A hazai vállalatok negyede év eleji felmondási hullámmal küzdhet

2024. 02. 17., 13:10

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően történik a felmondások 25 százaléka – derül ki az egyik legnagyobb, hazai alapítású tréningcég, a Comline Budapest összefoglalójából.

Bónuszok, juttatások vagy a köszönet elmaradása

A felmondók 25 százaléka megvárja az év végét, hiszen az ekkor várható „pulykapénzek” sokszor kecsegtetőek, ezért néhányan lehet, hogy ezek kifizetésére számítanak, mielőtt távoznak.

„Fontos, hogy a bónuszrendszer mögött egyrészt legyen komoly és őszinte köszönetnyilvánítás, illetve felkészülés és tervezés a következő évre. Ha a munkavállalóknak nincs jövőképe az adott cégnél, akkor ne várjuk, hogy a következő évért lelkesedni fognak” – mondta Nagy Béla, a Comline Budapest tulajdonosa és vezető trénere.

A bónuszok és köszönetnyilvánítások elmaradása különösen gyakran vezet a következő év elején felmondáshoz, ha a munkavállalók fáradtan, enerváltan állnak neki az előttük álló időszaknak.

Újragondolt karrierútvonalak, személyes élethelyzetek

Iparágtól, régiótól függetlenül az emberek év elején áttekintik a teljesítményüket, és úgy érezhetik, hogy változásra van szükségük a karrierjükben vagy új kihívásokra vágynak.  Néhányan az év elejét választják arra, hogy új lehetőségeket keressenek, új kihívások elé nézzenek vagy más munkahelyet találjanak. Ennek lehet oka az, hogy úgy érzik, elérték a jelenlegi helyen a fejlődésük csúcsát, vagy egyszerűen csak változásra vágynak az életükben.

„Ilyen esetben tud jól jönni akár a cégen belüli pozícióváltás, új közeg, új csapat, amivel megelőzhető a lemorzsolódás” – tette hozzá a szakember.

2024 más lehet

Az év eleji felmondások pontos száma és aránya változó lehet évről évre, iparágtól és régiótól függően. Általánosságban a statisztikák azt mutathatják, hogy az év eleji időszakban egyes területeken vagy iparágakban magasabb lehet a felmondások száma az előző időszakokhoz képest. A világjárvány természetesen ezt is befolyásolta, hiszen 2021 elején az emberek elkezdték tömegesen elhagyni a munkahelyeiket világszerte, ami azóta a „Nagy Felmondási Hullám” néven vonult be a köztudatba.

„Bár a felmondási hullám mértéke csökkent, mostanra megtörténhetett az átrendeződés, személyes életmódváltások hada, iparágak átalakulása, hogy ez a hullám 2024-ben már csak egészen kis amplitúdóval fog mozogni” – egészítette ki a szakember.

(Nagy Béla is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, amelynek 472. cikkét IDE KATTINTVA olvashatja el.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS