Az európai uniós foglalkoztatás csaknem 12 százalékát design-intenzív iparágak adják

Az európai uniós foglalkoztatás csaknem 12 százalékát design-intenzív iparágak adják
2022. 09. 29., 20:12

Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) adatai szerint a kulturális- és kreatív iparágak összesen 1,2 millió vállalkozásban, csaknem 9 millió embert foglalkoztatnak az Európai Unióban. A design által megkövetelt komplex gondolkodásmód lehetővé teszi, hogy a tervezők hozzájáruljanak a stratégiai fejlesztési folyamatokhoz, valamint interdiszciplináris, közvetítői szerepet tölthessenek be. A Moholy Nagy Művészeti Egyetem (MOME) kutatása szerint a száz legnagyobb globális vállalat közel 50 százalékának pénzügyi és üzleti vezetője designerekkel együttműködve alakítja cége jövőjét. A Budapest Design Week október 7. és 16. között a design gazdasági vonatkozásait, valamint a designipari vállalkozások üzleti lehetőségeit több workshop és prezentáció keretén belül vizsgálja.

A designmenedzsment ma már az innovatív vállalkozások fontos eszköze, amely hozzájárul a munkahelyteremtéshez, a gazdasági növekedéshez, valamint a környezeti rehabilitációhoz, miközben a társadalmi értékekre irányítja a figyelmet és tiszteletben tartja a megújuló erőforrások használata iránti növekvő igényeket. 

Az EUIPO aktuális adatai szerint az európai uniós foglalkoztatás csaknem 12 százalékát, valamint a teljes GDP több, mint 13 százalékát design-intenzív iparágak adják, a kulturális- és kreatív iparágak pedig összesen 1,2 millió vállalkozásban, csaknem 9 millió embert foglalkoztatnak szerte az EU-ban.

A MOME 2022-es, a Budapest Business Journal-lel és a Menedzserek Országos Szövetségével partnerségben készített, Use of Design in Business című tanulmánya szerint a magyarországi vállalatok több mint 75 százaléka fektet kutatás-fejlesztésbe és vizsgál új üzleti modelleket, a designban rejlő valódi innovatív lehetőségeket azonban kevesen ismerik fel.

A hazai design és designmenedzsment vállalati szintű alkalmazását ösztönzi, valamint a kreatívipari kis- és középvállalkozások üzleti érvényesülését is segíti az idei Budapest Design Week, melynek részeként számos, a design gazdasági szerepét hangsúlyozó esemény kerül megrendezésre. A rendezvénysorozat központi helyszíne a Néprajzi Múzeum új épülete, finanszírozója a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, szervezője pedig a Magyar Formatervezési Tanács.

„A Budapest Design Week a designt, mint olyan innovatív eszközrendszert és szemléletet igyekszik bemutatni, mely a funkcionális, felhasználói és társadalmi igényeket harmonikusan ötvözi, és a termékek és szolgáltatások létrejöttében egyaránt nélkülözhetetlen eszköz. A fesztivál elsődleges célja, hogy a gazdasági döntéshozók és a hazai vállalkozások figyelmét a designban rejlő lehetőségekre irányítsa, és bemutassa, hogy az üzleti folyamatokba és a vállalati kultúrába beépülő design milyen módokon képes olyan új minőséget és többletértéket teremteni, amely a versenyképességet növeli és lépéselőnyt biztosít a többi piaci szereplővel szemben hazai és nemzetközi téren is” emelte ki Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának és a Magyar Formatervezési Tanácsnak az elnöke.

Milyen értéket teremt a gazdaságban a design? Milyen szerepet játszik a design a magyar vállalatok mindennapi életében és mennyire használják ki a tervezés nyújtotta lehetőségeket? Október 10-én a MOME és a Magyar Bútor és Faipari Szövetség (Fabunio) által szervezett, kifejezetten a már érett vállalkozások számára ajánlott Design on Board eseménysorozaton a design üzleti alkalmazásával ismerkedhetnek meg az érdeklődők. Berkovits Dalma (MOME) előadásában és az azt követő workshopon a résztvevők betekintést nyerhetnek abba, hogyan lehet a design üzleti alkalmazását hazánkban is közvetlenül elősegíteni. A workshopot a Fabunio által szervezett kerekasztal-beszélgetés zárja, ahol a designt a vállalkozásukba hatékonyan beépítő cégvezetők osztják meg tapasztalataikat a design gazdasági hatásairól.

Idén is megrendezésre kerül a Start Up Guide LIVE, a kreatívipari mikrovállalkozások igényeire szabott Start Up Guide sikeres/tartalmas/hiánypótló kiadványához kapcsolódóan, mely a válság- és a kírizismenedzsment témáját járja körül. Az előadássorozatnak és workshopnak október 12-én a Néprajzi Múzeum ad otthont.

(Fotó: Budapest Design Week/Mohai Balázs)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 20., 16:40
Nem jellemezte magas cégfluktuáció a faipari szektort 2022-ben, alapvetően stagnált az itt működő cégek száma. Az egyéni vállalkozók köre tavaly közel 100 fővel tovább csökkent. A jövő rövidtávon várhatóan nem hoz jelentős kiugrást, 2023-ban csökkenő cégszámmal érdemes számolni – írja elemzésében az Opten.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.
2023-03-21 19:13:00
Ha Önnek van a feltételeknek megfelelő, eladó kutyája és részt kíván venni a NAV április hónapban tervezett kutyavásárán, akkor 2023. április 12-ig küldjön előzetes ajánlatot!

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.
2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.

  Rovathírek: GUSTO

Nekem nagyon tetszik, annyira, hogy kiálltam mellette főszerkesztőnkkel szemben is, aki szerint csak szokványos ipari képlettel van dolgunk.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS