Folytatódik az online kereskedelem térhódítása?

Folytatódik az online kereskedelem térhódítása?
2023. 03. 28., 13:48

Hatalmas átalakuláson ment keresztül az e-kereskedelem Magyarországon és a világban. A Covid okozta korlátozások miatt egyik napról a másikra megnőtt az igény az online vásárlásra. Erről is szó lesz május 11-én, a Magyar E-kereskedelem Napján.

„Szerencsések voltak azok a vállalkozások, amelyek korábban is nagy hangsúlyt fektettek e-kereskedelmi vonaluk fejlesztésére, számukra az átállás lényegesen egyszerűbb volt. Akik viszont mindeddig halogatták a bővítéseket, döntéshelyzetbe kerültek: vagy lehúzzák a rolót, vagy villámsebesen pótolják az elmaradást. Sajnálatosan sokan kerültek az első csoportba, főként olyanok, akik sem az anyagi, sem a humán erőforrás terén nem rendelkeztek annyi potenciállal, amennyi a kihívás megugrásához szükséges lett volna. Szép számmal voltak azonban olyanok is, akik rekordidő alatt képesek voltak akár 4-5 éves lemaradást behozni” – mutatott rá dr. Ormós Zoltán, az Ecommerce Hungary alelnöke, a Kisvállalati Tagozat vezetője.

Egyesületük 2005 óta képviseli a webshop-üzemeltetők érdekeit, és szervez szakmai konferenciákat, amelyek teljes nyereségét a magyar e-kereskedők érdekvédelmére fordítja.

Offline-ból online-ba

A járványidőszak sok vezetőt ébresztett rá arra, hogy a biztonság csak látszólagos, bármi történhet az életünkben, ami egy csapásra megváltoztathat mindent. Éppen ezért óriási luxus nem felülni a piaci tendenciák hullámaira, azokkal nem együtt haladni.

„Elképesztő mennyiségű webshop pattant ki szinte a semmiből 2020 első felében, még a legkisebb sarki fűszeres is berendezkedett a házhoz szállításra. Akkor még nem lehetett tudni, hogy ennek a hirtelen átalakulásnak mi lesz a sorsa, ahogyan azt sem, hogy meddig tart majd az az állapot. Ma már látszik, hogy bár valamelyest mérséklődött az online kiskereskedelem erősödése – ami a 2020-2021-es elképesztő mértékű kiugrást követően természetes folyamat –, de maga a trend, az online vásárlás és a házhoz szállítás, normalizált szinten hosszú távon velünk marad” – ismertette a szakember.

Egyre több a csomagautomata

2023-ban 32 ezer webáruház működik Magyarországon, ami az előző évhez képest 4 százalékos növekedést jelent. Míg 2015-ben az emberek átlagosan évi 10 alkalommal vásároltak online, 2022-ben már 21-szer választották ezt a beszerzési formát. Az e-kiskereskedelmi forgalom is jelentős emelkedésen ment keresztül, 2015-ben 331 milliárd forint forgalmat ért el, ami 2022-re 1320 milliárd forintra ugrott. Tavaly az online értékesítés területén a műszaki cikkek, a ruházati és a sport, valamint az FMCG áruk vezették a listát.

„A magyar vásárlók a házhoz szállítást preferálják leginkább. 2022-ben 61 százalékban ilyen módon kézbesítettek, a második legkedveltebb átvételi lehetőség a csomagautomata, amely 20 százalékot tesz ki” – vázolta dr. Ormós Zoltán.

A magyar piacon elérhető csomagautomaták száma 2023 februárjában 3810 volt, ami 2640-nel több, mint egy évvel korábban. Nemcsak darabszámban, de szolgáltatók terén is bővült a piac, a Foxpost korábbi egyeduralmát megtörték az újonnan belépők, illetve a megerősödők, mint a GLS, a Packeta, az Easybox, az MPL és az AlzaBox. Ez fokozta a versenyt a szereplők között, akik gyorsasággal, akciókkal és egyéb aktivitásokkal igyekeznek népszerűségüket növelni.

Megnőtt a szerepük az ár-összehasonlító oldalaknak is. Ha több termék közül szeretnénk kiválasztani a számunkra leginkább megfelelőt, könnyedén behívhatjuk képeiket és adataikat egyetlen rendszerbe, ahol a számunkra releváns szempontokat összevetve hozhatjuk meg a döntésünket.

Május 11.: a Magyar E-kereskedelem Napja

A kisebb webshopoknak szóló nonprofit rendezvényen 500+ webshopos, 35+ kiállító, 25+ konzultációs asztal és 600+ konzultációs időpont lehetőség várja az érdeklődőket május 11-én, a Lurdy Konferenciaközpontban. A jelenlévők többek között a SEO, a közösségi marketing, a könyvelés, a jog, illetve a fogyasztóvédelem témaköreibe is betekintést nyerhetnek, emellett ingyenesen nevezhetnek az Ecommerce Hungary Díjra a kisvállalati kategóriában.

„A legtöbb résztvevőnk a középhaladó, haladó webshopok üzemeltetői közül kerül ki, de szívesen látjuk azokat is, akik most tervezik webáruház indítását” – mondta az Ecommerce Hungary alelnöke.

A szervezet a Magyar E-kereskedelem Napja teljes nyereségét a magyar e-kereskedők érdekvédelmére fordítja.

(Fotó: Ecommerce Hungary)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 21., 14:15
Az Európai Bizottság közzétette a fenntarthatósági, adózási és beruházási szabályozások egyszerűsítésére vonatkozó javaslatcsomagját. Az Omnibus célja egy olyan kedvezőbb üzleti környezet megteremtése, ami támogatja a vállalatok növekedését, innovációját és a munkahelyteremtést. Hatálybalépését követően a javaslatcsomag intézkedései jelentősen növelhetik az uniós cégek versenyképességét.
2025-03-21 17:10:00
A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 56 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével, ami 6 százalékponttal magasabb a tavaly ilyenkor mért aránynál. A munkavállalók kétharmada azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 62 százalékuk úgy érzi, hogy tavalyhoz képest beszűkültek az elhelyezkedési lehetőségei – derült ki a Trenkwalder március elején végzett munkaerőpiaci kutatásából.
2025-03-20 15:20:00
Meghaladta a 10 milliárd forintot a sikeresen pályázók számára átutalt támogatások összege a gazdasági társaságok járműflottáinak zöldítését ösztönző kiíráson. Több mint 2300 cég kapott eddig átlagosan 3,8 millió forintot mintegy 2600 tisztán elektromos személyautó, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához – tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS