Egyre nagyobb gondot okoz a szlovákiai gyártóknak a félvezető csipek hiánya, csütörtöktől az ország legkisebb autógyártója, a nyitrai Jaguar Land Rover is leállítja a gyártást.
Május elején 12 óra leforgása alatt három mamutcég is bejelentette, hogy komoly gondjai vannak a félvezetők hiánya miatt – írja az Új Szó.
A Honda Motor három üzemében állította le a gyártást, a BMW konszern németországi és angliai gyáraiban elbocsátotta alkalmazottjainak egy részét, lefékezve ezzel az autógyártást, a Ford Motor pedig közölte, a vártnál jóval alacsonyabb bevételre számít idén.
A problémák a Szlovákiában működő autógyárakat sem kerülték el. A Jaguar Land Rover május 27-től egyelőre kilenc napra állítja le az üzemben a gyártást. A brit márka tavaly a koronavírus-járvány első hulláma alatt márciusban hat hétig szüneteltette a termelést, a kétüzemű műszakra végül csak júniusban állt vissza.
A válság a legnagyobb szlovákiai gyártót, a Volkswagent is utolérte, amely májusban két és fél hétre leállította kulcsfontosságú SUV modelljeinek gyártását a pozsonyi üzemben. A futószalagokat csak múlt héten indították be újra.
Az előrejelzések szerint úgy tűnik, hogy a második negyedév az autógyártók számára még rosszabb lesz, mint az első. A félvezetőkkel összefüggő problémákat elemzők szerint az év végéig sem sikerül megoldani.
Maga a bor nem nosztalgiázik, hiszen semmi köze az idehaza anno vagy akár most literes kiszerelésben kapható asztali borokhoz.
Fontos, hogy az atomenergia semmilyen módon ne váljon áldozatává az ukrajnai háború miatt kialakult politikai válságnak és vitáknak, e nélkül ugyanis lehetetlen lenne az energiaellátási krízis megoldása – szögezte le Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter New Yorkban.