Nem mindenhol megoldás a négynapos munkahét

2023. 05. 15., 17:15

Népszerűsége és a sikeres tesztelések ellenére sem várható, hogy tömegesen elterjed a négynapos munkahét. Vannak azonban olyan technikák, amelyekkel azok a cégek is ösztönözni tudják dolgozóikat, ahol nem megvalósítható a rövidített munkahét vagy az otthoni munkavégzés. A K&H ezekbe avat be minket.

Nemcsak külföldön, hanem Magyarországon is egyre gyakrabban felmerül a négynapos munkahét bevezetésének gondolata. Bár van olyan cég, ahol már tesztelik, a Cégmenedzser Szoftver Kft. felmérése alapján a hazai kkv-k csupán harmada alkalmas és nyitott arra, hogy fontolóra vegye. A vállalatoknak tehát olyan ösztönző módszerre van szükségük, ami a hagyományos munkarend – az ötnapos munkahét, a váltott műszakok és a fix irodai/gyári munkavégzés – mellett is hatékonyan támogatják a dolgozók megtartását, motiválását.

A Top Employer Hungary 2023 díjjal elismert K&H szerint a dolgozók akkor teszik le hosszú távra a voksukat egy vállalat mellett, ha tisztán látják maguk előtt karrierútjukat, számíthatnak személyre szabott szakmai fejlesztésekre, és ők is tevékenyen részt vehetnek teljesítményük értékelésében.

Hogyan szabható személyre a tanulás?

Az online tréningeket azért szeretik a dolgozók, mert kiválaszthatják belőlük az őket leginkább érdeklő témaköröket, és abban teljesedhetnek ki, amiben igazán jók, ráadásul a saját tempójukban. A K&H-nál a dolgozók mikrotanulásként építik be mindennapjaikba az új ismereteket, így ha naponta csak egy órát szánnak erre, már akkor is elsajátíthatják a kisebb leckékre bontott tananyag kulcsüzeneteit. A sok kis tudásanyag pedig végül egy komplett egésszé áll össze. Emellett a digitális világ kitűnően alkalmas arra is, hogy a helyileg nem együtt dolgozó kollégák eszmét cserélhessenek, például online tanulói közösségek keretében, ezzel is motiválva egymást.

Így segítsük a dolgozókat a karrierlétrán

A jól átlátható karrierút, a dolgozók előrelépési törekvéseinek lejegyzése meghatározhatja, hogy egy munkavállaló mennyire látja maga előtt a karrierlétra fokait, amin egyre feljebb és feljebb lépkedhet, és ezáltal hosszú távon képzelje el a vállalatnál a jövőjét. A mentorálás és a coacholás során személyes kapcsolat alakul ki a mentor vagy coach és a dolgozó között, és a munkavállaló folyamatosan számíthat egy konkrét személy segítségére, ami jelentősen növeli a bizalmat és a kötődést. A jövőbeli vezetők képzése természetesen a vállalat számára is elengedhetetlen, és ehhez a digitális megoldásokat is érdemes segítségül hívni, legyen szó virtuális esettanulmányokról, szimulációs gyakorlatokról vagy egyéni vezetőfejlesztő online tanulási modulokról.

Hogyan értékeljünk motiválóan?

A munkavégzés hatékonyságát érdemes időről-időre értékelni, amely nemcsak a termelékenység miatt fontos, de a dolgozó számára is visszacsatolás. Ha a vezetők rendszeresen átbeszélik beosztottjaikkal a feladatokat, célokat, teljesítményt, a dolgozók pedig aktív szerepet kapnak a célkitűzések meghatározásában, úgy érzik, számít a véleményük, ami nagyon motiváló tud lenni a legtöbb munkavállaló számára. Az egyéni fejlődési terv közös kidolgozása pedig ahhoz járul hozzá, hogy a dolgozók kiaknázhassák a bennük rejlő lehetőségeket.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS