Aki mer, az nyer: 80 válságkezelési intézkedés 8 vállalattulajdonostól

2020. 04. 30., 15:15

Mintegy 80 kipróbált válságkezelési intézkedést azonosítottunk az elmúlt három hétben nyolc középvállalati tulajdonossal. A cégek többségének reakcióit az határozta meg, hogy árbevételük mennyivel csökkent a március-áprilisi időszakban. Azt a kérdést ugyanakkor, hogy miként kell cégüknek változnia, ha a jelenlegi gazdasági megtorpanás 18–24 hónapig tart, még nagyon kevesen tették fel maguknak. Krausz Zoltán vállalatépítési szakértő írása.

Vannak, akik már bezártak, mert az árbevételük 98 százaléka három hét leforgása alatt „eltűnt” és vannak, akik szerencsésnek mondhatják magukat, mert az előállt egészség- és járványügyi helyzet miatt – egyelőre – megnövekedtek eladásaik. Az elmúlt hetekben több cégtulajdonos osztotta meg velem az elmúlt közel két hónapban megtett lépések tapasztalatait. Összesen közel 100 intézkedést azonosítottunk közösen az érintettekkel, ezek nagy részét a vállalkozások már meg is valósítottak.

Minden cégtulajdonos felmérte érintettségét és – kik gyorsabban, kik lassabban – megtervezte és elindította válaszintézkedéseket, amelyek elsődleges célja a túléléshez szükséges feltételek biztosítása volt. Az első cég már március elején – az olaszországi korlátozásokkal egy időben – elkezdte a helyzetértékelést–felkészülést, és április 1-vel új munkarendre állt át, módosítva több mint 100 alkalmazottjának munkaszerződését is. Más vállalatok egyelőre a humán védelmi intézkedéseken és a beruházási keretek nullára csökkentésén túl nem változtattak napi működésükön (a nyolc cég közel fél milliárd forinttal csökkentette beruházási keretét). Az új szerződéskötések ugyanakkor minden esetben megálltak vagy komolyan lelassultak.

Elismerést érdemel a cégek gyors reagálása, bár egyes esetekben az őket ért hatások pontos megismerése és az intézkedések szélessége terén még akadnának lehetőségek. Az is látszik, hogy a tulajdonosok jelentős része még fel tudja idézni a 10 évvel ezelőtti pénzügyi válság tanulságait. Mégis, talán az egyik leginkább hiányzó elem annak a szempontnak beépítése a tervezésbe, hogy a jelenlegi válság 18–24 hónapig is eltarthat. 3–4 hónapig egy cég fenn tudja tartani magát a jelenlegi helyzetben, de – szemléletében is – lényegesen eltérő megközelítést kíván, ha arra akarunk felkészülni, hogy egyrészt mit jelent, ha a jelenlegi helyzet elhúzódik, másrészt mit hoz magával, ha tovább romlik. A kiskereskedelem például nagyon jó márciusi eredményeket ért el, de már most is látszik egyes helyeken, hogy ez a kiugrás csak átmeneti volt. A tartós fogyasztási cikkek terén pedig érdemes visszatekinteni a pénzügyi válság éveire, amikor ez a termékkategória – és gyártóik – évekig nem tudták visszaszerezni a korábbi évek forgalmi számait. Előre, hideg fejjel megtervezett válaszok hiányában és időnyomás alatt kis eséllyel születnek egy újabb stresszhelyzetben jó megoldások.

Ilyen bizonytalan helyzetben senki sem tud tervezni, és most nem is ez a feladat. Tulajdonosként és cégvezetőként látnunk kell, hogy milyen intézkedések segíthetik a hosszú távú fennmaradást, sőt, képesnek kell lennünk arra is, hogy előnyt kovácsoljunk a jelenlegi helyzetből. (A felmérésből az is látszik, hogy vannak vevőszegmensek, amelyeknek most érdemes kereslete nem csökkent – esetenként éppenséggel emelkedett, egyes cégek már megkezdték ezt kiaknázni.) Az elmúlt hetekben több olyan cégvezetővel is volt alkalmam beszélni, aki már az új lehetőségeket mérlegelte, akvizíciós célpontokat keresett.

A teljes tanulmány itt érhető el.

 

Krausz Zoltán
vállalatépítési szakértő
www.vallalatepites.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 13., 16:10
Már az import hajtja a magyar e-kereskedelmi forgalom növekedését – derül ki a PwC Digitális Kereskedelmi Körkép riportjának legújabb kiadásából.
2025. 02. 12., 21:35
Drágulással nyitotta az évet az albérletpiac (is). Januárban országos átlagban az előző hónaphoz képest 1,7 százalékkal emelkedtek a bérleti díjak, Budapesten pedig 1,8 százalékos volt a növekedés. Éves szinten az országos mutató 9,4, a fővárosi pedig 9,5 százalékos emelkedést tükröz a KSH-ingatlan.com lakbérindexe szerint.
2025-02-15 09:55:00
Globális fordulat zajlott le a működőtőke áramlásban, már nem nyugati, hanem keleti eredetű a legtöbb új technológia és befektetés, és ebből a folyamatból kimaradni történelmi vétek volna – jelentette ki Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója a Kossuth Rádióban.
2025-02-14 06:20:00
A Diligent megelőzi a dél-koreai Samsung SDI 2023-ban elindított 61,9 millió eurós projektjét, így immár az amerikai cég beruházása a HIPA által kezelt projektek közül a legnagyobb K+F befektetés.

  Rovathírek: HIPA

Globális fordulat zajlott le a működőtőke áramlásban, már nem nyugati, hanem keleti eredetű a legtöbb új technológia és befektetés, és ebből a folyamatból kimaradni történelmi vétek volna – jelentette ki Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója a Kossuth Rádióban.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS