2024 a munkaerő megtartásának éve, de készen állnak erre a vezetők?

2024. 02. 29., 18:10

Az [eureka] Consulting & Games idén harmadik alkalommal vágott bele a magyarországi vállalkozások képzés-fejlesztési tendenciáinak éves vizsgálatába. Idén 250 kitöltés alapján rajzolják fel a vállalati képzési trendeket az ország térképére. A válaszokból kiderül, hogy idén a megtartásé a főszerep, a vezetők kerülnek legjobban reflektorfénybe és az is, hogy a közepes méretű vállalkozások egy főre eső képzési költése több mint 50 százalékkal emelkedett 2023-hoz képest.

Bármennyire hihetetlen a pandémia óta szinte minden évben más lemez forgott a képzés-fejlesztési szektorban. A hibrid működés okozta kihívásokról egy szempillantás alatt tértünk át a turbulens gazdasági és munkakörnyezet okozta kihívások kezelésére, idén pedig végre szeretnénk kicsit lehorgonyozni és megtartani azt, ami és aki igazán fontos. Hogy pontosan hogyan és mire kell fókuszálni idén, kiderül a Képzés-Fejlesztési Körkép 2024 kiadványból!

Csöndes kilépők, változó hangsúlyok

Az elmúlt négy év megviselte a munkavállalókat és végletekig feszítette a szervezeteket – a háttérben meghúzódott a látens fluktuáció. A Gallup 2023-as felmérése szerint a látens fluktuáció valódi tényezővé vált: év végére az európai munkaerő 72 százaléka volt ebbe a kategóriába sorolható, átlagosan tehát a szervezeti létszám 3/4-ének érdekében kell a vezetőknek, menedzsmentnek vagy HR-nek olyan stratégiákat alkotni, mellyel az elköteleződés foka javítható. Egy tudatosan, az érintettek bevonásával felállított képzés-fejlesztési stratégia ebben nemcsak támogató, kiegészítő szereplő lehet, hanem valódi, hatékony eszközöket adhat a fejlődés élére álló kulcsembereknek: a vezetőknek.

Ezt a vállalkozások is felismerték, 2024-ben ugyanis a vezetők képzése kerül igazán fókuszba. A vállalkozások 79,7 százaléka fogja valamilyen módon a vezetőket képezni. A trendek azt mutatják, hogy a vezetők fejlesztése még évekig kiemelt terület lesz. Míg például a nagyvállalatok szinte kivétel nélkül képezik a vezetőiket, ez a kisvállalkozások esetén 70 százalék. És míg 1 évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy a kkv szektor zászlajára tűzi az egyének fejlesztését, ebben az igyekezetben (és a turbulens gazdasági hatások következtében) a legkisebbek, úgy tűnik, lemaradtak.

Mennyi az annyi?

A képzési büdzsék szinte változatlanok az előző évekhez képest, mégis minden munkavállalói csoport nagyobb arányban részesül a céges képzésekből. Dr. Kalmár Péter, az [eureka] Consulting & Games alapítója a platformok sokszínűségének korát hozta el ez a változás.

Az e-learning és egyéni digitális fejlesztési eszközök egyre szélesebb hozzáférhetősége elentősen költséghatékonyabb a hagyományos képzési struktúráknál, és a költséggazdálkodás jegyében egyre népszerűbbek a globális online platformok, mint a Udemy, LinkedIn Learning vagy Coursera. Azt azonban csak a jövő fogja eldönteni, hogy az uniformizált képzési anyagok hatékonysága mennyire áll összhangban a céges fejlesztési célokkal és KPI-okkal, szemben a
drágább, de jobban szervezetre szabott szolgáltatásokkal.

A vállalkozások 51,4 százaléka alkalmaz e-learning platformot a képzések hatékony megvalósítása érdekében. Amíg az egyéni fejlesztési utak szinte korlátlanok (82,1 százalék) az 500 főt meghaladó cégeknél, addig ezt az 50 fő alatti szervezetek már nehezen engedhetik meg maguknak (25 százalék).

A kommunikáció még mindig dobogós helyen

A vállalkozások 74,3 százaléka úgy tervezi, hogy a vezetői készségek fejlesztése szerepelni fog az idei képzési témái között, de előkelő helyen szerepel a kommunikáció (59.5 százalék) és a csapaton belüli együttműködés is (58.1 százalék). Szopkó Beatrix, az [eureka] Consulting üzletágának vezetője szerint nem meglepő, hogy ilyen hangsúlyt kap a vezetők fejlesztése az idei évben.

„Bár a kulcsemberek nem csak a vezetők közül kerülhetnek ki, egy vezető elvesztése sokszor súlyosabban érinti a szervezetet, mint a beosztottak fluktuációja. Ezért került a fókuszba a vezetők fejlesztése és jóllétének előmozdítása. A szervezetek pedig a vezetőkön keresztül érik el részben a csapatok megtartását is, mivel a kilépések leggyakoribb oka a közvetlen vezetővel való munkakapcsolat. A vezetők visszajelzéseinek, stresszkezelésének, delegálásának, motivációs képességének, erősségeinek és egyéb vezetői technikáinak a fejlesztése, valamint a vezetői stílusok felismerésének és gyakorlati alkalmazásának fejlesztése nemcsak a vezetők hatékonyságát segíti, hanem közvetetten a csapattagok megtartását is.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS