Megnyílt a „Rubens, Van Dyck és a flamand festészet fénykora” című kiállítás a Szépművészeti Múzeumban.
A tárlat a 17. századi flamand festészet kiemelkedő alkotásain keresztül mutatja be, hogy mit gondoltak az akkori emberek a művészetről, a világról, a múltjukról, hagyományaikról és történelmükről, mindennapjaikról és a Teremtőről – mondta a megnyitón Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere.
A kiállítás mintegy 120 művet vonultat fel, köztük Rubens több mint 30 alkotását, valamint Van Dyck Stuart Mária Henriettát ábrázoló portréját, a Szépművészeti Múzeum friss szerzeményét. A kiállításhoz a világ negyven jelentős köz- és magángyűjteményből érkeztek művek Budapestre.
Az ünnepi megnyitón jelen volt II. János Ádám, Liechtenstein hercege, akinek bécsi magángyűjteménye 18 alkotást kölcsönzött a kiállításhoz.
Baán László, a múzeum főigazgatója kiemelte: a kor, amelynek festészetét bemutatja a kiállítás, Európa történetének és művészetének egyik legforrongóbb időszaka. A 16. század végétől a 18. század közepéig terjedő időszakban egyszerre van jelen a nagyszabású építés és a dühödt rombolás.
A kor vallás- és polgárháborúinak sok millió ember esett áldozatul, másfelől az időszak számtalan géniuszt és remekművet adott az emberiségnek, köztük az új kiállításon megismerhető alkotókat és alkotásokat is.
Tátrai Júlia kurátor hangsúlyozta: a kiállítás egyik nem titkolt célja rácáfolni az évszázados sztereotípiákra – hiszen a közvélekedés Rubenst szinte kizárólag testes női aktok festőjeként tartja számon –, és minél árnyaltabban bemutatni a festő életművét, amely alapjaiban határozta meg a korabeli Európa teljes művészetét.
A tárlat február 16-ig látogatható a Szépművészeti Múzeumban. (MTI)
Fotó: Bartos Gyula
Nekem nagyon tetszik, annyira, hogy kiálltam mellette főszerkesztőnkkel szemben is, aki szerint csak szokványos ipari képlettel van dolgunk.
A Paksi Atomerőműben befejezték a 2. blokk ez évre tervezett karbantartását és éves főjavítását. Az üzemeltető szakemberek felterhelték a blokkot.