Így élnek vissza a digitális csalók a Google űrlapokkal

2021. 10. 04., 16:45

A Sophos kutatása leírja, hogyan élnek vissza a Google úrlapokkal a kibertámadók – a kezdő szintű csalóktól kezdve a kifinomultabb ellenfelekig – annak érdekében, hogy támadásokat indítsanak szervezetek vagy magánszemélyek ellen.

A Google űrlapok vonzó lehetőséget kínálnak a digitális támadók számára: 

  • az űrlapokat könnyű implementálni,
  • a szervezetek, illetve a fogyasztók is megbíznak bennük,
  • a szolgáltatástól származó és oda érkező forgalmat Transport Layer Security (TLS) titkosítás biztosítja, így a védekezők nem tudják könnyen megvizsgálni,
  • a rendszer gyakorlatilag ingyenes támadási infrastruktúrát biztosít.

A Sophos elemzése arra mutat rá, hogy bár a Google űrlapokkal való legtöbb visszaélés a kibertámadók részéről továbbra is az alacsony képesítéssel bíró adathalász és csaló spam területén marad, egyre több jel utal arra, hogy az ellenfelek kifinomultabb támadásokhoz is felhasználják a platform előnyeit. A Sophos példái között olyan támadók is szerepelnek, akik a Google űrlapokat használták adatok megszerzésére és kártevők vezérlésére.

Hogyan élnek vissza a digitális csalók és vírus-üzemeltetők a Google űrlapokkal a Sophos szerint?

1. Adathalászat: Annak ellenére, hogy a Google az űrlapok minden oldalán figyelmezteti a felhasználókat, hogy ne adjanak meg jelszavakat, a Sophos számos példát talált arra, ahol a támadók megpróbálták rávenni a potenciális áldozatokat a hitelesítő adataik megadására olyan Google űrlapokon keresztül, melyek kialakítása egy login oldalra emlékeztetett. Ezek az űrlapok gyakran ártalmas spam kampányokhoz kötődtek.

2. Ártalmas spam kampány: A spamekben található Google űrlap linkek egyik legnagyobb forrása a „leiratkozó” hivatkozások voltak a csaláshoz kapcsolódó marketing emailekben. A Sophos számos spam-alapú adathalász kampányt észlelt, amely Microsoft online fiókokat célzott, beleértve Office 365 fiókokat is. A spam üzenet azt állította, hogy a címzettek emailfiókjait deaktiválni fogják, ha nem erősítik meg azokat, és felajánlottak egy Google űrlaphoz tartozó linket, amely a Microsoft fiókjuk hitelesítő adatainak megadására kérte a felhasználókat. Ezek az oldalak a Microsoft a grafikai elemeivel voltak kidekorálva, ám így is láthatóan Google űrlapok voltak. 

3. Bankkártya adatok ellopása: A belépőszintű csalók a Google űrlapok kész dizájnsablonjait használják arra, hogy megpróbáljanak fizetési adatokat lopni meghamisított „biztonságos” elektronikus kereskedelmi oldalakon keresztül. 

4. Potenciálisan nemkívánatos alkalmazások, mint például az adware-ek: A kutatók számos potenciálisan nemkívánatos alkalmazást is felfedeztek, melyek Windows felhasználókat céloztak. Ezek az appok is a Google szolgáltatását használják titokban: a webes kérelmeket automatikusan összegyűjtik és továbbítják az űrlapoknak anélkül, hogy bármilyen felhasználói beavatkozást megkívánnának.

5. Hamis felhasználói felületek ártalmas Android appok számára: A Sophos néhány Android applikációt is talált, melyek Google űrlapokat használtak az adatok megszerzésére, így nem kellett elkészíteni egy back-end weboldal kódját. A legtöbb adware volt vagy PUA. A kutatók például felfedezték a „SnapTube” videó appot, amely internetes hirdetési csaláson keresztül generál bevételt a fejlesztőnek és egy Google űrlapot tartalmaz a felhasználói visszajelzéseknek.

6. Adatok eltávolítása: A kutatók számos kifinomultabb fenyegetést is felfedeztek, amelyek a Google űrlapokkal élnek vissza. Ezek közé káros Windows applikációk is tartoztak, melyek a Google űrlapokhoz tartozó webes kéréseket használták, hogy a számítógépekről ellopott adatokat Google űrlapokon keresztül továbbítsák egy Google táblázatba.

7. Egy nagyobb ártalmas kibertámadás infrastruktúrájának része: A Sophos telemetriája számos PowerShell scriptet észlelt, melyek Google űrlapokkal léptek kapcsolatba. Sikerült összeállítanunk egy prototípust azzal kapcsolatban, hogyan lehet PowerShell scripteket Windows profiladatok összegyűjtésére használni a számítógépről és azokat automatikusan egy Google űrlapba továbbítani.

A Sophos azt is tanácsolja a felhasználóknak, hogy telepítsenek biztonsági megoldást azokra az eszközökre, amelyeket ők és családjaik online kommunikációra és játékra használnak, így megvédhetik magukat a rosszindulatú programoktól és a fenyegetésektől.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS