Mi van a bankkártyás fizetések mögött?

2022. 08. 18., 11:27

Pörögnek a kártyás fizetések Magyarországon, az első negyedévben a teljes piac – a tranzakciók számát tekintve – 30 százalékkal bővült éves szinten. A K&H-nál az idei első negyedévben 32 százalékos volt a többlet – derül ki a pénzintézet összeállításából, amely bemutatja egy-egy kártyás fizetés hátterét. Például azt, hogyan „utazik” egyetlen tranzakció 2500 kilométert megfelelő biztonsággal, nagyon rövid idő alatt.

Továbbra is lendületesen növekszik a kártyás fizetések száma és a hozzájuk köthető forgalom. A hivatalos jegybanki adatok szerint a magyar piacon kibocsátott bankkártyákkal az idei első negyedében belföldön 313 millió alkalommal fizettek, összesen közel 3 ezer milliárd, azaz majdnem 3 billió forintos értékben. Ez éves szinten jelentős, 30, illetve 33 százalékos növekedésnek felel meg.

A K&H bankkártyásai pedig belföldön 37 millió alkalommal közel 618 milliárd forint értékben fizettek, ami 32 és 33 százalékos növekedésnek felel meg.

„Ha bárhol az országban valaki fizet egy boltban az úgynevezett POS-terminálnál, ezzel egy nagyon bonyolult, egyben extra gyors informatikai folyamat veszi kezdetét. A terminál például nem tudja, hogy a vevőnek van-e elég pénz a számláján. Így a boltból indulva bejárja előbb Magyarországot, majd továbbmegy Nyugat-Európába (egy nagy, nemzetközi tranzakció-feldolgozó központba) és az előbbi útvonalon vissza. Ha például Nyíregyházán történik a fizetés, akkor a tranzakció adatai nagyjából 2500 kilométert tesznek meg rengeteg informatikai eszközön, tűzfalakon, útválasztókon, szervereken, keresztül” – mondta Ozorai Dénes, a K&H CIO-ja.

Hozzáfűzte, hogy ha egy külföldi bankkártyával történik a vásárlás, akkor az előbb említett hosszú út még kiegészül egy amerikai kiruccanással is, hiszen az egyik nagy kártyatársaságnak ott található az adatközpontja. Ezzel a megtett út akár több, mint 20 ezer kilométerre nő. A vásárlók ezekből az “utazásokból” a legtöbb esetben mindössze annyit látnak, hogy pár másodperc alatt zöld jelzést kap a vásárlás.

A gyorsaság alapvető elvárás, csakúgy, mint a biztonság. A bankok, így a K&H is robosztus informatikai rendszerrel védi, működteti és fejleszti folyamatosan a kártyás tranzakciókat menedzselő rendszert, amely a fent ismertetett „világjárás” során megvédi az „utast”, azaz a tranzakció adatait, végső soron pedig az ügyfelek pénzét.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-06-08 22:41:00
IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége néven folytatja működését a digitális gazdaságban aktív szereplők érdekképviseleti és szakmai szervezete.
2023-06-08 17:41:04
30 ingyenesen letölthető játékból 24-ben volt lehetőség a játékon belüli vásárlásra. A közbenső reklámok gyakran „jutalmakat” ígérnek, vásárlásra vagy újabb letöltésekre ösztönöznek – többek között ezeket tárták fel a Gazdasági Versenyhivatal szakértői a mobiltelefonra ingyenesen letölthető, gyermekeket célzó játékok gyorselemzése során.
2023-06-08 16:41:10
A digitalizáció tartja szinten a hazai vállalatok innovációs tevékenységét. Új termékek, szolgáltatások bevezetésével kivárnak a vállalatok, inkább saját háttérfolyamataikat igyekeznek hatékonyabbá tenni. Így a K&H innovációs indexe szinten maradt.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 05. 29., 17:20
epizód: 2023 / 8   |   hossz: 22:26
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnökével áttekintettük az építőipar első negyedévi visszaesésének okait, és arra is megkértük, hogy vázolja az ágazat továbbiakban várható sorsát. Bár nem minden szakmabeli járt rosszul az utóbbi időben, „sok pozitívumot nehezen tudna mondani“. Az elnök tisztázta a nemzeti tüzépek körül halmozódó félreértéseket, és azt is elárulta, hogy milyen modern éptőipari megoldásokat kedvelnek az embereket, illetve melyek felfutását reméli.
Dr. Baracsi Katalin internetjogászt az általa cégek kollektívái számára tartott online jogi tréningek kapcsán a legfontosabb, az embereket leginkább aggasztó problémákról kérdeztük. A szakértő maga is meglepőnek tartja, hogy hányszor találkozik olyan emberrel, aki még mindig nincs tisztában az interneten elkövethető bűncselekmények súlyával. Sőt, azzal sem, hogy online egyáltalán lehet bűnt elkövetni. Ha mindez nem lenne elég, azt is viszonylag kevesen tudják, hogy mit tehet meg a céges IT-eszközökkel és a rajta felhalmozódott adatokkal a dolgozó, illetve maga a vállalat. Utóbbi egyébként nem árt, ha jó előre leszögezi, hogy mire lehet használni a céges számítógépet és mire nem.
Ebben az epizódban bebizonyítjuk, hogy szemléletváltással sokkal olajozottabb és jóval jövedelmezőbb szervezetté válhat bármely vállalkozás. A gyengeség szemléletet felváltó erősség szemlélet megváltást jelenthet a cégeknek, akik olyan erőforrástömegre bukkannak meglévő kollektívájukban, amire jó eséllyel nem is számítottak. Arról, hogy vezetőképzéssel, csapatépítéssel és mindezek tudományosan megalapozott stratégiáival hogyan lehet sikerre ítélni egy üzletet, az [eureka] Consulting and Games fehérgalléros ügyfélkörrel dolgozó üzleti tanácsadó cég társalapítójával, Bódi Gabriellával beszélgettünk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS