
Ez a szerelvény új szintre emel minden vasúti közlekedési rekordot, és 2026-tól indulhatnak is az első járatai. Kína CR450-ese több mint 100 km/órával gyorsabb, mint a jelenlegi nagysebességű kerekes vonatok.
Kínában bemutatták a világ leggyorsabb, 453 km/órás sebességre képes vasúti szerelvényének tesztpályáját. A vonat több mint 100 km/órával gyorsabb, mint a jelenlegi nagysebességű társai, és a tesztfutások befejezése után akár már jövőre megkezdheti a kereskedelmi üzemet.
A CCTV állami televízió beszámolója szerint a szerelvény tesztüzeme a Sanghaj–Csungking–Csengtu nagysebességű vasútvonalon zajlott. A CR450 egy a Kínai Állami Vasúti Csoport vezetésével fejlesztett új generációs nagysebességű vonat, amit az állami CRRC vasúti gyártó leányvállalatai építettek.
A projekt 2021-ben indult, a prototípust tavaly év végén mutatták be. A CR450 kereken futó vonat, és ebben a kategóriában új sebességrekordot állított fel, amikor elérte a 453 km/órát.
A kereskedelmi forgalomban közlekedő vonatok közül jelenleg a sanghaji mágnesvasút, a Maglev a leggyorsabb a világon, 460 km/órával. A kerekeken futó szerelvények között viszont eddig a kínai Fuxing CR400-as tartotta a csúcsot, 350 km/órás végsebességgel.
A francia TGV és a japán Sinkanszen közben 320 km/órás sebességet ér el, míg a dél-koreai KTX-Sancheon 305 km/órára képes, szóval a CR450 valóban új, kerekeken futó vasúti megoldással behozhatatlannak tűnő szintlépést jelent.
A jelentés szerint a CR450 alacsonyabb, könnyebb és áramvonalasabb kialakítást kapott, mint a korábbi CR400-as sorozat. A légellenállás csökkentése és a sebesség növelése érdekében a vonat orrát 12,5 méterről 15 méterre hosszabbították, hogy karcsúbb profilt kapjon.
A kocsiszekrény magasságát közben 20 centiméterrel csökkentették, a teljes tömeget pedig 50 tonnával mérsékelték. Ennek eredményeként a légellenállás 22 százalékkal csökkent. A vonat 4 perc 40 másodperc alatt gyorsul 0-ról 350 km/órára, ami 100 másodperccel gyorsabb, mint a korábbi csúcs.
A vonatnak összesen 600 000 kilométert kell tudnia, mielőtt kormányzati engedélyt kap az utasszállításra, ezért jövőre teljes körű tesztelés indul, tényleges üzemhez hasonló körülmények között, a Csengtu–Csungking szakaszon. Kína célja az, hogy a kereskedelmi forgalom már jövőre elinduljon.
A 14. ötéves terv időszakában (2021–2025) Kína felgyorsította közlekedési hálózatának fejlesztését, és az országos, vasúti, közúti, légi és vízi közlekedést összekapcsoló háromdimenziós hálózat teljes hossza idén már meghaladta a hatmillió kilométert, ami szintén világrekord.
Az ország közigazgatási egységeinek több mint 80 százaléka bekapcsolódott a hálózatba, amely immár lefedi az ország gazdaságának és lakosságának több mint 90 százalékát.
A nagyívű építkezésekre szükség is van: Kína október elején tartott nemzeti ünnepi időszakában a belföldi utazások száma meghaladta a 2,4 milliárdot. Ebből a vasúton közlekedő utasok 213 millióan voltak, ami napi átlagban mintegy 18 millió vonatozót jelentett.
Kapacitásbővítés, kutatás-fejlesztés, valamint munkavállalói képzés is szerepel abban a közel 200 millió euró értékű beruházássorozatban, amelyet gyöngyösi és csömöri telephelyein indít a fogyasztási cikkeket gyártó amerikai vállalat.
Orbán Viktor washingtoni sajtótájékoztatóján bejelentette: az amerikai szankciós akadályokat átadtuk a múltnak.