Hatalmas átalakuláson ment keresztül az e-kereskedelem Magyarországon és a világban. A Covid okozta korlátozások miatt egyik napról a másikra megnőtt az igény az online vásárlásra. Erről is szó lesz május 11-én, a Magyar E-kereskedelem Napján.
„Szerencsések voltak azok a vállalkozások, amelyek korábban is nagy hangsúlyt fektettek e-kereskedelmi vonaluk fejlesztésére, számukra az átállás lényegesen egyszerűbb volt. Akik viszont mindeddig halogatták a bővítéseket, döntéshelyzetbe kerültek: vagy lehúzzák a rolót, vagy villámsebesen pótolják az elmaradást. Sajnálatosan sokan kerültek az első csoportba, főként olyanok, akik sem az anyagi, sem a humán erőforrás terén nem rendelkeztek annyi potenciállal, amennyi a kihívás megugrásához szükséges lett volna. Szép számmal voltak azonban olyanok is, akik rekordidő alatt képesek voltak akár 4-5 éves lemaradást behozni” – mutatott rá dr. Ormós Zoltán, az Ecommerce Hungary alelnöke, a Kisvállalati Tagozat vezetője.
Egyesületük 2005 óta képviseli a webshop-üzemeltetők érdekeit, és szervez szakmai konferenciákat, amelyek teljes nyereségét a magyar e-kereskedők érdekvédelmére fordítja.
A járványidőszak sok vezetőt ébresztett rá arra, hogy a biztonság csak látszólagos, bármi történhet az életünkben, ami egy csapásra megváltoztathat mindent. Éppen ezért óriási luxus nem felülni a piaci tendenciák hullámaira, azokkal nem együtt haladni.
„Elképesztő mennyiségű webshop pattant ki szinte a semmiből 2020 első felében, még a legkisebb sarki fűszeres is berendezkedett a házhoz szállításra. Akkor még nem lehetett tudni, hogy ennek a hirtelen átalakulásnak mi lesz a sorsa, ahogyan azt sem, hogy meddig tart majd az az állapot. Ma már látszik, hogy bár valamelyest mérséklődött az online kiskereskedelem erősödése – ami a 2020-2021-es elképesztő mértékű kiugrást követően természetes folyamat –, de maga a trend, az online vásárlás és a házhoz szállítás, normalizált szinten hosszú távon velünk marad” – ismertette a szakember.
2023-ban 32 ezer webáruház működik Magyarországon, ami az előző évhez képest 4 százalékos növekedést jelent. Míg 2015-ben az emberek átlagosan évi 10 alkalommal vásároltak online, 2022-ben már 21-szer választották ezt a beszerzési formát. Az e-kiskereskedelmi forgalom is jelentős emelkedésen ment keresztül, 2015-ben 331 milliárd forint forgalmat ért el, ami 2022-re 1320 milliárd forintra ugrott. Tavaly az online értékesítés területén a műszaki cikkek, a ruházati és a sport, valamint az FMCG áruk vezették a listát.
„A magyar vásárlók a házhoz szállítást preferálják leginkább. 2022-ben 61 százalékban ilyen módon kézbesítettek, a második legkedveltebb átvételi lehetőség a csomagautomata, amely 20 százalékot tesz ki” – vázolta dr. Ormós Zoltán.
A magyar piacon elérhető csomagautomaták száma 2023 februárjában 3810 volt, ami 2640-nel több, mint egy évvel korábban. Nemcsak darabszámban, de szolgáltatók terén is bővült a piac, a Foxpost korábbi egyeduralmát megtörték az újonnan belépők, illetve a megerősödők, mint a GLS, a Packeta, az Easybox, az MPL és az AlzaBox. Ez fokozta a versenyt a szereplők között, akik gyorsasággal, akciókkal és egyéb aktivitásokkal igyekeznek népszerűségüket növelni.
Megnőtt a szerepük az ár-összehasonlító oldalaknak is. Ha több termék közül szeretnénk kiválasztani a számunkra leginkább megfelelőt, könnyedén behívhatjuk képeiket és adataikat egyetlen rendszerbe, ahol a számunkra releváns szempontokat összevetve hozhatjuk meg a döntésünket.
A kisebb webshopoknak szóló nonprofit rendezvényen 500+ webshopos, 35+ kiállító, 25+ konzultációs asztal és 600+ konzultációs időpont lehetőség várja az érdeklődőket május 11-én, a Lurdy Konferenciaközpontban. A jelenlévők többek között a SEO, a közösségi marketing, a könyvelés, a jog, illetve a fogyasztóvédelem témaköreibe is betekintést nyerhetnek, emellett ingyenesen nevezhetnek az Ecommerce Hungary Díjra a kisvállalati kategóriában.
„A legtöbb résztvevőnk a középhaladó, haladó webshopok üzemeltetői közül kerül ki, de szívesen látjuk azokat is, akik most tervezik webáruház indítását” – mondta az Ecommerce Hungary alelnöke.
A szervezet a Magyar E-kereskedelem Napja teljes nyereségét a magyar e-kereskedők érdekvédelmére fordítja.
(Fotó: Ecommerce Hungary)
Történetének egyik legnagyobb szabású fejlesztésével megduplázta kapacitását a magyar műanyagipar hagyományos szereplője, a Start Plast.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.