2021-ben léphet életbe a szerb Környezetvédelmi Minisztérium törvényjavaslata, miszerint szigorúbban ellenőrzik majd a külföldi, használt gépkocsik behozatalát.
Szerbia a legrosszabb gépkocsik temetője, ezért van szükség olyan lépésre, ami hozzájárulna a légszennyezettség csökkentéséhez, a veszélyes hulladékok elleni küzdelemhez, melyek okozói igen gyakran az elöregedett személygépkocsik, illetve azok roncsai – írja a Magyar Szó.
Egyelőre úgy tűnik, már 2020 második felére sikerül leküzdeni az adminisztrációs akadályokat, és a törvény valóban életbe léphet 2021-re.
Goran Trivan környezetvédelmi miniszter szerint nemcsak a környezet szennyezéséről van szó, hanem a biztonságról is. Minél régebbi egy gépjármű, annál kevésbé biztonságos.
Az idén eddig valamivel több mint 100 ezer használt gépjárművet hoztak be Szerbiába, valamennyivel kevesebbet, mint a korábbi években. A múlt évben ez a szám 180 000, tavalyelőtt 157 000, 2016-ban 117 000 volt.
Az euro–3-as szabványú gépjárműveket 2000 óta, az euro–4-eseket 2003-tól gyártották. 2021 májusától kezdve minden olyan autó, amelynek a megengedettnél nagyobb a gázkibocsátása, nem juthat át a műszaki vizsgán.
Amikor Szerbia betiltja az euro–3-as gépjárművek behozatalát, a jelenleg 3000 euró értékű autók kategóriája mintegy 500 euróval fog többet érni. Többek között a Golf 4-es, Renault Megan, Peugeot 307-as márkákat érinti majd, és minden 14 évesnél régebbi autót.
Ez az olasz pezsgő képes versenyezni a champagne-nyal.
Az Európai Bizottság jóváhagyta a projekt kivitelezési és finanszírozási szerződését.