GKID-Mastercard: 8,5 százalékkal nőtt 2023-ban az e-kereskedelem forgalma

2024. 05. 07., 15:20

A magyar e-kereskedelmi piacon működő webáruházak által kiszolgált online rendelések száma 2023-ban meghaladta a 83 milliót, értéke mintegy 1474 milliárd forintot tett ki, 8,5 százalékkal nőtt 2022-höz képest – derül ki a GKID piackutató vállalat és a Mastercard digitális kereskedelmi körképéből.

Az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolguk van a magyarországi vállalkozásoknak, egyebek mellett a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása miatt, ami nem magyar sajátosság, szinte minden EU-s piacot érint – olvasható a közösen kiadott közleményben.

Madar Norbert, a kutatást készítő GKID vezető tanácsadója és partnere elmondta: a kínai kereskedők piacformáló hatása leginkább a rendelések számában szembetűnő, a belföldi kereskedők által kiszolgált online rendelések száma 7 százalékkal nőtt 2023-ban, a magyar vásárlók azonban valójában ennél sokkal többet rendeltek, csak épp nem belföldi vagy EU-s kereskedőktől.

A magyar vásárlók által generált, teljes – belföldi és nemzetközi – e-kereskedelmi rendelésállomány a GKID adatai alapján több mint 32 százalékkal bővült és 2023-ban már meghaladta a 102 millió darabot.

Timár Szabolcs, a GKID vezető elemzője és partnere a közleményben megjegyezte, hogy a kínai webáruházak forgalom- és vásárló-elszívó hatását az online FMCG szektort leszámítva már minden e-kereskedelmi szegmens érzékeli, leghátrányosabban azonban a divat, játék és lakásfelszerelési kategóriákat érinti.

A GKID-Mastercard digitális kereskedelmi körképében kiemelten foglalkoztak a Temuval, és megállapították, hogy a kínai kereskedő, amely 2023 szeptemberében indult el Magyarországon,  2024 áprilisában már 1,25 milliós vásárlói bázissal bírt. A Temu oldalán a magyar vásárlók idén az év első három hónapjában már több mint 1,5 millió rendelést adtak le, ezek összértéke csaknem 22,5 milliárd forintot tett ki.

Amellett, hogy a kínai kereskedő által generált forgalom érezhetően hiányzik a magyar kereskedők bevételéből, a Temu és a többi globális online kereskedő térhódítása a vásárlási szokásokra is hatással van: ezek a webáruházak a vásárlóikat kezdettől fogva a saját mobilapplikációik irányába terelik, exkluzív – csak ott érvényes – akciók és személyre szabott ajánlatok segítségével - ismertette a GKID.

A kutatásból az is kiderült, hogy Magyarországon a belföldi e-kereskedők által kiszolgált online rendelések 59 százalékát továbbra is utánvétes fizetéssel egyenlítik ki, ami 1,6 százalékos növekedés 2022-höz képest.

Szetnics László, a Mastercard digitális szolgáltatásokért és termékekért felelős vezetője a közleményben rámutatott, hogy a globális e-kereskedők a magyar lakosság digitális fizetési szokásait is formálják, hisz míg belföldi viszonylatban dominál az utánvétes fizetés és ezen belül továbbra is erős a készpénz szerepe, addig a nemzetközi kereskedőktől csak online, előre fizetéssel lehet rendelni. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 24., 09:37
Az árukézbesítő óriás radikális lépése fenntarthatósági szempontból kétszeres előnnyel jár, hiszen egyrészt a nem lebomló, műanyag légpárnák felhasználását 95 százalékkal csökkentette, másrészt olyan papír töltőanyaggal helyettesítette őket, ami egyszerre újrahasznosított és újrafelhasználható.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.
A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS