Robbanás előtt lehet a hazai online építőanyag-kereskedelem

2021. 10. 21., 10:45

A pandémia nem viselte meg az építőanyag-kereskedelmet, de átrendeződéseket okozott, egyfelől a szervezeti struktúrában, másfelől a vásárlói-, és a termék-keresleti igényekben, illetve felhívta a figyelmet az online jelenlét fontosságára – derült ki a Reacty Digital aktuális kutatásából, mely építőanyag-kereskedelemmel foglalkozó hazai szereplők bevonásával készült. Rövidtávon mindenki konjunktúrára számít a szektorban, amit csak politikai döntések befolyásolhatnak, azonban hosszabb távon kevésbé optimista várakozások jellemzik a kutatás alanyait.

A kutatás során szakértői mélyinterjúk segítségével kérdezte a Reacty Digital az építőanyag piac képviselőit, a vizsgálat célja az online értékesítéssel kapcsolatos korábbi tapasztalatok, illetve a várható további kihívások feltárása volt. Az építőanyag-kereskedelem piaca részben mesterségesen, a kormányzati intézkedések révén formálódik, ami kifejezetten kedvező jelenleg, a hosszútávú tervezést azonban bizonytalanná teszi, így a fókuszban a lehetőségek rövidtávú kiaknázása áll.

A teljes építőanyag piac méretének becslése meglehetősen nehéz, a kutatás során rendkívül széles keretek között mozgott (500–1000 milliárd forint), amelynek oka, hogy csak származtatott adatokkal lehet kalkulálni és az út-/stadion-/vasút-/mélyépítést különbözőképpen számolták bele a résztvevők a becslésbe. A főbb piaci szereplők a megkérdezettek szerint három csoportba sorolhatók: nagyobb kereskedő hálózatok, cégek (például újHÁZ Centrum), barkácsáruházak (pl. Praktiker), valamint egyéb gyártó-, kereskedő társaságok (például Pannon Csoport).

Az online értékesítés részesedése országos átlagban 2-4 százalék között mozoghat, de akad olyan szereplő, akinél a 10 százalékot is eléri. Viszont a közeljövőben ennek dinamikus növekedése várható. A vállalkozások tipikusan az offline is elérhető termékeiket jelenítik meg az online felületeiken, de egyes kereskedők rendelkeznek csak online elérhető szortimenttel is, ami költségcsökkentő hatása miatt lehet előnyös.

Az online építőanyag-kereskedelemmel kapcsolatban a kereskedőkben megjelenik egy pozitív, reményteli és egyben realista jövőkép – mely szerint az online tér megkerülhetetlen – ugyanakkor elmondásuk szerint ennek érdekében jelentős kihívásokkal kell megküzdeni. A megkérdezettek szerint az elsődleges nehézséget a logisztika jelenti. A termékhez közvetlenül kötődő akadályok (méret, törékenység stb.) mellett a speciális járművek szükségessége, valamint a változóan rentábilis szállítási távolság is megjelenik, a fogyasztókat pedig edukálni szükséges a piac sajátosságairól (például miért nehezebb/drágább ezen termékek kiszállítása).

A termékek kategóriájából adódhat a vevők bizalmatlansága is, akik inkább személyesen tekintenék meg a vásárolni kívánt alapanyagokat. A logisztikai kihívások miatt az online vásárlásnál kötelező elállási jog gyakorlása is nehezen megvalósítható, márpedig a speciális termékparaméterek (szín, textúra, anyag) nehézkes online bemutatása ezt gyakran indokolttá teheti. Ezen említett akadályok alól mentesülnek az olyan termékkategóriák (pl. ún. „dobozos termékek”), ahol a személyes tapasztalatnak nincs szerepe, technikai paraméterei jól átadhatóak és viszonylag könnyen szállíthatóak.

Az online térben az árképzés is nehézségekbe ütközik, elsősorban a szektorban elterjedt áralku jelensége, valamint az ár földrajzi függősége miatt – ezek az online árusítás transzparenciájával nehezen összeegyeztethetők. Mindemellett kihívást jelent, hogy a webáruház üzemeltetése anyagi és humán erőforrást, időráfordítást is jelent, illetve olyan szakmai tudást igényel, amit a megkérdezettek egységesen inkább kiszervezéssel oldanának meg (webshop fejlesztés, marketing).

A fenti kihívások ellenére, vagy ezek mellett is, a kutatás minden résztvevője az online kereskedelem egyre nagyobb térnyerését várja – vagy legalábbis prognosztizálja – csak az időtáv megítélésében mutatkoztak eltérések. Mindenki számít új hazai belépőkre, illetve a jelenleg elsősorban offline értékesítő cégek online csatornák irányába való elmozdulására.

Egyes interjúalanyok tapasztalata, hogy az online megjelenés forgalombővülést hozott, mert korábban nem megszólítható vevők is a látóterükbe kerültek, míg mások inkább az offline forgalom átterelődésére számítanak. Az online vásárlás fő ügyfelei jelenleg a B2C (lakosság számára történő értékesítés) szegmensből kerülnek ki, mivel a B2B (üzleti partnerek számára történő értékesítés) esetén még elengedhetetlen a személyes kapcsolatfelvétel a résztvevők megítélése szerint.

A pesszimistább szemléletű interjúalanyok inkább kivárásra játszanak, hagyják, hogy mások kitapossák az utat, megoldást találjanak a problémákra, míg az optimistábbak az azonnali piacra lépésben látják a lehetőséget. Egy biztos: az online értékesítés idehaza is megérkezett az építőanyag-kereskedelembe és a jövőben várhatóan dinamikusan bővülni fog ennek a termékszegmensnek is a forgalma az interneten.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-06 18:05:00
Sághi Attila lett az Év Projektmenedzsere, aki a hagyományokat a funkcionalitással ötvöző Magyarország Háza Brüsszelben projekttel nyerte el a hazai projektmenedzsment szakma egyik legrangosabb elismerését.
2024-12-06 11:05:00
Hiába szorított az adóprésükön a kormány, a bankok így is növelni tudták a nyereségüket. Kilenc hónap alatt már 1419 milliárd volt a profitjuk, holott a jegybank a tavalyinál jóval alacsonyabban tartja az alapkamatot, és augusztus óta magasabb tranzakciós illetéket kell fizetniük – írja elemzésében a Bank360.hu.
2024-12-05 21:05:00
A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS