A világ legnagyobb akkumulátorgyártója egyszerre három új megoldást mutatott be. A maga módján mindegyik megoldást kínál olyan e-mobilitási gondokra, mint a töltési idő, a hatótávpara vagy a tömeg.
A hazánkban is gyárral rendelkező CATL, a világ legnagyobb akkumulátorcelláit gyártó vállalata a nemrég rendezett „Super Tech Day” eseménye keretében három sorozatgyártásra kész technológiát mutatott be: a Naxtra nátriumionos cellákat, a Freevoy kettős teljesítményű akkumulátorcsomagot, valamint a második generációs Shenxing szupergyors töltésű akkumulátort. A fejlesztések a hideg időben nyújtott teljesítmény, a hatótáv, a töltési idő, a tömeg és a biztonság terén kínálnak új megoldásokat – foglalja össze az Interesting Engineering.
A lítium árának ingadozása és az ellátási lánc geopolitikai korlátai miatt a kutatók olcsóbb és könnyebben elérhető alternatívák után néztek. A nátrium bőségesen rendelkezésre áll, de eddig elmaradt a lítium teljesítményétől. A CATL szerint viszont az utasszállító járművekbe szánt Naxtra akkumulátor már eléri 175 wattóra/kilogramm energiasűrűséget. Ez a legmagasabb érték, amit eddig nátriumionos cellánál jelentettek, és körülbelül 500 kilométer valós hatótávra elegendő.
A cég szerint az akkumulátor teljesítménye még mínusz 40 °C-on is stabil, és a töltöttség tíz százalékán is képes leadni kapacitása 90 százalékát. A nátrium égésgátló tulajdonsága lehetővé teszi, hogy a CATL eltávolítsa a katódból az oxigént kibocsátó elemeket, megszüntetve egy kulcsfontosságú összetevőt, amely hővel járó láncreakciót indíthat el. A cella biztonsága így a kialakítás részévé válik, nem pusztán kezelendő kockázat.
A Freevoy kettős teljesítményű rendszer újragondolja az akkumulátorpakkok működését. A rendszer két önálló energiazónát tartalmaz egyetlen házban, külön nagy- és kisfeszültségű áramkörökkel, hűtőrendszerrel és biztonsági rétegekkel. Kiegyensúlyozott haladás közben az autó a nagy energiasűrűségű zónából működik. Erős gyorsításnál vagy fagyos időben a vezérlőegység aktiválja a második zónát, amelyet adott teljesítménysűrűségre vagy alacsony hőmérsékleten történő működésre hangoltak.
A megoldás kulcsa a CATL új „önformáló anódja”, amellyel szorosabban lehet becsomagolni az aktív anyagot. A vállalat azt állítja, hogy ezzel a térfogati energiasűrűség akár 60, a tömegre vetített energiasűrűség pedig 50 százalékkal nőhet a jelenlegi standard csomagokhoz képest. Ez lehetővé teszi, hogy azonos méretben nagyobb hatótávot érjenek el, vagy egy kisebb, könnyebb csomag ugyanakkora hatótávot biztosítson.
A riport szerint mindez egészen elképesztő költségmegtakarítást is eredményez: a Freevoy egyik kombinációjával kilométerenként csak 25 fillérbe kerül az autózás.
Egy másik variáció legnagyobb kivitele, amit kifejezetten sportos szedánokba és pickupokba szánnak, több mint 180 kilowattóra energiát tárol, ami körülbelül 1500 kilométeres hatótávra elegendő.
A Shenxing eredeti LFP cellája tavaly 4C-s töltési képességével keltett feltűnést. A második generációs változat ezt megháromszorozza, 12C-re. Csúcsteljesítményként akár 1,3 megawattot is fogad, ami egy megfelelően erős, 800 voltos töltővel másodpercenként 4 kilométer hatótávot pumpál az autóba. Ez egy ötről 80 százalékra történő töltés esetében tíz percet jelent, mérsékelt hőmérsékleten legalábbis. Érdekes azonban, hogy kifejezetten hidegben, mínusz 10 Celsius-fokon is 15 perc alatt eléri ugyanezt az értéket, ami kétszer olyan gyors, mint az iparág jelenlegi legjobbjai.
Az akkumulátor teljes töltöttséggel körülbelül 800 kilométeres hatótávot biztosít, ami nagyjából megfelel a hosszú távra szánt, fosszilis üzemanyaggal működő szedánok hatótávjának. A CATL módosította az elektrolit adalékokat és az elválasztó porozitását is, így az akkumulátor alacsony hőmérsékleten és alacsony töltöttségi szinten is körülbelül 830 kilowatt teljesítményt képes leadni. Ez lehetővé teszi, hogy a jármű ne veszítsen gyorsulási képességéből, amikor a hőmérséklet jelentősen csökken.
A címlapkép illusztráció. Fotó: CATL
A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.
A tagállamok atomenergiával kapcsolatos terveinek megvalósításához jelentős, 2050-ig mintegy 241 milliárd euró összegű beruházásra lesz szükség, amiből részben a meglévő reaktorok élettartamát hosszabbíthatják meg, részben pedig új nagyméretű reaktorokat építhetnek – állapította meg az Európai Bizottság.