
A vállalatok együttműködése új szintre emelheti az autóipari energiatárolás területét. Azt szeretnék, ha a szilárdtest-akkumulátor gyorsan elérné a tömeggyártás szintjét.
A BMW-csoport és az amerikai Solid Power egy technológiaátadási megállapodás keretében évek óta együtt dolgozik a teljes szilárdtest-akkumulátor (ASSB) fejlesztésén. A partnerség legújabb eredménye, hogy a Solid Power nagy formátumú, tisztán szilárdtest-celláit beépítették egy BMW i7 tesztjárműbe.
Az autógyártó bejelentette: 2025 októberében a Samsung SDI is csatlakozik a fejlesztési programhoz. A dél-koreai cég feladata lesz az ASSB-technológia továbbfejlesztése és validálása. Ez a lépés három iparági szereplő kiegészítő szakértelmét egyesíti, új lendületet adva a technológia fejlődésének.
A megállapodás értelmében a Solid Power szulfid alapú szilárd elektrolitot szállít a Samsung SDI-nek, amely ezt – a műszaki követelmények teljesítése után – szeparátorba és/vagy katolitba építi, majd cellákat készít belőle.
Ezeket a cellákat a BMW és a Samsung SDI közösen értékeli a meghatározott teljesítményparaméterek szerint.
„A szilárd elektrolit technológiánkat a stabilitás jegyében terveztük, és az autóipari vagy akkumulátoros innováció globális vezetőivel azon dolgozunk, hogy az ASSB-technológiát közelebb vigyük a széles körű elterjedéshez” – mondta John Van Scoter, a Solid Power elnöke és vezérigazgatója.
„Azzal, hogy a Samsung SDI is csatlakozik a Solid Powerrel közös partnerségünkhöz, jelentős lendületet kapunk az új akkumulátorcellás technológiák fejlesztésének útján” – erősítette meg Martin Schuster, a BMW-csoport akkumulátorcellákért és cellamodulokért felelős alelnöke.
A partnerek a folyékony elektrolitokat szilárd anyagokkal helyettesítő szilárdtest-technológiában lehetőségeire építenek, hiszen nagyobb energiasűrűséggel és fokozott biztonsággal kecsegtet.
A nagyobb energiasűrűséggel ráadásul anélkül lesz hosszabb a hatótáv, hogy az energiatároló rendszer súlya megnőne.
A BMW-csoport és a Solid Power 2016 óta dolgozik együtt. A partnerséget a BMW 2021 májusi befektetése tovább erősítette, 2022 végén pedig a két vállalat újabb megállapodást kötött, hogy mélyítse az együttműködést.
A BMW a Solid Power szakértelmére építve Parsdorfban, a CMCC-ben működtet egy szilárdtest-cellákat előállító prototípusvonalat kutatási és fejlesztési licenc alapján.
A BMW 2008 óta fejleszti saját kompetenciáját az akkumulátorcellás technológia területén, és 2019 óta a müncheni Akkumulátorcellás Kompetenciaközpontban (BCCC) egyesíti a tudását. A központ lefedi az egész értékláncot, a kutatástól a cellatervezésen át a gyárthatóságig.
A vállalcsoport közel 300 partnert fog össze, köztük nagyvállalatokat, startupokat és egyetemeket, hogy gyorsan és hatékonyan vezessen be új megoldásokat az akkumulátorfejlesztésben.
Az akkumulátorcella-stratégiája, amely az iparág vezető gyártóival való egyenrangú együttműködésen alapul, világszinten biztosítja a hozzáférést a BMW-nek a legújabb kutatási és fejlesztési eredményekhez.
Címlapkép: BMW Group
Szolnoki gyárának kapacitásbővítése és a Gyármentő Program támogatásával egy biomassza-erőmű megépítése mellett döntött a Drenik. A 10 éve Magyarországon működő szerb higiéniai alappapír és késztermék gyártó vállalat befektetései megközelítik a 110 millió eurós összértéket, amellyel 55 új munkahely jön létre.
Az Országos Atomenergia Hivatal kiadta az 5. blokki nukleáris sziget három épületének építési, valamint a talajszilárdítás részhasználatbavételi engedélyeit.