Robbanás előtt lehet a hazai online építőanyag-kereskedelem

2021. 10. 21., 10:45

A pandémia nem viselte meg az építőanyag-kereskedelmet, de átrendeződéseket okozott, egyfelől a szervezeti struktúrában, másfelől a vásárlói-, és a termék-keresleti igényekben, illetve felhívta a figyelmet az online jelenlét fontosságára – derült ki a Reacty Digital aktuális kutatásából, mely építőanyag-kereskedelemmel foglalkozó hazai szereplők bevonásával készült. Rövidtávon mindenki konjunktúrára számít a szektorban, amit csak politikai döntések befolyásolhatnak, azonban hosszabb távon kevésbé optimista várakozások jellemzik a kutatás alanyait.

A kutatás során szakértői mélyinterjúk segítségével kérdezte a Reacty Digital az építőanyag piac képviselőit, a vizsgálat célja az online értékesítéssel kapcsolatos korábbi tapasztalatok, illetve a várható további kihívások feltárása volt. Az építőanyag-kereskedelem piaca részben mesterségesen, a kormányzati intézkedések révén formálódik, ami kifejezetten kedvező jelenleg, a hosszútávú tervezést azonban bizonytalanná teszi, így a fókuszban a lehetőségek rövidtávú kiaknázása áll.

A teljes építőanyag piac méretének becslése meglehetősen nehéz, a kutatás során rendkívül széles keretek között mozgott (500–1000 milliárd forint), amelynek oka, hogy csak származtatott adatokkal lehet kalkulálni és az út-/stadion-/vasút-/mélyépítést különbözőképpen számolták bele a résztvevők a becslésbe. A főbb piaci szereplők a megkérdezettek szerint három csoportba sorolhatók: nagyobb kereskedő hálózatok, cégek (például újHÁZ Centrum), barkácsáruházak (pl. Praktiker), valamint egyéb gyártó-, kereskedő társaságok (például Pannon Csoport).

Az online értékesítés részesedése országos átlagban 2-4 százalék között mozoghat, de akad olyan szereplő, akinél a 10 százalékot is eléri. Viszont a közeljövőben ennek dinamikus növekedése várható. A vállalkozások tipikusan az offline is elérhető termékeiket jelenítik meg az online felületeiken, de egyes kereskedők rendelkeznek csak online elérhető szortimenttel is, ami költségcsökkentő hatása miatt lehet előnyös.

Az online építőanyag-kereskedelemmel kapcsolatban a kereskedőkben megjelenik egy pozitív, reményteli és egyben realista jövőkép – mely szerint az online tér megkerülhetetlen – ugyanakkor elmondásuk szerint ennek érdekében jelentős kihívásokkal kell megküzdeni. A megkérdezettek szerint az elsődleges nehézséget a logisztika jelenti. A termékhez közvetlenül kötődő akadályok (méret, törékenység stb.) mellett a speciális járművek szükségessége, valamint a változóan rentábilis szállítási távolság is megjelenik, a fogyasztókat pedig edukálni szükséges a piac sajátosságairól (például miért nehezebb/drágább ezen termékek kiszállítása).

A termékek kategóriájából adódhat a vevők bizalmatlansága is, akik inkább személyesen tekintenék meg a vásárolni kívánt alapanyagokat. A logisztikai kihívások miatt az online vásárlásnál kötelező elállási jog gyakorlása is nehezen megvalósítható, márpedig a speciális termékparaméterek (szín, textúra, anyag) nehézkes online bemutatása ezt gyakran indokolttá teheti. Ezen említett akadályok alól mentesülnek az olyan termékkategóriák (pl. ún. „dobozos termékek”), ahol a személyes tapasztalatnak nincs szerepe, technikai paraméterei jól átadhatóak és viszonylag könnyen szállíthatóak.

Az online térben az árképzés is nehézségekbe ütközik, elsősorban a szektorban elterjedt áralku jelensége, valamint az ár földrajzi függősége miatt – ezek az online árusítás transzparenciájával nehezen összeegyeztethetők. Mindemellett kihívást jelent, hogy a webáruház üzemeltetése anyagi és humán erőforrást, időráfordítást is jelent, illetve olyan szakmai tudást igényel, amit a megkérdezettek egységesen inkább kiszervezéssel oldanának meg (webshop fejlesztés, marketing).

A fenti kihívások ellenére, vagy ezek mellett is, a kutatás minden résztvevője az online kereskedelem egyre nagyobb térnyerését várja – vagy legalábbis prognosztizálja – csak az időtáv megítélésében mutatkoztak eltérések. Mindenki számít új hazai belépőkre, illetve a jelenleg elsősorban offline értékesítő cégek online csatornák irányába való elmozdulására.

Egyes interjúalanyok tapasztalata, hogy az online megjelenés forgalombővülést hozott, mert korábban nem megszólítható vevők is a látóterükbe kerültek, míg mások inkább az offline forgalom átterelődésére számítanak. Az online vásárlás fő ügyfelei jelenleg a B2C (lakosság számára történő értékesítés) szegmensből kerülnek ki, mivel a B2B (üzleti partnerek számára történő értékesítés) esetén még elengedhetetlen a személyes kapcsolatfelvétel a résztvevők megítélése szerint.

A pesszimistább szemléletű interjúalanyok inkább kivárásra játszanak, hagyják, hogy mások kitapossák az utat, megoldást találjanak a problémákra, míg az optimistábbak az azonnali piacra lépésben látják a lehetőséget. Egy biztos: az online értékesítés idehaza is megérkezett az építőanyag-kereskedelembe és a jövőben várhatóan dinamikusan bővülni fog ennek a termékszegmensnek is a forgalma az interneten.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS