
Új korszakot nyitott az európai önvezetésben egy svéd vállalat azzal, hogy eljuttatta közútra az első teljesen önvezető teherautóját. A jármű egyszerre jelenthet megoldást sofőrhiányra, fenntarthatóságra, logisztikai nehézségekre.
A svéd Einride a belgiumi Antwerpen–Bruges-i kikötőben mutatta be első önvezető nehéz tehergépjárművét. A múlt heti demonstráció és a teljes projekt európai és belga szabályozási támogatással valósult meg.
A teszt célja az volt, hogy bemutassa: Belgium és Európa vezető szerepet játszhat az önvezető árufuvarozás fejlesztésében. A kísérlet biztonsági szempontból hitelesített körülmények között zajlott – áll a gyártó cég közleményében.
„Most, hogy már a harmadik európai országban is jelen vagyunk, az Einride folyamatosan bizonyítja, hogy képes engedélyeket szerezni és elsőként megvalósítani éles bevezetéseket” – fogalmazott Henrik Green, az Einride technológiai igazgatója.
„Mivel az Európai Bizottság az EU versenyképességének kulcsaként ismeri el az önvezető járműveket, büszkén mutatunk példát arra, hogyan teremthetünk egyensúlyt az innováció és a szabályozás között a biztonságosabb, hatékonyabb és fenntarthatóbb logisztika érdekében.”
Az Einride a világ egyik legnagyobb elektromos nehéz teherautó flottáját működteti. Ügyfeleket szolgál ki Észak-Amerikában, Európában és a Közel-Keleten. A cég platformja több évnyi működésből származó adatokra épül.
Vezetőfülke nélküli járműveik előnye, hogy kevesebb távoli operátort igényelnek. Ez lehetővé teszi a mérethatékonyabb és költséghatékonyabb logisztikai megoldások kialakítását.
„Az első 4-es szintű önvezető teherautó belgiumi engedélyezésével egy lépést tettünk a biztonságosabb közlekedés felé, és bizonyítjuk, hogy országunk úttörő szerepet játszhat a jövő mobilitásában” – mutatott rá Jean-Luc Crucke mobilitási, klíma- és ökológiai átmenetért felelős miniszter.
„Amit ma Antwerpenben látunk, tökéletes összhangban áll az európai célokkal: innovatív technológiák fejlesztése, amelyek hatékonyak, biztonságosak, fenntarthatóak és nagyban skálázhatók” – fűzte hozzá Andrea De Candido, az Európai Bizottság „Connected, Cooperative and Automated Mobility” (CCAM) programjának képviselője.
„Ezzel a világelsőséggel megmutatjuk, hogy az autonómia a kikötőnkben nem valami távoli látványosság. Az önvezető megoldások már most okosabbá, biztonságosabbá és fenntarthatóbbá tesznek bennünket” – méltatta a projektet Jacques Vandermeiren, az Antwerpen–Bruges-i kikötő vezérigazgatója.
Így terjed az önvezető teherautó technológia
Az Einride fuvarozási technológiákat tervez, fejleszt és vezet be. A platform elektromos és önvezető teherautókat, töltőinfrastruktúrát és intelligens fuvarozási rendszert foglal magában.
A svéd céget 2016-ban alapították. 2019-ben elsőként üzemeltetett önvezető, elektromos járművet közúton. Ma az Einride a világ egyik legnagyobb elektromos nehéz tehergépkocsi flottáját működteti.
A vállalat a Global Fortune 500 cégeknek nyújt szolgáltatásokat az Egyesült Államokban, Európában és az Egyesült Arab Emírségekben, így rendkívül közel került ahhoz, hogy a világvezetők egyikévé váljon az önvezetés közúti elterjesztésében.
Címlapkép: Einride
Kutatás-fejlesztési (K+F) projektet indít Kecskeméten a Mercedes-Benz; a német autógyártó első alkalommal választotta Magyarországot ilyen típusú beruházás helyszínéül.
Orbán Viktor washingtoni sajtótájékoztatóján bejelentette: az amerikai szankciós akadályokat átadtuk a múltnak.