A közösségi finanszírozás a tengerentúlon és a nemzetközi piacokon már 2007 óta működő alternatíva az induló vállalkozások számára. Hazánkban is jelen volt a két nagy crowdfunding site, az Indiegogo és a Kickstarter, de pár éve kivonultak a magyar piacról.
A két óriás után maradt űr kitöltésére egy olyan vállalkozó alapított közösséget, aki első ötletével maga is az egyik nagy platformon próbált szerencsét pár éve. MyFarm nevű vállalkozása azóta is működik, de az újabb elképzelése már egy magyar startupok számára segítséget nyújtó közösségi piactér.
Mi a közösségi piactér és a közösségi finanszírozás?
A közösségi piactér egy olyan online platform, ahol a vállalkozási ötletek megvalósításához a közösség nyújt segítséget és támogatást. A magyar példa erre a Brancs – A közösségi piactér. Azt, hogy erre szükség van, mi sem bizonyítja jobban, minthogy az oldal májusi startolása óta közel harminc projektötlet kampánya indult el, és még több száz ötletgazda jelentkezett.
A támogatható ötletek szponzorokra várnak, akik hozzájárulásukért cserébe az ötletgazda által felajánlott termékhez vagy szolgáltatáshoz juthatnak hozzá. Természetesen mindez csak akkor válik megvalósíthatóvá, ha a kampány sikeres, azaz a finanszírozáshoz szükséges összeg 100 százaléka összegyűlt. A vállalkozó számára ez a finanszírozási gondok áthidalásával teremt lehetőséget a megvalósításra, a patronáló viszont innovatív termékhez jut, hamarabb, mint az a piacon megjelenne.
Milyen típusai vannak a közösségi finanszírozásnak?
A közösségi finanszírozásnak nyugaton négy formája van, attól függően, hogy mit szeretne nyerni a pénzéért a szponzor. Ezek a következők:
Itthon másképp működik
A Brancs a hazai vállalkozók és felhasználók igényeire szabva, „magyarosítva” jött létre és működik. Erre azért volt szükség, mert idehaza ez az üzleti modell még kevésbé ismert, mint a nemzetközi piacon.
Amíg a tengerentúlon erről a finanszírozási formáról az emberek 60-70 százaléka hallott már, itthon ez csak 10-15 százalék körül mozog. A projektekben is felfedezhető a különbség: míg nyugaton a technológiára tevődik a hangsúly, Magyarországon inkább a szolgáltatási, agrár és kézműves ötletekre van igény.
Bár a magyar gondolkodásmód meghatározó, a végeredmény a Brancs közösségi piacterén is pozitív mindkét fél részére.
A bogyólé márkanév a francia bravúros magyarítása, bármelyik posztmodern írónk megirigyelhetné.
A Paksi Atomerőmű üzemanyag-ellátásáról létrejött szerződés fontos lépés Magyarország számára ellátásbiztonsági szempontból – mondta Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkára.