A fizetési ágazat lételeme a folyamatos fejlődés. 2024 a változások évének ígérkezik, trendforduló várható az elmúlt évekhez képest – állapítja meg elemzésében a Visa.
2024 lesz az az év, amikor a kis-és középvállalkozások, köztük a tartalomgyártók, az e-kereskedelmi, valamint a hagyományosabb, fizikai üzletekben működő vállalkozások közül sokan nemzetközi szintérre lépnek. Gyakorlatilag mérettől függetlenül, a vállalkozások tervei ma már bőven túlmutatnak közvetlen szomszédságukon, és a globális digitális gazdaság részesei akarnak lenni.
A kkv-k közül ötből csaknem négy (79 százalék) jelölte meg a nemzetközi értékesítést növekedése fókuszaként, a fogyasztók pedig készen állnak erre a változásra, mintegy 72 százalékuk válaszolta, hogy szívesen vásárol más országok vállalkozásaitól.
A digitális fizetések átalakítják a kkv-k fizetési és fizetésfogadási lehetőségeit is, és így lehetővé teszik új célcsoportok elérését, biztonságos tranzakciók egyszerű lebonyolítását, a kiadások nyomon követését és figyelését, a biztonság és a hatékonyság növelését, valamint a minden korábbinál nagyobb növekedést. Pénzügyi tranzakciót fogadni még sosem volt ilyen könnyű, hiszen a fizetési innovációk lehetővé teszik, hogy valós időben, kényelmesen jussanak bevételeikhez egyéni és vállalati vásárlóiktól egyaránt. A fizetési megoldások, mint például a virtuális kártyák a kkv-kat felruházzák a szükséges cashflow, vásárlóerő és költségkezelési képességekkel.
A Visa várakozásai szerint 2024-ben a mikro- és kisvállalkozások kihasználják az egyre széleskörűbb digitalizáció előnyeit, amely egyszerre gyorsítja és védi a fizetéseket, és minden eddiginél könnyebbé teszi a földrajzi határokon túli terjeszkedést.
A digitális fizetések kényelme és gyorsasága a belföldi és a határokon átnyúló pénzmozgást egyaránt átalakította. Azonban a hálózatok és fizetési módok robbanásszerű elterjedése – a pénzküldő alkalmazásoktól és mobiltárcáktól kezdve a blokkláncokig, valamint az örökölt infrastruktúráig –töredezett, nehézkes tapasztalatokat eredményezett. Ezek a fejlesztések gyakran csupán a saját, elszigetelt ökoszisztémájukon belül működnek.
Azonban ez kezd megváltozni, mert a fizetési szereplők mára előnyben részesítik a széles körű, könnyen átjárható megoldásokat. Hamarosan megtapasztalhatjuk a gördülékeny globális pénzforgalmat- ahol a különböző szolgáltatók közötti fizetés ugyanolyan zökkenőmentes lesz, mint bármely más szolgáltatás igénybevétele. Az akadályok lebontása számtalan előnnyel jár majd a végfelhasználók, a pénzügyi közvetítők és vállalati ügyfelek számára, beleértve a fintecheket és az alkalmazásszolgáltatókat is.
2024-ben a fizetési ökoszisztémában továbbra is folytatódik az együttműködés, ami nagyobb hozzáférhetőséget, rendszerek közötti kompatibilitást és átjárhatóságot eredményez. Várhatóan több olyan új technológia jelenik meg, amelyek segítik a fogyasztókat és a vállalkozásokat az összetettebb, határokon átnyúló pénzmozgásokat kezelni.
Manapság, fogyasztóként, ha egy technológiai megoldás nem megfelelő számunkra, akkor azt mellőzzük, mert tudjuk, valószínűleg létezik jobb, egyszerűbb, alkalmasabb opció. Ezek az elvárások ugyanúgy élnek a fizetési folyamatokkal kapcsolatban is.
2024-ben a fizetési technológiában jelentős elmozdulásra számítunk a modulárisabb, platform-semlegesebb infrastruktúra felé, ami lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy a fogyasztók elvárásainak megfelelőbb élményeket nyújtsanak.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A vállalkozások képesek lesznek a számukra szükséges termékeket és szolgáltatásokat saját igényeik szerint használni. Hiányzik egy jó token megoldás? Adjon hozzá egyet a meglévő rendszereihez. Jobb omnichannel élményre van szüksége? Vezessen be egyet anélkül, hogy felforgatná a teljes fizetési megoldását. A hálózatsemleges fizetési szolgáltatások azonnal használható megoldásokat hoznak létre a valóban összetett problémákra.
Nemcsak azt látjuk majd, hogy egyre több pénzforgalmi vállalat alakítja át infrastruktúráját ezekkel a nyílt eszközökkel, hanem egyre több vállalkozás profitál is majd ezekből az új lehetőségekből. Ennek eredményeként a kereskedelem világa könnyebben működtethetővé válik.
A fogyasztók nem csak a fizetési infrastruktúra átalakítását várják el, de egyre személyre szabottabb élményre számítanak. Jelentős átalakulásra lesz szükség, hogy a bankok és a pénzügyi szolgáltatók ennek megfeleljenek.
Már elérhető szolgáltatások segítségével a pénzügyi szereplők képesek ezt biztosítani ügyfeleiknek anélkül, hogy „újra fel kellene találniuk a kereket”, azaz házon belül kellene új funkciókat és technológiát fejleszteniük – ezek az erőfeszítések költségesek és időigényesek lehetnek, és nem feltétlenül garantálják a sikert.
A digitális fizetések folyamatos terjedésével egyre sürgetőbbé válnak ezek a döntések – a bankok és a pénzügyi szolgáltatók mostani választásai valószínűleg még évek múlva is éreztetni fogják hatásukat üzletmenetükben.
A nehezen elérhető technológiai és mérnöki erőforrások miatt arra számítunk, hogy egyre több pénzintézet keresi majd a partneralapú megoldásokat vagy menedzselt szolgáltatásokat, ezekkel erősítve ügyfeleik bizalmát, valamint biztosítva vállalkozásuk növekedését.
Kicsivel több mint egy évvel a nagy nyelvi modellek (LLM-ek) megjelenése után, a csalás elleni küzdelem a generatív AI egyik legizgalmasabb jövőbeli alkalmazási lehetősége – különös tekintettel a hagyományos prediktív modellekhez képest a példátlan mennyiségű adat elemzésének és tanulásának lehetősége miatt. A mesterséges intelligencia következő generációja képes arra, hogy több területről származó információkat felhasználva új felismeréseket generáljon, segítve a csalások elleni eszközök betanítását, amelyek így megalapozottabban és pontosabban különböztetik meg a csalárd tranzakciókat a jogszerű vásárlásoktól.
A generatív AI a munkamódszereket is átalakítja, fejlesztve a termékeket, az adatstruktúrát, a modelleket, a műveleteket és az infrastruktúrát.
A mesterséges intelligencia a fizetések terén is új kihívásokat jelent. A generatív AI-eszközök használatával a csalók valósághűbb adathalász átveréseket képesek alkotni, ami még nehezebbé teszi a fogyasztók számára az ilyen próbálkozások felismerését, hiszen ma már kevésbé jellemzőek az egykor árulkodó jellemzők, a helyesírási és nyelvtani hibák. Mindez további nehézséget jelent a vállalkozások és a fogyasztók számára is, akiknek alkalmazkodniuk kell ezekhez az új fenyegetésekhez.
A világjárvány legnehezebb pillanatait magunk mögött hagyva az utazási kedv visszatért, a lendület várhatóan a következő hónapokban is folytatódik. Mi okozza ezt a növekedést? A vágyakozás a kikapcsolódás és a stresszmentes nyaralás után a Covid okozta, évekig tartó kellemetlen időszak után.
A Visa 2023-as nemzetközi utazási szokásokat vizsgáló tanulmánya szerint az utazók több mint 70 százaléka tisztában van a nyaralás növekvő költségeivel, de ez a legtöbbjüket nem tántorítja el, mindössze 4 százalékuk gondolja azt, hogy visszavesz az utazási terveiből. Az utazók világszerte átlagosan két szabadidős utazást terveznek a következő 12 hónapban, a tehetősebbek pedig ennél is többet.
A fogyasztók az utazásszervezés során továbbra is előnyben részesítik a rugalmasságot, illetve a biztonság és a tisztaság is egyértelmű prioritást élvez a szállásválasztás során.
A kisebb fizetendő tételektől eltekintve az utazók elsősorban a biztonságos, digitális és érintéses fizetési élményt választják. És bár a világjárók utazásuk során szívesen vennék figyelembe a környezetvédelmi szempontokat is, a Visa és az Oxford Economics által végzett kutatás szerint 40 százalékuk úgy érzi, hogy nem áll rendelkezésre elegendő információ a fenntartható utazási lehetőségekről, 36 százalék pedig megkérdőjelezi a kapott információk hitelességét.
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.