Szerbia számára különösen nagy előrelépésnek ígérkezik a Budapest–Belgrád vasútvonal felújítása. 2021 végére befejeződhet az újvidéki szakasz építése.
Tomislav Momirović építésügyi, közlekedési és infrastrukturális miniszter és Csen Bo, Kína belgrádi nagykövete is részt vett annak a szándéknyilatkozatnak az aláírásán, amely a szerb Srbija Voz, a China Railway International Co. LTD és a Crrc Corporation Limited között született meg – írja a Magyar Szó.
A memorandum az együttműködési feltételek alapjait és szabályait tartalmazza azoknak a gyorsvonatoknak a beszerzéséről, amelyek a Belgrád–Újvidék–Budapest szakaszon közlekednek majd akár 200 kilométeres óránkénti sebességgel.
A kétvágányú, villamosított vasútvonal kiépítéséhez 350 kilométernyi vasúti szakaszt kell felújítani. Ebből 166 kilométer húzódik Magyarországon, 184 kilométer pedig Szerbiában.
A személyforgalom mellett a vasútvonal jelentős teherforgalom lebonyolítására is alkalmas lesz, ami további gazdasági együttműködést biztosít a két ország számára. Különösen kedvező lesz ez a kínai áru szempontjából.
A járványhelyzet okozta körülmények miatt a szerbiai rész építése egy időre megakadt, a munkálatok viszont most folytatódnak. 2021 végére befejeződhet az újvidéki szakasz megépítése, 2024 végén pedig jó eséllyel Budapestig is vonatozhatunk.
Története egyik legnagyobb szabású fejlesztését hajtották végre a CSABAcast Kft. könnyűfémöntödéjében, a csaknem nyolcvan éve működő Heves vármegyei üzem így már a tisztán elektromos hajtású járművek gyártásában is részt vehet, energetikai rendszere pedig a magyar piacon úttörő megoldással segíti a termelést.
2025 októberében kerül sor a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség Integrált Hatósági Felülvizsgálati Missziójára, amely a biztonsági szabványoknak való megfelelést fogja ellenőrizni.