Júliustól élénkülhet újra a használtautó-import

2021. 06. 03., 12:15

Idén januártól májusig a DataHouse adatai szerint 50 983 import használt személyautó került hazai forgalomba Magyarországon, ami a tavalyi hasonló időszakban regisztrált 54 257 darabhoz képest 6 százalékos visszaesést jelent.

„Tovább stagnál a behozatal, az év eddigi hónapjaiban rendre 10 ezer körül helyeztek hazai forgalomba behozott használt autókat – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Bár a gazdaság fokozatosan tér vissza a normál működéshez, a határok változatlanul csak szigorú szabályok betartásával léphetők át, ami továbbra is visszatartja a magánimportot. Emellett a honosítás szabályainak szigorítása is gyakorol némi hatást a használtautó-import szintjére.”

Márkák tekintetében az élen az előző évekhez hasonlóan a Volkswagen (11 százalék), az Opel (10 százalék) és a Ford (9 százalék) különféle modelljeit találjuk. A Toyota (7 százalék) tavalyi ötödik helyéről egyet feljebb lépett, helyet cserélve az Audival (5 százalék). A hatodik helyre a Hyundai (5 százalék) tört fel, lejjebb szorítva a soron következő BMW-t és Mercedest. A presztízsmárkák visszaszorulása annak köszönhető, hogy az import összetétele tavalyhoz képest kissé eltolódott a kis- és alsó-középkategóriás autók irányába: e két kategóriának egy év alatt 4 százalékponttal, 43-ról 47 százalékra nőtt az együttes részesedése.

Az import visszaszorulását okozó tényezők közül kétségtelenül a koronavírus megjelenése dominál, ezért a jelenlegi értékeket célszerű nem csupán a tavalyi, hanem az egy évvel korábbi adatokkal is összehasonlítani. Két éve, 2019 első öt hónapjában az importált használt autók száma még elérte a 67 ezret, ehhez az értékhez képest jelenleg 24 százalékos a visszaesés mértéke.

Az oltási programok kiteljesedésével gyorsan szorul vissza a járvány az Európai Unió országaiban, ezért várhatóan hamarosan sor kerül a határforgalmi korlátozások feloldására, ami már júliustól felfuttathatja a használtimportot. A határnyitás mellett tovább élénkítheti a behozatalt az elmaradt igények pótlása, valamint a korábbi hónapokénál kedvezőbb euróárfolyam is.

A JóAutók.hu prognózisa szerint a második félévben a használtautó-piacon kialakult hiány pótlása miatt azimport volumene ismét a havi 12 ezres szint felett alakulhat. Így éves szinten 130-135 ezer használt autó importjára számíthatunk, vagyis az eddigi lemaradást a piac a második félévben képes lesz teljes mértékben behozni.

A használtautó-import mértéke az első öt hónapban összesen 50 983 darab volt, 6 százalékkal kevesebb az előző év hasonló időszakában regisztrált 54 257-es mennyiségnél. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 53 417 volt, ami közel 18 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 45 327-es értéket.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS