Ennyien választanák az otthoni munkát a járvány után

2021. 03. 25., 14:30

A dolgozók háromnegyede a járványhelyzet elmúltával is szeretne rugalmasan, otthonról dolgozni – derül ki a Microsoft friss globális felméréséből. A munkaadóknak alaposan át kell gondolniuk miként alakítják át a munkavégzés feltételeit, ugyanis a távmunka nemcsak a legtehetségesebb munkakeresők szerződtetését, hanem a munkahelyváltást is megkönnyíti.

Miközben a munkavállalók 73 százaléka szeretne a járványhelyzet után is rugalmas feltételekkel, leginkább otthonról dolgozni, sokan, több mint 40 százalék, tervezi, hogy – kihasználva a távmunka adta flexibilitást – még ebben az évben munkahelyet vált. Többek között ez derül ki a Microsoft legfrissebb Work Trend Index 2021 felméréséből, amelyet 31 országban több mint 30 000 munkavállaló megkérdezésével készítettek el, és amelynek részletes eredményeit a Worklab-en tették közzé. A kutatás eredményeit különösen értékessé teszi, hogy azokat a Microsoft kiegészítette azzal, hogy összevetette az irodai és csoportmunka-alkalmazásaiból – elsősorban a Teamsből és Outlookból – kinyert engedélyezetten elérhető forgalmi adatokkal is.

A kutatás alapvető megállapítása szerint a járvánnyal hosszútávon is beléptünk a hibrid munkavégzés új korszakába – mind a munkaadók, mind a munkavállalók erre készülnek. A vállalatvezetők kétharmada (66%) már tervezi az irodák belső tereinek hozzáigazítását a megváltozott feltételekhez. Ma kétszer annyi időt töltenek a munkavállalók online meetingeken – és globálisan több mint 40 millióval több emailváltás történt idén februárban -, mint egy évvel ezelőtt. A felmérésből kiolvasható trendek szerint ezek az adatok a járvány lecsengésével sem fognak lényegesen megváltozni.

A pandémia olyan új jelenségeket hozott a felszínre, amelyekre a jövő vezetőinek is kiemelt figyelmet kell fordítaniuk, ha szeretnék megtartani munkavállalóikat, vagy ha újakat kívánnak toborozni. Nyilvánvalóan számításba kell venniük a rugalmas munkavégzés iránti fokozódó igényt. Ám közben biztosítaniuk kell a munkatársak közötti személyes találkozás lehetőségét is, hiszen a megkérdezettek kétharmada (67 százalék) hiányolja jelenleg a megszokott kontaktusokat. A felmérés szerint hiába távolodtak el a munkavállalók a fizikai térben egymástól, a viszonyuk mégis közvetlenebbé vált a home office-ban. Például, minden hatodik megkérdezett számolt be arról, hogy elsírta már magát kollégájával való online megbeszélés közben, sokan a gyerekeiket vagy a kutyájukat is szívesen megmutatják munkatársaiknak. Ugyanakkor, érdemes továbbá több figyelmet fordítani az otthoni munkavégzés eszközeinek biztosítására is, mert a felmérés szerint ezzel jelenleg a munkavállalók 42 százaléka elégedetlen.

A kutatás fontos megállapítása, hogy megnőtt a távolság vezetők és beosztottak között. Előbbiek úgy érzik, javult a teljesítményük és jól is érzik magukat az otthoni környezetben (61 százalék), a nem vezető beosztású munkavállalók, elsősorban a nők és a fiatalok ezzel szemben komoly kihívásként élik meg az otthoni munkavégzést. Ők inkább úgy érzik, a vezetőik magukra hagyták őket, és kevésbé tekintik egy csapat tagjainak magukat most, mint a járvány előtt. A munkavállalók 37 százaléka szerint a munkaadójuk túl sokat vár el tőlük, 45 százalék pedig túlhajszoltnak érzi magát, amit a Microsoft-alkalmazásokból kinyert adatok is alátámasztanak. Európában a globális átlagnál valamivel rosszabb a helyzet: a dolgozók 42 százaléka érzi kimerültnek magát, 46 százalék pedig stressztől szenved.

Az elszigeteltség érzése a felmérés eredményei szerint negatívan hat az innovációra és a termelékenységre. Azok a munkavállalók, akik a munkatársaiktól való elhidegülésről számoltak be, jellemzően vonakodtak attól is, hogy részt vegyenek az ötletelésben, illetve általánosságban az innovációra irányuló munkákban.

A vezetőknek azért kell kiemelten foglalkozniuk a kutatás által feltárt trendekkel, mert azok vélhetően át fogják alakítani, fel fogják pezsdíteni a munkaerőpiacot is. Ez abból is kitűnik, hogy a LinkedIn-en jelenleg ötször több távmunka-álláshirdetés érhető el, mint egy évvel korábban. Az álláskeresőknek ma már nem kell elköltözniük ahhoz, hogy munkahelyet váltsanak – másfelől sokkal könnyebben költözhetnek új lakóhelyre a jelenlegi munkahelyük megtartásával. Emiatt tízből négy munkavállaló komolyan mérlegeli a munkahelyváltás lehetőségét, 46 százalékuk pedig szeretne elköltözni. Az új helyzet azonban nemcsak a munkakeresőnek, hanem a munkaadónak is kedvezhet, hiszen a fizikai távolság kevésbé korlátozza a merítési lehetőséget a munkaerő-toborzásnál.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS