszen az „igazi” metaverzum még nem létezik. Egyes technológiai elemek már itt vannak, a fogyasztók és üzleti vezetők java része nagyon érdeklődő is irántuk, ugyanakkor a megkérdezett fogyasztók csak 9 százaléka, míg az üzleti vezetők 23 százaléka válaszolta, hogy tisztában van a metaverzum fogalmával és aktívan követi is a fejleményeit. 

Azt gondoljuk, hogy az egységes értelmezés ilyen alacsony szintje az új formálódó technológiák esetében természetes, főleg amikor ez több komponensből áll (pl.: VR és AR, NFT-k, blockchain, IoT). Ezek a komponensek ráadásul változó érettségűek és egyesek már önmagukban képesek növelni/megváltoztatni az ügyfél- és munkavállalói élményeket. Mindezekből kifolyólak a megkérdezettek is különböző mértékben találkozhattak ezekkel a technológiákkal. 

További érdekesség, hogy a megkérdezett üzleti vezetők fele szerint vállalatuk rendelkezik a metaverzumra, NFT-kre vagy kriptovalutákra vonatkozó feladatkörökkel, illetve jelentős mértékük tervezi, hogy ilyen feladatkört létrehoz a közeli jövőben.

Mit várnak a fogyasztók, és mit gondolnak a vállalatok?

A metaverzum ismertségének növekedésével egyre többen fogalmaznak meg konkrét elvárásokat, igényeket a technológia felé. Kutatásunk alapján a fogyasztói oldal legnagyobb arányban - mintegy 65 százalékban - az új, digitális helyszínek felfedezését jelölte meg mint számukra érdekes felhasználási terület, amihez viszonyítva meglepő eredmény, hogy a videójátékozás és a különböző szórakozási lehetőségek csak a 6. és a 7. helyet foglalják el a rangsorban. Az új munkalehetőségek iránti érdeklődés szintén hátrébb sorolódott, a válaszadók mindössze 49 százaléka érdeklődik csak iránta. További érdekesség, hogy míg a fogyasztók 53 százaléka szívesen lépne interakcióba a számára ismerős márkákkal a metaverzumban, addig a fizikai termékek eladása és vásárlása iránti érdeklődés csak 46 százalék, a digitális termékeké pedig mindössze 39 százalék.

Érdekes megállapítása a felmérésnek, hogy a fogyasztói elvárásokhoz képest a vállalatok másként közelítenek a metaverzum használatához. Az üzleti oldal figyelme leginkább a metaverzum saját, belső felhasználására és tartalomgyártásra irányul, ami alacsonyabb kockázattal és költséggel teszi lehetővé az új technológiával való kísérletezést. A válaszadók legnagyobb arányban, 42 százalékban az onboarding és egyéb tréningek támogatásában látják a metaverzum hasznát, amit a kollégákkal való interakciók elősegítése követ 36 százalékkal. A fogyasztók számára szóló tartalom készítését csupán a harmadik helyen említették a válaszadók (szintén 36 százalékos arányban), míg a termékekhez kapcsolódó tevékenységek csak a prioritások legalsó szegmensében kaptak helyet.

Mik a kockázatok?

A számos előny mellett a legfontosabb félelmekre és kockázatokra is kitért a felmérés; a vállalati és fogyasztói oldalon a legmagasabbra értékelt elemek szinte mindkét oldalon megegyeznek: a kiberbiztonsági és az adatvédelmi kockázatok foglalják el az első helyeket. A fogyasztók számára megfelelő személyazonossági- és adatvédelmi megoldások és biztosítékok kellenek ahhoz, hogy bizalmat szavazzanak a metaverzumnak.

Amikor a metaverzumra vonatkozó állításokról kérdezték őket, a fogyasztók válaszai alapján 50 százalékuk izgalmas lehetőségként tekint a metaverzumra, azonban a technológia társadalmi hatásaitól való félelem kapta a legmagasabb értéket (64 százalék). Ezt követi az a megállapítás (61 százalék), miszerint a metaverzum leginkább a fiatalabb generációknak szól. A válaszok alapján tehát úgy tűnik, hogy fogyasztói oldalon a metaverzum iránti optimizmus félelemmel párosul, ami talán az internet megjelenésével és gyors fejlődésével kapcsolatos korábbi tapasztalatokból ered.

Inkább evolúció, mint forradalom

A kutatás alapján azt látjuk, hogy az USA-ban az üzleti vezetők komoly lehetőségeket látnak a metaverzumban, hiszen a válaszadók több mint fele szerint a metaverzum vagy az internet következő megtestesülése lesz, vagy teljesen forradalmasítja az üzleti folyamatokat- és működést. Mi azt gondoljuk ez inkább egy több éven át tartó folyamatos evolúció, mint forradalom, amelyben az egyes új technológiák különböző időpontokban jelennek meg, válnak éretté és széles körben alkalmazottá.

A felmérés részletes eredményeit angol nyelven ezen a linken lehet megtekinteni.

A cikk társzerzője Kovács Dániel.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-24 12:10:00
A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD szegedi óriásberuházásával immár véglegessé vált, hogy hazánk hosszú idő óta először nem kullogni fog az események után, hanem diktálni fogja egy nagy globális technológiai forradalom tempóját – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a vállalat február 23-i autóátadó ünnepségén.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS