Elindult a „Kamasztanoda modellprogram” című (RRF-MMSZA-1.0.0.4-23) felhívás tervezetének társadalmi egyeztetése.
A felhívás célja, hogy „az inkluzív nevelés szemlélete mentén kialakított és alkalmazott extrakurrikuláris pedagógiai tevékenységek rendszerével hozzájáruljon ahhoz, hogy az alap- és különös tekintettel a középfokú köznevelési intézményekben tanuló, különböző társadalmi, szociális helyzetű, kulturális hovatartozású és egyéni adottságú tanulók tanulmányaikban sikeresen haladjanak előre az iskolában és ezen keresztül megvalósuljon társadalmi mobilitásuk” – olvasható a hivatalos pályázati portálon megjelent tervezetben.
A felhívás keretösszege 709 421 524 forint; ebből az Európai Unió felé elszámolandó 587 346 675 forint forrása a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (Recovery and Resilience Facility, RRF), az Európai Unió felé nem elszámolható költségek (22 074 849 forint) a hazai forrásrészből kerülnek biztosításra. Támogatási kérelmet egyházi, civil és egyéb nem profitorientált szervezetek nyújthatnak be, a kormány 2–8 „nyertes” pályázattal számol.
A felhíváshoz kapcsolódó észrevételeket, javaslatokat 2023. augusztus 19-ig napjáig várja a kormány a véleményezésre kialakított partnerségi fórumban.
A felhívás tervezete így mutatja be a „modellt”:
„A kamasztanoda modell azzal a céllal jött létre, hogy segítse azokat a tanulókat, akik számára önmagában sem a család, sem az iskola nem tud megfelelő feltételeket biztosítani a sikeres iskolai előrehaladáshoz, továbbtanuláshoz. A felzárkózó településeken élő gyermekek legtöbbje szegény családból érkezik, elsősorban nekik segíthet a kamasztanoda program. A tanoda egyik kiemelt jellemzője, hogy általában az iskolától független, legtöbbször térben is elkülönülő kezdeményezés. Ugyanakkor hatékonyságának növelése szempontjából elengedhetetlen, hogy a tanoda a közoktatási intézménnyel szorosan együttműködjön. A kamasztanodák által vállalt feladatokat összegezve elmondhatjuk, hogy olyan szolgáltatásokat kínál hátrányos helyzetű tanulók számára, amiket középosztálybeli kortársaik rutinszerűen megkapnak családjuktól, iskolájuktól.
A kamasztanoda célja olyan tevékenység rendszer megalkotása és alkalmazása, amely hozzájárul ahhoz, hogy a felzárkózó településeken élő hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű tanulók felkészülését támogassa és segítse a sikeres – elsősorban érettségit adó – középfokú intézményekben végzettség megszerzéséhez. Segítse továbbá a célcsoportot képességeik kibontakoztatásán keresztül – a családdal együttműködve – az iskolai előrehaladásukat annak érdekében, hogy érettségit nyújtó középiskolában, vagy a térségben perspektivikus elhelyezkedési lehetőséget nyújtó szakképző intézményben folytathassák tanulmányaikat, illetve segítse az intézmények közötti átmenetet, annak előkészítésével.”
Ismét bekerült Magyarország a legjobb befektetői megítéléssel rendelkező feltörekvő gazdaságok körébe, és a kelet-közép-európai térségben egyedüliként javította pozícióját a Kearney nemzetközi üzleti tanácsadó társaság új felmérése szerint – közölte a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség.
A Paksi Atomerőműben járt, majd a Paks II. projektről tájékozódott Emmanuel Brutin, az európai atomenergia-ipart összefogó szövetség főigazgatója.