Tájékoztatás szerződéskötés után: tíz banknál tárt fel hiányosságokat az MNB

2021. 12. 02., 16:57

Az MNB tíz hitelintézetet érintő témavizsgálatban tekintette át, hogy a pénzügyi intézmények a jogszabályban rögzített határidőben és megfelelő tartalommal küldik-e meg a fogyasztóknak a szerződéskötést követő tájékoztatásokat. A vizsgálatok minden intézmény esetében hiányosságokat tártak fel, ezért az MNB összesen 64,7 millió forint bírságösszeg kiszabásáról döntött.

A szerződéskötést követő tájékoztatások többek között a pénzügyi termékek igénybevételével, díjaival kapcsolatos információkat nyújtanak a fogyasztóknak, továbbá segíthetik az ügyfelek döntéshozatalát is. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ezért 10 bankot lefedő témavizsgálatban ellenőrizte a szerződéskötést követő fogyasztói tájékoztatások jogszabályi megfelelőségét.

A hitelintézetek többségénél hibákat tárt fel a vizsgálat a fogyasztói kérésre történő egyedi kimutatások 90 napon belüli rendelkezésre bocsátása, az előtörlesztési igény esetén a kapcsolódó információk, az előtörlesztéssel járó következményeket tartalmazó tájékoztatás átadása, valamint az Országos Betétbiztosítási Alapra (OBA) vonatkozó tájékoztató aktualizálása és a betétekkel kapcsolatos rendszeres tájékoztatás rendelkezésre bocsátása kapcsán.

A pénzügyi intézményeknek minden év január 31-ig – első alkalommal 2020-ban – kell megküldeniük a fizetési számlákhoz kapcsolódó előző évi tranzakcióik éves összesítését és azok díjait áttekinthetően tartalmazó ún. Díjkimutatást. Az intézmények többsége azonban a Díjkimutatások egy részét csak a 2020. január 31-ei határidőn túl küldte meg ügyfeleinek.

Az MNB a fizetési kötelezettség elmaradása esetén a Központi Hitelinformációs Rendszerbe (KHR) történő adattovábbítással kapcsolatosan is hiányosságot tárt fel. A jogszabályi elvárások szerint a KHR adattovábbítást megelőzően 30 nappal és az adattovábbítást követő 5 munkanapon belül tájékoztatni szükséges az adósokat. Márpedig a vizsgálat a bankok több mint felénél talált olyan ügyfeleket, akiknek csak a jogszabályi határidőn túl küldték meg az értesítéseket.

A fizetési számlák, valamint a hitelszerződések lezárását követően a pénzügyi intézményeknek 30 napon belül szükséges egyértelmű, közérthető és teljes körű kimutatást küldeniük. E tájékoztatási kötelezettség teljesítése tekintetében mind a 10 vizsgált intézmény esetében hiányosságok merültek fel.

Az MNB a feltárt hiányosságokra tekintettel összesen 64,7 millió forint bírságösszeg kiszabásáról döntött. Az intézkedések meghozatala során ugyanakkor figyelembe vette azt a körülményt, hogy a feltárt hiányosságok zömében nem a teljes ügyfélkört érintették. A határozatokban foglalt hiányosságok megszüntetésére tett banki intézkedéseket az MNB nyomon követi és a jövőben is kiemelt figyelmet fordít a felügyelt intézményeknél a fogyasztói tájékoztatások megfelelőségének ellenőrzésére.

A jegybank határozatai:

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-06 18:05:00
Sághi Attila lett az Év Projektmenedzsere, aki a hagyományokat a funkcionalitással ötvöző Magyarország Háza Brüsszelben projekttel nyerte el a hazai projektmenedzsment szakma egyik legrangosabb elismerését.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS