A leggyorsabb vonat 453 km/h-val száguld – Már jövőre szállíthatja az utasokat

A leggyorsabb vonat 453 km/h-val száguld – Már jövőre szállíthatja az utasokat
Gábor János  |  2025. 10. 22., 13:20

Ez a szerelvény új szintre emel minden vasúti közlekedési rekordot, és 2026-tól indulhatnak is az első járatai. Kína CR450-ese több mint 100 km/órával gyorsabb, mint a jelenlegi nagysebességű kerekes vonatok.

Kínában bemutatták a világ leggyorsabb, 453 km/órás sebességre képes vasúti szerelvényének tesztpályáját. A vonat több mint 100 km/órával gyorsabb, mint a jelenlegi nagysebességű társai, és a tesztfutások befejezése után akár már jövőre megkezdheti a kereskedelmi üzemet.

A CCTV állami televízió beszámolója szerint a szerelvény tesztüzeme a Sanghaj–Csungking–Csengtu nagysebességű vasútvonalon zajlott. A CR450 egy a Kínai Állami Vasúti Csoport vezetésével fejlesztett új generációs nagysebességű vonat, amit az állami CRRC vasúti gyártó leányvállalatai építettek.

A projekt 2021-ben indult, a prototípust tavaly év végén mutatták be. A CR450 kereken futó vonat, és ebben a kategóriában új sebességrekordot állított fel, amikor elérte a 453 km/órát.

A kereskedelmi forgalomban közlekedő vonatok közül jelenleg a sanghaji mágnesvasút, a Maglev a leggyorsabb a világon, 460 km/órával. A kerekeken futó szerelvények között viszont eddig a kínai Fuxing CR400-as tartotta a csúcsot, 350 km/órás végsebességgel.

A francia TGV és a japán Sinkanszen közben 320 km/órás sebességet ér el, míg a dél-koreai KTX-Sancheon 305 km/órára képes, szóval a CR450 valóban új, kerekeken futó vasúti megoldással behozhatatlannak tűnő szintlépést jelent.

Könnyebb, gyorsabb, áramvonalasabb vonat

A jelentés szerint a CR450 alacsonyabb, könnyebb és áramvonalasabb kialakítást kapott, mint a korábbi CR400-as sorozat. A légellenállás csökkentése és a sebesség növelése érdekében a vonat orrát 12,5 méterről 15 méterre hosszabbították, hogy karcsúbb profilt kapjon.

A kocsiszekrény magasságát közben 20 centiméterrel csökkentették, a teljes tömeget pedig 50 tonnával mérsékelték. Ennek eredményeként a légellenállás 22 százalékkal csökkent. A vonat 4 perc 40 másodperc alatt gyorsul 0-ról 350 km/órára, ami 100 másodperccel gyorsabb, mint a korábbi csúcs.

A vonatnak összesen 600 000 kilométert kell tudnia, mielőtt kormányzati engedélyt kap az utasszállításra, ezért jövőre teljes körű tesztelés indul, tényleges üzemhez hasonló körülmények között, a Csengtu–Csungking szakaszon. Kína célja az, hogy a kereskedelmi forgalom már jövőre elinduljon.

Kína közlekedési hálózata tovább bővül

A 14. ötéves terv időszakában (2021–2025) Kína felgyorsította közlekedési hálózatának fejlesztését, és az országos, vasúti, közúti, légi és vízi közlekedést összekapcsoló háromdimenziós hálózat teljes hossza idén már meghaladta a hatmillió kilométert, ami szintén világrekord.

Az ország közigazgatási egységeinek több mint 80 százaléka bekapcsolódott a hálózatba, amely immár lefedi az ország gazdaságának és lakosságának több mint 90 százalékát.

A nagyívű építkezésekre szükség is van: Kína október elején tartott nemzeti ünnepi időszakában a belföldi utazások száma meghaladta a 2,4 milliárdot. Ebből a vasúton közlekedő utasok 213 millióan voltak, ami napi átlagban mintegy 18 millió vonatozót jelentett.

Címlapkép: N509FZ / Wikipedia

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS