Az európai uniós foglalkoztatás csaknem 12 százalékát design-intenzív iparágak adják

Az európai uniós foglalkoztatás csaknem 12 százalékát design-intenzív iparágak adják
2022. 09. 29., 20:12

Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) adatai szerint a kulturális- és kreatív iparágak összesen 1,2 millió vállalkozásban, csaknem 9 millió embert foglalkoztatnak az Európai Unióban. A design által megkövetelt komplex gondolkodásmód lehetővé teszi, hogy a tervezők hozzájáruljanak a stratégiai fejlesztési folyamatokhoz, valamint interdiszciplináris, közvetítői szerepet tölthessenek be. A Moholy Nagy Művészeti Egyetem (MOME) kutatása szerint a száz legnagyobb globális vállalat közel 50 százalékának pénzügyi és üzleti vezetője designerekkel együttműködve alakítja cége jövőjét. A Budapest Design Week október 7. és 16. között a design gazdasági vonatkozásait, valamint a designipari vállalkozások üzleti lehetőségeit több workshop és prezentáció keretén belül vizsgálja.

A designmenedzsment ma már az innovatív vállalkozások fontos eszköze, amely hozzájárul a munkahelyteremtéshez, a gazdasági növekedéshez, valamint a környezeti rehabilitációhoz, miközben a társadalmi értékekre irányítja a figyelmet és tiszteletben tartja a megújuló erőforrások használata iránti növekvő igényeket. 

Az EUIPO aktuális adatai szerint az európai uniós foglalkoztatás csaknem 12 százalékát, valamint a teljes GDP több, mint 13 százalékát design-intenzív iparágak adják, a kulturális- és kreatív iparágak pedig összesen 1,2 millió vállalkozásban, csaknem 9 millió embert foglalkoztatnak szerte az EU-ban.

A MOME 2022-es, a Budapest Business Journal-lel és a Menedzserek Országos Szövetségével partnerségben készített, Use of Design in Business című tanulmánya szerint a magyarországi vállalatok több mint 75 százaléka fektet kutatás-fejlesztésbe és vizsgál új üzleti modelleket, a designban rejlő valódi innovatív lehetőségeket azonban kevesen ismerik fel.

A hazai design és designmenedzsment vállalati szintű alkalmazását ösztönzi, valamint a kreatívipari kis- és középvállalkozások üzleti érvényesülését is segíti az idei Budapest Design Week, melynek részeként számos, a design gazdasági szerepét hangsúlyozó esemény kerül megrendezésre. A rendezvénysorozat központi helyszíne a Néprajzi Múzeum új épülete, finanszírozója a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, szervezője pedig a Magyar Formatervezési Tanács.

„A Budapest Design Week a designt, mint olyan innovatív eszközrendszert és szemléletet igyekszik bemutatni, mely a funkcionális, felhasználói és társadalmi igényeket harmonikusan ötvözi, és a termékek és szolgáltatások létrejöttében egyaránt nélkülözhetetlen eszköz. A fesztivál elsődleges célja, hogy a gazdasági döntéshozók és a hazai vállalkozások figyelmét a designban rejlő lehetőségekre irányítsa, és bemutassa, hogy az üzleti folyamatokba és a vállalati kultúrába beépülő design milyen módokon képes olyan új minőséget és többletértéket teremteni, amely a versenyképességet növeli és lépéselőnyt biztosít a többi piaci szereplővel szemben hazai és nemzetközi téren is” emelte ki Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának és a Magyar Formatervezési Tanácsnak az elnöke.

Milyen értéket teremt a gazdaságban a design? Milyen szerepet játszik a design a magyar vállalatok mindennapi életében és mennyire használják ki a tervezés nyújtotta lehetőségeket? Október 10-én a MOME és a Magyar Bútor és Faipari Szövetség (Fabunio) által szervezett, kifejezetten a már érett vállalkozások számára ajánlott Design on Board eseménysorozaton a design üzleti alkalmazásával ismerkedhetnek meg az érdeklődők. Berkovits Dalma (MOME) előadásában és az azt követő workshopon a résztvevők betekintést nyerhetnek abba, hogyan lehet a design üzleti alkalmazását hazánkban is közvetlenül elősegíteni. A workshopot a Fabunio által szervezett kerekasztal-beszélgetés zárja, ahol a designt a vállalkozásukba hatékonyan beépítő cégvezetők osztják meg tapasztalataikat a design gazdasági hatásairól.

Idén is megrendezésre kerül a Start Up Guide LIVE, a kreatívipari mikrovállalkozások igényeire szabott Start Up Guide sikeres/tartalmas/hiánypótló kiadványához kapcsolódóan, mely a válság- és a kírizismenedzsment témáját járja körül. Az előadássorozatnak és workshopnak október 12-én a Néprajzi Múzeum ad otthont.

(Fotó: Budapest Design Week/Mohai Balázs)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 30., 15:10
Hektikusan mozogtak az árak a vidéki ingatlanpiacon 2024 első négy hónapjában; a használt házak átlagos négyzetméterára egy év alatt majdnem negyedével emelkedett, addig a téglalakásoké csökkent – ismertette Kosztolánczy György, az Otthon Centrum vezérigazgatója a piac legfrissebb változásait.
2024-05-30 18:10:34
A Temu megjelenése nagyobb piaci sokkot okozott a hazai e-kereskedelemben, mint a koronavírus-járvány és az ukrán háború. Aki átgondoltan használja a mesterséges intelligenciát, kiemelkedhet a versenytársai közül, ugyanakkor az új technológia olyan eszközt ad a kiberbűnözők kezébe, amellyel manipulált ajánlatokat hozhatnak létre.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Kevés bosszantóbb dolog van annál, mint amikor az őrségi és somogyi gombászok telespammelik a facebookot vargányás fotókkal, miközben a Börzsönyben kutatóexpedícióval kell keresni. Gyakran hiába.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS