Mit gondolnak a fogyasztók és a vállalatok a metaverzumról?

2022. 08. 08., 19:19

A PwC 5000 amerikai fogyasztót és 1000 üzleti vezetőt kérdezett a metaverzumról 2022-es felmérésében: az üzleti válaszadók 66 százaléka szerint vállalatuk aktívan foglalkozik a metaverzummal, eközben pedig a fogyasztók 50 százaléka tartja a metaverzum lehetőségeit izgalmasnak és érdekesnek.

A PwC cikksorozatának korábbi részei:

Mi az a metaverzum

Hogyan épül fel a metaverzum

Milyen lehetőségeket rejt a vállalatok számára

A PwC 5000 amerikai fogyasztót és 1000 üzleti vezetőt kérdezett a metaverzumról 2022-es felmérésében: az üzleti válaszadók 66 százaléka szerint vállalatuk aktívan foglalkozik a metaverzummal, eközben pedig a fogyasztók 50 százaléka tartja a metaverzum lehetőségeit izgalmasnak és érdekesnek. A vállalati aktivitások bár döntően a proof of concepteket, vagy új ötletek tesztelését jelentik, ugyanakkor egyes esetekben konkrét bevétel realizálására is vonatkoznak metaverzum platformokon vagy a kapcsolódó technológiákon keresztül – írja friss bejegyzésében Kanti Péter, a PwC Magyarország szakértője.

Hogyan alapoznak a vállalatok?

A megkérdezett üzleti vezetők 66 százaléka gondolja, hogy vállalata elkötelezett a metaverzumhoz kapcsolódó aktivitásokban, és többségük szerint már most, de legkésőbb három éven belül ez üzleti stratégiájuk része is lesz. 

Ezeket a számokat azonban érdemes részben fenntartással is kezelni, hiszen az „igazi” metaverzum még nem létezik. Egyes technológiai elemek már itt vannak, a fogyasztók és üzleti vezetők java része nagyon érdeklődő is irántuk, ugyanakkor a megkérdezett fogyasztók csak 9 százaléka, míg az üzleti vezetők 23 százaléka válaszolta, hogy tisztában van a metaverzum fogalmával és aktívan követi is a fejleményeit. 

Azt gondoljuk, hogy az egységes értelmezés ilyen alacsony szintje az új formálódó technológiák esetében természetes, főleg amikor ez több komponensből áll (pl.: VR és AR, NFT-k, blockchain, IoT). Ezek a komponensek ráadásul változó érettségűek és egyesek már önmagukban képesek növelni/megváltoztatni az ügyfél- és munkavállalói élményeket. Mindezekből kifolyólak a megkérdezettek is különböző mértékben találkozhattak ezekkel a technológiákkal. 

További érdekesség, hogy a megkérdezett üzleti vezetők fele szerint vállalatuk rendelkezik a metaverzumra, NFT-kre vagy kriptovalutákra vonatkozó feladatkörökkel, illetve jelentős mértékük tervezi, hogy ilyen feladatkört létrehoz a közeli jövőben.

Mit várnak a fogyasztók, és mit gondolnak a vállalatok?

A metaverzum ismertségének növekedésével egyre többen fogalmaznak meg konkrét elvárásokat, igényeket a technológia felé. Kutatásunk alapján a fogyasztói oldal legnagyobb arányban - mintegy 65 százalékban - az új, digitális helyszínek felfedezését jelölte meg mint számukra érdekes felhasználási terület, amihez viszonyítva meglepő eredmény, hogy a videójátékozás és a különböző szórakozási lehetőségek csak a 6. és a 7. helyet foglalják el a rangsorban. Az új munkalehetőségek iránti érdeklődés szintén hátrébb sorolódott, a válaszadók mindössze 49 százaléka érdeklődik csak iránta. További érdekesség, hogy míg a fogyasztók 53 százaléka szívesen lépne interakcióba a számára ismerős márkákkal a metaverzumban, addig a fizikai termékek eladása és vásárlása iránti érdeklődés csak 46 százalék, a digitális termékeké pedig mindössze 39 százalék.

Érdekes megállapítása a felmérésnek, hogy a fogyasztói elvárásokhoz képest a vállalatok másként közelítenek a metaverzum használatához. Az üzleti oldal figyelme leginkább a metaverzum saját, belső felhasználására és tartalomgyártásra irányul, ami alacsonyabb kockázattal és költséggel teszi lehetővé az új technológiával való kísérletezést. A válaszadók legnagyobb arányban, 42 százalékban az onboarding és egyéb tréningek támogatásában látják a metaverzum hasznát, amit a kollégákkal való interakciók elősegítése követ 36 százalékkal. A fogyasztók számára szóló tartalom készítését csupán a harmadik helyen említették a válaszadók (szintén 36 százalékos arányban), míg a termékekhez kapcsolódó tevékenységek csak a prioritások legalsó szegmensében kaptak helyet.

Mik a kockázatok?

A számos előny mellett a legfontosabb félelmekre és kockázatokra is kitért a felmérés; a vállalati és fogyasztói oldalon a legmagasabbra értékelt elemek szinte mindkét oldalon megegyeznek: a kiberbiztonsági és az adatvédelmi kockázatok foglalják el az első helyeket. A fogyasztók számára megfelelő személyazonossági- és adatvédelmi megoldások és biztosítékok kellenek ahhoz, hogy bizalmat szavazzanak a metaverzumnak.

Amikor a metaverzumra vonatkozó állításokról kérdezték őket, a fogyasztók válaszai alapján 50 százalékuk izgalmas lehetőségként tekint a metaverzumra, azonban a technológia társadalmi hatásaitól való félelem kapta a legmagasabb értéket (64 százalék). Ezt követi az a megállapítás (61 százalék), miszerint a metaverzum leginkább a fiatalabb generációknak szól. A válaszok alapján tehát úgy tűnik, hogy fogyasztói oldalon a metaverzum iránti optimizmus félelemmel párosul, ami talán az internet megjelenésével és gyors fejlődésével kapcsolatos korábbi tapasztalatokból ered.

Inkább evolúció, mint forradalom

A kutatás alapján azt látjuk, hogy az USA-ban az üzleti vezetők komoly lehetőségeket látnak a metaverzumban, hiszen a válaszadók több mint fele szerint a metaverzum vagy az internet következő megtestesülése lesz, vagy teljesen forradalmasítja az üzleti folyamatokat- és működést. Mi azt gondoljuk ez inkább egy több éven át tartó folyamatos evolúció, mint forradalom, amelyben az egyes új technológiák különböző időpontokban jelennek meg, válnak éretté és széles körben alkalmazottá.

A felmérés részletes eredményeit angol nyelven ezen a linken lehet megtekinteni.

A cikk társzerzője Kovács Dániel.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS