A jó kiválasztás kétszeres profitabilitást hozhat

2020. 06. 04., 12:15

A pandémiás helyzet utáni nyitás minden üzleti szektorban felveti a kérdést, milyen munkaerőpiaci lépéseket érdemes tennie a vállalatoknak, hogy kivédjék az elmúlt hónapok negatív hatásait. Számos elemzés szerint a kulcs sokkal inkább a hatékony kiválasztásban és kevésbé a készségfejlesztésben rejlik, hiszen a jelentős költség mellett a tréningek 66 százaléka eleve olyan munkatársakra fókuszál, akiknek mellőzhető, vagy nem indokolt a fejlesztése.

A kényszerhelyzet miatti költségcsökkentés számos vállalatnál a munkaerő elbocsátását jelenti hazánkban és nemzetközi szinten egyaránt. Ez a rossz válasz a krízisre. Mi lehet jó válasz, és hogyan reagált a munkaerőpiac az előző nagy válságra?

Ezt vizsgálta meg Youngsang Kim és Robert E. Ployhart, a Dél-karolinai Egyetem professzora 359 céget érintő, 12 év nyereségadatait felhasználó kutatásukban, ahol a munkatárs kiválasztás és a belső képzés közvetlen befolyásoló hatását elemezték a cégek nyereség növekedésére és a vállalati munka termelékenységére.

Azt állapították meg, hogy a tudatos munkaerő kiválasztás és a képzés hozzájárul a hatékony erőforrás gazdálkodáshoz, a tartalékok képzéséhez, így a recesszióból való visszatéréshez. Míg a belső képzések fontosabbak a profitszerzés szempontjából a recesszió előtti időszakban, addig a személyi állomány hatékony kiválasztása sokkal fontosabb a profitnövekedés előállításához és a visszatéréshez a recesszióból. Azok a vizsgált vállalkozások, amelyek hatékony módon választották ki munkatársaikat, több mint kétszeres profitabilitással rendelkeztek a 2011-es évre.

A versenyképtelenséget akkor tudjuk kompenzálni, ha a megfelelő munkaerőpiaci eszközökhöz nyúlunk. Egy átfogó HR piaci elemzés például kimutatta, hogy ma a HR költségvetés nagyobbik része tréningekre és képzésfejlesztésre megy el, ezek hatékonysága azonban helyzetfüggő. A globális nagyvállalati hr-büdzsé 11 százalékát, a teljes költségvetés kb. 3 százalékát tréning tevékenységre költik. A Training Industry 2019 riportja szerint a tréningköltség 83 milliárd dollár volt az Egyesült Államokban, egy oktatott alkalmazottra átlagosan 1300 dollárt költöttek.

 „A vállalatoknak javasolt a recesszióból való kilábalás időszakában a készségfejlesztő tréningek mellett legalább a képzési költségvetés egy részét (10 százalék) hatékony kiválasztást elősegítő eszközökbe fektetni. Munkatárs felvétel esetén, a hatékony kiválasztás azonnal mérhető eredményt hoz, átlagban egy rosszul kiválasztott munkatárs fél éves bére is veszteségként jelentkezhet, ami azonnal megtakarítható” - jelezte Fehér Zsolt, nemzetközi HR szakember.

A készségfejlesztő programok hatása viszont limitált, azok 66 százaléka olyan munkatársakra fókuszál, akiknek mellőzhető, vagy nem indokolt a képzése.

Az elmúlt hónapok során a tréningre költött összegek szinte lenullázódtak, a leállás pedig újratervezésre ad lehetőséget a vállalkozások számára. A hatékony munkaerőkiválasztás, viszont minden versenyképességre törekvő vállalkozás elemi érdeke. A megfelelő motiváltsággal és kompetenciákkal rendelkező szakember megtalálása az egyik legcélravezetőbb eszköz a válságból történő hatékony gazdasági kilábalásra.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-16 14:10:00
A Miniszterelnökség Monitoring és Értékelési Főosztálya megbízásából elkészült a „Zöldinfrastruktúra útmutató”, amelynek célja, hogy segítséget nyújtson a támogatást igénylőknek (elsősorban önkormányzatoknak) a területükön jelentkező környezeti és klímakockázatok azonosításában, és a problémák természetalapú, zöld és kékinfrastruktúra létrehozásával történő megoldásában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS