Mit gondolnak a fogyasztók és a vállalatok a metaverzumról?

2022. 08. 08., 19:19

A PwC 5000 amerikai fogyasztót és 1000 üzleti vezetőt kérdezett a metaverzumról 2022-es felmérésében: az üzleti válaszadók 66 százaléka szerint vállalatuk aktívan foglalkozik a metaverzummal, eközben pedig a fogyasztók 50 százaléka tartja a metaverzum lehetőségeit izgalmasnak és érdekesnek.

A PwC cikksorozatának korábbi részei:

Mi az a metaverzum

Hogyan épül fel a metaverzum

Milyen lehetőségeket rejt a vállalatok számára

A PwC 5000 amerikai fogyasztót és 1000 üzleti vezetőt kérdezett a metaverzumról 2022-es felmérésében: az üzleti válaszadók 66 százaléka szerint vállalatuk aktívan foglalkozik a metaverzummal, eközben pedig a fogyasztók 50 százaléka tartja a metaverzum lehetőségeit izgalmasnak és érdekesnek. A vállalati aktivitások bár döntően a proof of concepteket, vagy új ötletek tesztelését jelentik, ugyanakkor egyes esetekben konkrét bevétel realizálására is vonatkoznak metaverzum platformokon vagy a kapcsolódó technológiákon keresztül – írja friss bejegyzésében Kanti Péter, a PwC Magyarország szakértője.

Hogyan alapoznak a vállalatok?

A megkérdezett üzleti vezetők 66 százaléka gondolja, hogy vállalata elkötelezett a metaverzumhoz kapcsolódó aktivitásokban, és többségük szerint már most, de legkésőbb három éven belül ez üzleti stratégiájuk része is lesz. 

Ezeket a számokat azonban érdemes részben fenntartással is kezelni, hiszen az „igazi” metaverzum még nem létezik. Egyes technológiai elemek már itt vannak, a fogyasztók és üzleti vezetők java része nagyon érdeklődő is irántuk, ugyanakkor a megkérdezett fogyasztók csak 9 százaléka, míg az üzleti vezetők 23 százaléka válaszolta, hogy tisztában van a metaverzum fogalmával és aktívan követi is a fejleményeit. 

Azt gondoljuk, hogy az egységes értelmezés ilyen alacsony szintje az új formálódó technológiák esetében természetes, főleg amikor ez több komponensből áll (pl.: VR és AR, NFT-k, blockchain, IoT). Ezek a komponensek ráadásul változó érettségűek és egyesek már önmagukban képesek növelni/megváltoztatni az ügyfél- és munkavállalói élményeket. Mindezekből kifolyólak a megkérdezettek is különböző mértékben találkozhattak ezekkel a technológiákkal. 

További érdekesség, hogy a megkérdezett üzleti vezetők fele szerint vállalatuk rendelkezik a metaverzumra, NFT-kre vagy kriptovalutákra vonatkozó feladatkörökkel, illetve jelentős mértékük tervezi, hogy ilyen feladatkört létrehoz a közeli jövőben.

Mit várnak a fogyasztók, és mit gondolnak a vállalatok?

A metaverzum ismertségének növekedésével egyre többen fogalmaznak meg konkrét elvárásokat, igényeket a technológia felé. Kutatásunk alapján a fogyasztói oldal legnagyobb arányban - mintegy 65 százalékban - az új, digitális helyszínek felfedezését jelölte meg mint számukra érdekes felhasználási terület, amihez viszonyítva meglepő eredmény, hogy a videójátékozás és a különböző szórakozási lehetőségek csak a 6. és a 7. helyet foglalják el a rangsorban. Az új munkalehetőségek iránti érdeklődés szintén hátrébb sorolódott, a válaszadók mindössze 49 százaléka érdeklődik csak iránta. További érdekesség, hogy míg a fogyasztók 53 százaléka szívesen lépne interakcióba a számára ismerős márkákkal a metaverzumban, addig a fizikai termékek eladása és vásárlása iránti érdeklődés csak 46 százalék, a digitális termékeké pedig mindössze 39 százalék.

Érdekes megállapítása a felmérésnek, hogy a fogyasztói elvárásokhoz képest a vállalatok másként közelítenek a metaverzum használatához. Az üzleti oldal figyelme leginkább a metaverzum saját, belső felhasználására és tartalomgyártásra irányul, ami alacsonyabb kockázattal és költséggel teszi lehetővé az új technológiával való kísérletezést. A válaszadók legnagyobb arányban, 42 százalékban az onboarding és egyéb tréningek támogatásában látják a metaverzum hasznát, amit a kollégákkal való interakciók elősegítése követ 36 százalékkal. A fogyasztók számára szóló tartalom készítését csupán a harmadik helyen említették a válaszadók (szintén 36 százalékos arányban), míg a termékekhez kapcsolódó tevékenységek csak a prioritások legalsó szegmensében kaptak helyet.

Mik a kockázatok?

A számos előny mellett a legfontosabb félelmekre és kockázatokra is kitért a felmérés; a vállalati és fogyasztói oldalon a legmagasabbra értékelt elemek szinte mindkét oldalon megegyeznek: a kiberbiztonsági és az adatvédelmi kockázatok foglalják el az első helyeket. A fogyasztók számára megfelelő személyazonossági- és adatvédelmi megoldások és biztosítékok kellenek ahhoz, hogy bizalmat szavazzanak a metaverzumnak.

Amikor a metaverzumra vonatkozó állításokról kérdezték őket, a fogyasztók válaszai alapján 50 százalékuk izgalmas lehetőségként tekint a metaverzumra, azonban a technológia társadalmi hatásaitól való félelem kapta a legmagasabb értéket (64 százalék). Ezt követi az a megállapítás (61 százalék), miszerint a metaverzum leginkább a fiatalabb generációknak szól. A válaszok alapján tehát úgy tűnik, hogy fogyasztói oldalon a metaverzum iránti optimizmus félelemmel párosul, ami talán az internet megjelenésével és gyors fejlődésével kapcsolatos korábbi tapasztalatokból ered.

Inkább evolúció, mint forradalom

A kutatás alapján azt látjuk, hogy az USA-ban az üzleti vezetők komoly lehetőségeket látnak a metaverzumban, hiszen a válaszadók több mint fele szerint a metaverzum vagy az internet következő megtestesülése lesz, vagy teljesen forradalmasítja az üzleti folyamatokat- és működést. Mi azt gondoljuk ez inkább egy több éven át tartó folyamatos evolúció, mint forradalom, amelyben az egyes új technológiák különböző időpontokban jelennek meg, válnak éretté és széles körben alkalmazottá.

A felmérés részletes eredményeit angol nyelven ezen a linken lehet megtekinteni.

A cikk társzerzője Kovács Dániel.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022. 09. 19., 10:49
A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége és a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége szervezésében 2022. szeptember elején Budapesten tanácskozott a genfi székhelyű Munkaadók Nemzetközi Szövetségének Európai és Közép-Ázsia csoportja. A konferencián, amelyre 35 országból érkeztek küldöttek, a VOSZ-t dr. Kovács Patrik és Barabás Tamás társelnökök, valamint Varga Julianna nemzetközi és oktatási igazgató képviselte, aki egyben az esemény egyik szervezője is volt. A rendezvényről őt kérdeztük.
2022-09-27 12:17:00
Tíz nappal a határidő előtt 115 ezren választották az új katát a korábbi 400 ezerből, és 125 ezer új átalányadózó jelent meg, azaz „összesen a katások fele már rendezte a saját sorsát” – tájékoztatott Tállai András, a Pénzügyminisztérium államtitkára.
2022-09-27 09:17:16
A hazai biztosítási piac díjbevétele 2022 első felében elérte a 785 milliárd forintot, ami közel 15 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának szintjét. A pozitív képet árnyalja, hogy jelentősen megugrott a kárkifizetések mértéke.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 09. 23., 12:05
epizód: 2022 / 9   |   hossz: 18:38
Milyen a gazdaság, a vállalkozások helyzete Covid után, a háború és az energiaválság árnyékában? Mekkora sokkokat okozott az elmúlt pár év? Nyílnak-e kivezető utak az európai és a magyar gazdaság előtt? Hogyan segítheti a kilábalást az államilag támogatott Széchenyi Hitel MAX program? A kérdésekre Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója válaszol.
2022. 07. 26., 10:30
epizód: 2022 / 8   |   hossz: 20:30
Milyen új utakat nyitott az internet a csalók előtt? Hogyan azonosíthatjuk vállalkozóként az átverési kísérleteket? Mikor kell szakértőhöz, esetleg egyenesen a rendőrséghez fordulnunk? És mitől menthet meg bennünket egy kis önképzés? Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd olyan céges csalásokra is felhívja a figyelmet, amelyek még a hozzáértők előtt sem feltétlenül nyilvánvalóak.
2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerő-piacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója válaszol.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS