Kisvárosnyi ügyfél szüntette meg lakossági betétszámláját három hónap alatt

2023. 09. 05., 09:09

Soha nem látott nyereséget értek el a magyar bankok idén, de ennek a nagy része virtuális profit. A hitelezett ügyfelek száma csökken, és közben a betéteseké is – egy kisvárosnyi lakossági ügyfél szüntette meg a betétszámláját három hónap alatt. Fiókbezárások és elbocsátások is voltak a szektorban – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

A hitelezés ugyan a földbe állt, de a bankok eredménye kiválóan alakult az első félévben a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adatai szerint. Konszolidáltan 978 milliárd forint nyereséget ért el hat hónap alatt a hitelintézeti szektor, ebben az adatban viszont benne van a leánycégekből származó nyereség is, ami az OTP Bank esetében például a nyereség kétharmadát tette ki. Ez a csaknem 1000 milliárdos banki profit több mint a négyszerese a tavalyinak.

A nem konszolidált, csupán magyarországi tevékenységet tartalmazó nyereség is rekordot döntött, 676 milliárd forint lett, ez is több mint a háromszorosa a tavalyinak. Lehetett sejteni, hogy 2023 nyereségesebb lesz 2022-nél, hiszen a veszteségekre félretett céltartalékok és értékvesztés mértéke a töredékére csökkent. 2022-ben nagyrészt az orosz-ukrán háború miatt az első hat hónapban 237 milliárd forintnyi értékvesztést könyveltek el a bankok, az idén csupán 32 milliárd forint volt a leírás ezen a soron.

Szintén javított a bankok nyereségén az a technikai tényező, hogy bizonyos államilag támogatott hitelek (például a babaváró támogatás) mögött álló állampapírok felértékelődtek. Ez a nyereség azonban virtuális, csak a könyvelésekben létezik.

Az állampapírok árfolyamának kedvező változása okozta nem kis részben, hogy az eredményeiket eddig publikáló bankok is jobb nyereséget értek el az idén, mint tavaly, az OTP magyarországi alaptevékenysége például a 2022-es veszteséges második negyedév után az idén már nyereséget ért el, de javított az Erste is, az MBH Bank pedig rekord eredményt ért el.

Markánsan csökken a betétállomány

A bankok nem konszolidált - vagyis magyarországi - mérlegfőösszege 6,5 százalékkal nőtt 2022 közepe óta, az év eleje óta viszont már csökkenő pályára állt, 71 440 milliárd forint volt június végén. A betétállomány markánsan csökkent az idén. Tavaly a harmadik negyedévben - ebben szerepet játszhatott a 18 százalékos MNB-s betéti tenderek megjelenése - hirtelen 44300 milliárd forintos történelmi csúcsra ugrott a betétállomány.

Az idén viszont a magas infláció és a betéti kamat csökkenés arra késztette az ügyfeleket, hogy más formában fektessék be a pénzüket, illetve sokan lehettek azok is, akik a megélhetési költségek emelkedése miatt hozzányúltak a megtakarításaikhoz. Herman Bernadett, a Bank360.hu vezető szakértője szerint ez lehet az oka annak leginkább, hogy a betétállomány az első félév végére 40 600 milliárd forint alá csökkent. A vállalati betétek állománya az év eleje óta több mint 6, a háztartási betéteké több mint 8 százalékkal esett.

A hitelállományok valamelyest nőttek, de az inflációnál lényegesen kisebb mértékben. A vállalati hitelállomány 2022 júniusához képest 8,8 százalékkal bővült, a háztartások hitelállománya viszont alig 4 százalékkal nőtt egy év alatt. A vállalatoknál 4 százalék körül van szektor szinten a nem teljesítő hitelek aránya, a háztartásoknál 3,4 százalék ez a mutató. Mindkét adat jobb lett az első negyedév véginél, főleg a lakosságnál csökkent nagymértékben a nem teljesítő állomány, de ebben a bedőlt hitelek követeléskezelőknek történt eladása is szerepet játszhatott.

Egyre kevesebb a bankfiók

A digitális átállásnak és a bankfúzióknak köszönhetően egyre kevesebb az olyan hely, ahol az ügyfelek személyesen intézhetik a banki ügyeiket. A jegybank adatai szerint a fiókok száma 1487-re csökkent, vagyis március óta újabb három fiók szűnt meg. A bankok átlagos dolgozói létszáma szintén majdnem ezer fővel csökkent három hónap alatt. Március végén még 39 499 alkalmazott volt a hitelintézeteknél, június végén a létszám 38 585 főre apadt.

Az ügyfelek száma is mérséklődött az első negyedév óta. A hitelezett ügyfélállomány 38,5 ezerrel esett vissza, ebből több mint 33 ezer lakossági ügyfél volt. Összesen 3,42 millió hitelezett ügyfél maradt a bankoknál, amiből nem egészen 3,2 millió a lakosság. A betétesek száma 55 ezerrel 10,13 millióra csökkent. Három hónap alatt egy kisvárosnyi lakossági ügyfél, 50,6 ezer ember szüntette meg a betétszámláját, így a lakosságnak már csak 9,23 millió betétszámlája maradt. 

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS