Kikerülhetetlen a digitalizáció a kkv-k számára

2021. 10. 05., 10:00

Bár a legtöbb irodában újra indult az élet tavasszal, sok cég választotta hosszútávon is a hibrid működést, vagyis a home office és a személyes jelenlét kombinációját. Másfél év alatt rendkívül fontossá vált az otthoni munkavégzés lehetősége nemcsak a munkáltatók, hanem a munkavállalók számára is. „Olyannyira átalakulóban van a régi rendszer, hogy egyes ágazatokban a legjobb munkatársakat csak akkor fogja tudni megtartani egy cég, ha biztosítja számukra a home office-t. Mindezt pedig a lehető legprofibb informatikai és digitális háttértámogatással teheti meg” – osztotta meg tapasztalatait Juhász Viktor, a felhőmegoldásokat szállító iSolutions Kft. ügyvezetője.

Sokaknak olyan fontos lett a home office lehetősége, mint a fizetés mértéke

Mikor tavasszal újra beindult az élet az irodákban, rövid időn belül sok munkáltató szembesült azzal, hogy nem tudja a home office előtti mederben folytatni a működést. Vannak ugyan, akik szívesen kezdtek el újra bejárni dolgozni, de az elmúlt félév tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy a munkavállalók hozzászoktak az otthoni munkavégzéshez, kialakítottak egy új ritmust.

Digitálisan társalognak, ami különösen az introvertált embereknek kedvez, hiszen így ők jobban tudnak a munkára koncentrálni. Emellett költség- és időhatékonyabb is lehet az otthoni munka, hiszen nem kell költeni az utazásra, a munkaruhára, külön étkezésre, és a munkába járás ideje is megspórolható.

Különösen nehéz helyzetbe azok a cégek kerülhetnek, akik görcsösen ragaszkodnak a személyes jelenléthez, miközben a legértékesebb munkavállalóik és szakembereik közül sokan szívesebben és hatékonyabban dolgoznak otthonról.

„Nagyon gyorsan eljöhet az az idő, hogy a legjobb dolgozóit azért veszíti el egy vállalkozás, mert nem veszi figyelembe az igényeit, nem biztosítja számára, hogy otthonról végezze el a munkát. Ezek a szakemberek könnyen találni fognak egy számukra kedvezőbb feltételeket kínáló munkahelyet. Be kell látni, hogy elérkeztünk abba a korba, amikor egy cég sikerét erősen befolyásolja, hogy engedett-e a home office és ha igen, az milyen háttérrel működik" – véli Juhász Viktor.

A munkáltatóknak alkalmazkodni kell, ha sikeresek akarnak maradni

Mivel bármikor bekövetkezhet egy újabb lezárás, és az otthoni munkavégzésre való kötelező átállás, a legtöbb vállalkozás tisztában van vele, hogy ideje olyan informatikai és digitális hátteret kialakítani, ami megkönnyíti a szervezet életét. A valóságban azonban a munkáltatók többsége még mindig erősen tart a home office-tól.

„Ennek több oka is van, de a legfőbb kifogások általában ezek: a vezetők kevésbé látják a folyamatokat, például azt, hogy hány órát dolgozik pontosan a munkavállaló. Úgy érzik, kiengedik a kezükből a kontrollt, ha nincs közvetlen személyes napi kapcsolat a kollégával. Nem megfelelő az információáramlás, nincsenek meg azok a platformok digitálisan, ahol hatékonyan lehet kommunikálni. Illetve hiányzik a megfelelő szoftveres háttér, ami miatt sok a pontatlanság, a javítani való, és ez stresszhez vezet. Emellett sok vezető érzi úgy, hogy az ad-hoc feladatok kiosztása és végrehajtása jóval nehezebb home office esetében" – vázolta fel Juhász Viktor.

Kiemelte: A cégek legfőbb feladata a közeljövőben, hogy mindent meg kell majd tudni oldani digitálisan, amit eddig analóg módon tettek meg.

Még nem késő változtatni, de aki ebben lemarad, hátrányba kerülhet

Alapvetően a kis- és középvállalkozásokat két csoportba lehet osztani informatikai fejlesztések terén. Az első csoport, aki nem igazán költött rá eddig, a másik pedig, aki eddig is sokat foglalkozott a digitális rendszereivel és folyamatosan keresi a jobb megoldásokat. Utóbbi könnyebb helyzetben van a home office térhódításával is, ők általában nyitottabbak és hajlandóak időt és pénzt befektetni a fejlődés érdekében.

„Az első csoportból nehéz meggyőzni a változtatás szükségességéről azokat, akik még mindig szinte teljesen elzárkóznak a digitalizációtól. Ők már most hatalmas hátrányban vannak a versenytársaikhoz képest. Szerencsére egyre többen vannak azok, akik 5-6 éve nem foglalkoztak informatikai fejlesztésekkel, de most nagyon ráfókuszáltak és keresik a megfelelő szolgáltatót, akiben megbíznak” – véli a szakember.

„Nagyon sok cégnél látjuk, hogy meg vannak ijedve, drágának ítélik a megoldásokat, de a bérrel összevetve minimális összegről beszélünk. A versenyképesség növelése és a munkavállaló megtartása miatt a digitális átállás nem költség, hanem a túlélés és a fejlődés kulcsa”  – összegez Juhász Viktor.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS