Európa egyik vezető divatkereső platformjának friss felmérése szerint tavaly bár a magas infláció, a geopolitikai kihívások, az energiaválság és a makrogazdasági eredmények romlása jelentős hatással volt a fogyasztói magatartásra, mégis a forgalom élénkülése volt a jellemző tendencia az ágazatban.
A több mint 200 magyar és nemzetközi webshop 1,7 millió termékét katalogizáló GLAMI.hu divatkereső platform legfrissebb felmérése szerint a globális divatipar 2021-ben és 2022-ben is gyorsan növekvő tendenciát mutatatott, de a további folyamatos növekedésre vonatkozó várakozásokat a jövőben számos kockázati tényező befolyásolhatja.
2022 a kontrasztok éve volt a divatkereskedelemben
A 2022-es év januárjában két év világjárvány és korlátozások után a divatipar kezdett visszatérni a normális kerékvágásba, és a fogyasztók érdeklődése is a szokásos „szezonális” kereslet irányába fordult. Az első hónapokra jellemző pozitív hangulatot azonban az ukrajnai háború által kiváltott események sorozata követte, és az Európa szerte eszkalálódó energiaválság, valamint a decemberben már 24,5 százalékot is elérő infláció miatt a magyar fogyasztók is egyre konzervatívabb döntéseket hoztak a kiadások tekintetében.
Bár a negatív tényezők miatt az ágazat képviselői bizonytalanok voltak abban, hogy mire számíthatnak ünnepi időszakban, a vásárlóerő csökkenése végső soron nemhogy nem érintette az online divatüzleteket, de a Black Friday során rekordok dőltek meg. A platform adati szerint a tavalyi év azonos időszakához képest a partner webáruházakban 19 százalékkal nőtt a platform által generált forgalom, valamint 10 százalékkal nőtt a leadott rendelések száma. Ugyancsak nőtt a termékek átlagos rendelési értéke, amely 8,5 százalékkal emelkedett 2021-hez képest.
A webáruházak több mint fele pozitívan értékelte 2022-öt
A divatcikk kereskedelemmel foglalkozó magyar webáruházak 64 százaléka a nehézségek ellenére összességében pozitívan értékelte a 2022-es évet és várakozásaik szerint az infláció csak 2023-ban fogja befolyásolni a vásárlói magatartást. A kiskereskedelmi forgalom tekintetében 37 százalék nagymértékű bevételnövekedésről, 27 százalék kisebb mértékű bevételnövekedésről, 9 százalék a 2021-es évvel azonos árbevételről, valamint további 9 százalék a bevételek csökkenéséről számolt be.
Tovább hódít a Smartorial
A divattrendek tekintetében a pandémia során tapasztalható visszaesés után a formális ruházat kategória 2022-ben tovább nőtt, ugyanakkor a fogyasztók továbbra is olyan univerzálisan hordható ruhákat keresnek, amelyeket több különböző alkalomra is viselhetnek. A pólókkal, sportos nadrágokkal és alkalmi cipőkkel párosítva újra megjelentek a blézerek és várhatóan a gazdasági helyzet tovább erősítheti a laza, de elegáns öltözködési tendenciát.
Nekem nagyon tetszik, annyira, hogy kiálltam mellette főszerkesztőnkkel szemben is, aki szerint csak szokványos ipari képlettel van dolgunk.
A Paksi Atomerőműben befejezték a 2. blokk ez évre tervezett karbantartását és éves főjavítását. Az üzemeltető szakemberek felterhelték a blokkot.