Sorban állnak le az autógyárak Szlovákiában

2021. 08. 26., 10:00

A szlovák Statisztikai Hivatal jelentése szerint a szlovák gazdaság tavaly tavaszi 11 százalékos visszaesését követően az idei második negyedévben éves szinten már 9,6 százalékkal nőtt a GDP, amire Szlovákiában 13 éve nem volt példa. A növekedést az autóipar lassulása fékezheti.

Eva Sadovská, a Wood & Company befektetési és tanácsadó társaság elemzője szerint a dinamikus fellendülés nem kismértékben az autógyártóknak köszönhető, amelyek tovább növelték a kivitelüket. A szlovák gazdaság húzóágazatának számító autóiparnak azonban egyre több gondot okoz az alkatrészhiány, amely miatt egyre gyakoribbak a leállások – írja az Új Szó.

A pozsonyi Volkswagenben e héten is szünetel a luxuskivitelű utcai terepjárók gyártása, Lucia Kovarovič Makayová, a Volkswagen Slovakia szóvivője pedig közölte, hogy az említett autók gyártósorait a félvezetők globális hiánya miatt szeptember 2-án és 3-án is leállítják.

„Arra számítunk, hogy a csipellátás a harmadik negyedévben is akadozik majd, és az alkatrészhiánnyal kapcsolatos válság épp ebben a negyedévben tetőzhet. Így nem zárhatjuk ki, hogy az elkövetkező időszakban újabb intézkedéseket kell hoznunk emiatt” – állítja Makayová, aki szerint az év vége felé már javulásra számítanak.

Nehézségekkel küzd a nagyszombati Stellantis Slovakia is. „A tervezett nyári leállást követően e héten hétfőn, augusztus 23-án is kénytelenek voltunk leállítani a gyártásunkat mindhárom műszakban, és kedden is csak a délutáni műszaktól indult be a munka” – mondta Peter Švec, a Stellantis Slovakia szóvivője. A nagyszombati autógyárban márciustól okoz gondot az alkatrészhiány, amely miatt többször is le kellett állniuk.

A Kia Motors Slovakia Zsolna melletti üzemében a tervezett nyári leállást követően augusztus 9-én láttak hozzá újra a gyártáshoz, és a cég múlt heti bejelentése szerint egyelőre nincsenek problémáik. „Eddig sikerült elkerülnünk az alkatrészhiány miatti nagyobb leállásokat, a helyzet azonban rendkívül képlékeny, így meglátjuk, mit hoz a jövő” – mondta Tomáš Potoček, az autógyár szóvivője.

Idén még nem számíthatunk a helyzet látványos javulására, a csipgyártók a jövő év második felére tornászhatják vissza magukat a járvány előtti szintre.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS