A hibrid munkakörnyezet több érzékenységet kíván meg a vezetőktől

2021. 07. 27., 12:30

A munkavállalók közel fele radikális karrierváltáson gondolkodik, hasonló arányban érzik magukat túlterheltnek és kiégettnek – derül ki a Microsoft friss Work Trend Index felméréséből. A tanulmány szerzői és a Microsoft által megkérdezett HR vezetők javaslatokat is megfogalmaznak a járvány mentális következményeinek és a hibrid munkavégzés által generált problémák kezelésére.

Törekednünk kell egyfajta lelki biztonság megteremtésére a munkahelyeken, véli Duncan Cantor, a Sandoz gyógyszeripari vállalat globális kommunikációért felelős munkatársa, egyike azoknak a vezetőknek, akiket a Microsoft egy virtuális eseményen kérdezett meg egy általa elvégzett friss felmérés, a World Trend Index eredményeiről.

„Mit jelent a lelki biztonság? Azt, hogy képesek vagyunk nemet mondani, nem érezzük kellemetlenül magunkat akkor, ha szóvá teszünk valamit; hogy vállalhatunk kockázatot, következmények nélkül. Számunkra ez abban nyilvánul meg, hogy olyan munkakultúrát teremtünk, amelyben a véleményünk kimondása mindig a legjobb választás – nem kell mindig mindenben egyetérteni, vagy csak elhallgatni a véleményünket azért, hogy jobb csapatjátékosnak tűnjünk” – tette hozzá a szakember.

Duncan Cantor véleménye csak egy, bár elég jellemző reakció volt arra a nemrégiben a Microsoft által elvégzett, világszerte 30 000 munkavállalót érintő Work Trend Index tanulmányra, amelyre a világ ismert nagyvállalatainak – mint amilyen például az Ericsson, a LinkedIn vagy a Nespresso – vezetői és szakértők reagáltak.

A tanulmány arra figyelmeztet, hogy a munkavállalók 41 százaléka fontolgatja a karrierváltást az elkövetkező egy évben. Ennek hátterében az áll, hogy az elmúlt 18 hónapban a dolgozók jelentős része komoly stressznek volt kitéve: aggódtak a szeretteik egészségéért, próbáltak egyensúlyozni a távoktatásból fakadó és az egyéb otthoni kötelezettségeik és a munkahelyi elvárások között, gyakran érezték magukat elszigeteltnek és magányosnak. Mindeközben a munkahelyeiken is helyt kellett állniuk, amit megnehezített az új, digitális munkavégzésre való átállás, a rengeteg online találkozó és a megnövekedett e-mail forgalom kezelése. A tanulmány szerint a dolgozók több mint a fele (54 százalék) számolt be túlterheltségről, kiégésről.

Hozzáteszik ugyanakkor, hogy a vezetőket, a döntéshozókat jóval kevésbé viselte meg a járványhelyzet. 61 százalékuk egyenesen azt mondta, hogy „szárnyalt” az elmúlt időszakban, ami ezen a téren 23 százalékos különbséget mutat a javukra a nem döntéshelyzetben lévő alkalmazottakhoz képest. A tanulmány szerint ez azzal lehet összefüggésben, hogy a vezetők nagyobb szakértői támogatásban részesültek és többször mehettek szabadságra az elmúlt másfél évben.

A tanulmány megállapítja: a hibrid munkavégzés új korába lépünk be éppen, amit bizonyít, hogy a vezetők 80 százaléka számít arra, hogy a hibrid munkavégzés állandósulni fog, míg a munkavállalóknak több mint a 70 százaléka ezt el is várja.

A fentieket, és a megkérdezett szakértők és vezetők véleményét is figyelembe véve, a tanulmány készítői az alábbi öt javaslatot fogalmazták meg a vezetők számára:

1. Arra kell bíztatni a kollégákat, hogy minél előbb vegyék ki a szabadságukat! A nyári időszakot, amikor az ügyfelek is rendszerint a szabadságukat töltik, a pihenésre kell kihasználni. Időt kell hagyni a munkatársaknak arra, hogy a munkát elfelejtve teljesen kikapcsolódhassanak, feltöltődhessenek. Maguknak a vezetőknek is érdemes szabadságra menniük ebben az időszakban.

2. A vezetők használják ki a pihenést arra, hogy átgondolják a vezetési módszereiket. A hibrid munkavégzés korába átlépve a vezetőknek a korábbiaknál nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a beosztottjaik mentális egészségére, nem ragadhatnak le pusztán a produktivitási tényezőknél. Ez az empatikus vezetői hozzáállás új lehet a régi módszerekhez szokott vezetőknek. Előtérbe kerülhet ennek következtében egy rugalmasabb vezetői attitűd, amely számot vet azzal, hogy a munkatársak már nem a hagyományos munkaidőben végzik a munkájukat, napközben lehetnek fontos egyéb elfoglaltságaik is, mint például a gyermekekről való gondoskodás vagy a testmozgás.

3. Használjuk ki a nyarat képzésekre! Ha a nyári időszak egyébként is egy csendesebb időszak a munkavégzés szempontjából, remek alkalmat kínál arra is, hogy a munkatársak tanuljanak, fejlesszék a képességeiket, köztük azokat is, amelyek épp a mentális egészség fenntartását szolgálják. Ehhez a munkaadónak biztosítani kell a megfelelő tartalmakat, tananyagot és képzési időpontokat. A LinkedIn-en remek tartalmak érhetők el az említett témakörben.

4. Tegyünk minél több adatot hozzáférhetővé a munkatársak számára! Az olyan eszközök, mint az Office 365 és a Viva, segítenek a munkatársaknak kapcsolatban maradni egymással és olyan adatokkal is szolgálhatnak, amelyek újabb felismerésekre, ötletekre vezethetik őket. Többek között olyanokra is, amelyek lelkileg, mentálisan is megerősítik őket.

5. Legyen a munkahelyre való visszatérésről szóló kommunikáció átlátható! Nincs senki sem a bölcsek kövének birtokában és nem csak egy válasz adható arra, hogy milyen az igazán jó hibrid munkakörnyezet. Éppen ezért, nemcsak a vezetők által meghozott döntéseket érdemes kommunikálni, hanem azt is, hogy miképp születtek meg ezek a döntések és ebben hogyan vették figyelembe a munkavállalók igényeit. Ezen a nyáron minden munkavállalót ez a téma, a hibrid munkavégzés foglalkoztat leginkább, ezért is fontos ez ügyben az őszinte és világos kommunikáció, amely figyelembe veszi a felmerülő aggodalmakat is.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 25., 16:55
Hosszú ideje a vállalkozás világában élők is sokat tanulhattak a VOSZ Páholy első három rendezvényén, ahol a résztvevőknek lehetősége van a tanulás mellett egymás és a másik vállalkozás tevékenységének megismerésére. Nagyon készülünk az év további rendezvényeire is – mondta Micski Marianna, a VOSZ Heves vármegyei elnöke a vosz.hu-nak.
2023-06-07 11:18:38
Rekordot döntött idén az első három hónapban az utasbiztosítások díjbevétele. Azok a magyarok, akiknek telik rá, ismét utaznak, és többet költenek erre, mint korábban bármikor – derül ki a Bank360.hu összeállításából.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 05. 29., 17:20
epizód: 2023 / 8   |   hossz: 22:26
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnökével áttekintettük az építőipar első negyedévi visszaesésének okait, és arra is megkértük, hogy vázolja az ágazat továbbiakban várható sorsát. Bár nem minden szakmabeli járt rosszul az utóbbi időben, „sok pozitívumot nehezen tudna mondani“. Az elnök tisztázta a nemzeti tüzépek körül halmozódó félreértéseket, és azt is elárulta, hogy milyen modern éptőipari megoldásokat kedvelnek az embereket, illetve melyek felfutását reméli.
Dr. Baracsi Katalin internetjogászt az általa cégek kollektívái számára tartott online jogi tréningek kapcsán a legfontosabb, az embereket leginkább aggasztó problémákról kérdeztük. A szakértő maga is meglepőnek tartja, hogy hányszor találkozik olyan emberrel, aki még mindig nincs tisztában az interneten elkövethető bűncselekmények súlyával. Sőt, azzal sem, hogy online egyáltalán lehet bűnt elkövetni. Ha mindez nem lenne elég, azt is viszonylag kevesen tudják, hogy mit tehet meg a céges IT-eszközökkel és a rajta felhalmozódott adatokkal a dolgozó, illetve maga a vállalat. Utóbbi egyébként nem árt, ha jó előre leszögezi, hogy mire lehet használni a céges számítógépet és mire nem.
Ebben az epizódban bebizonyítjuk, hogy szemléletváltással sokkal olajozottabb és jóval jövedelmezőbb szervezetté válhat bármely vállalkozás. A gyengeség szemléletet felváltó erősség szemlélet megváltást jelenthet a cégeknek, akik olyan erőforrástömegre bukkannak meglévő kollektívájukban, amire jó eséllyel nem is számítottak. Arról, hogy vezetőképzéssel, csapatépítéssel és mindezek tudományosan megalapozott stratégiáival hogyan lehet sikerre ítélni egy üzletet, az [eureka] Consulting and Games fehérgalléros ügyfélkörrel dolgozó üzleti tanácsadó cég társalapítójával, Bódi Gabriellával beszélgettünk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS