A közép-kelet-európai piacokon működő ruházati- és divatcikkeket forgalmazó webshopok 70 százaléka nem számít 2023-ban a forgalom visszaesésére.
A 14 országban működő, több ezer európai webáruházat összekötő Glami.hu divatkereső platform közzétette éves divat e-kereskedelmi jelentését. A jelentés elkészítéséhez 2023. január folyamán 9 országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) készült felmérés a szegmensben működő partner webáruházak körében.
A jelentés szerint a digitális innováció, az erősödő globalizáció és a fogyasztói szokások változásának köszönhetően az e-kereskedelem továbbra is növekedési pályán van, de a fokozódó inflációnak és az ellátási lánc nyomásának köszönhetően a divat ágazat kiszámíthatatlanabb, mint valaha. A kockázatok ellenére a globális divat e-kereskedelmi piac értéke 10,3 százalékos összetett éves növekedési ütem mellett (CAGR) 2023-ban elérheti a 821,19 milliárd dollárt, továbbá a szegmensben az e-kereskedelem teljes piaci részesedése 24 százalékra nőhet 2023-ban.
Az árpolitika tekintetében a régiós vállalkozások 30 százaléka tervez árat emelni, 57 százalék tartaná a jelenlegi árszintet, 14 százalék pedig csökkentené az árait, vagy még bizonytalan a kérdésben. Az áremelést tervező vállalkozások 42 százaléka 6-10 százalék közötti áremelést tervez. Magyarországon az ágazati webáruházak 55 százaléka tervez áremelést, 27 százalék még bizonytalan a kérdésben, 9 százalék nem tervez változtatni az árakon, további 9 százalék pedig az árak csökkentésében gondolkodik. Az áremelést tervező vállalkozások többsége maximum 10 százalékos áremelést tervez.
A jelentés kiemeli, a gazdasági bizonytalanság arra készteti a webáruházakat, hogy a rövid távú kihívások kezelésére összpontosítsanak, ezért a működési költségek csökkentése mellett a vállalkozások egyik legfőbb prioritása az új marketingcsatornák létrehozása lesz. A GLAMI felmérése szerint a közép- és kelet-európai régió divat e-kereskedelmi vállalkozásai számára 2023-ban a legfontosabb prioritások a marketing-kommunikáció (63 százalék), a működési költségek csökkentése (44 százalék), az új marketingcsatornák létrehozása (38 százalék) és a választék fogyasztói igényekhez való hozzáigazítása (40 százalék) lesznek.
A magyar webáruházak a nemzetközi trendeknek megfelelően leginkább a működési költségek csökkentésére (55 százalék), új marketing csatornák kialakítására (55 százalék), valamint a márkaépítési tevékenységre fogják helyezni a hangsúlyt (46 százalék).
Ahogy az élet minden területén, az online divatcikk kereskedelemben is egyre nagyobb szerepet kap a mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás (ML), ezért a digitális innováció az egyik legbiztosabb befektetés a bizonytalanság időszakában. A webáruházak mesterséges intelligencia alapú online katalógusai amellett, hogy több millió terméket kategorizálnak, valamint tesznek könnyen és gyorsan kereshetővé, a kínálat személyre szabásával a felhasználók számára pénzt és időt takarítanak meg. A mesterséges intelligencia a korábbi látogatások és a felhasználói tevékenységek alapján lehetővé teszi az árképzés optimalizálását, előrejelzések készítését, vagy a logisztika optimalizálását.
A digitális innováció megváltoztatja a fogyasztók vásárlási szokásait, ezért a versenyképesség szempontjából nélkülözhetetlen, hogy a vállalkozások alkalmazkodjanak az új elvárásokhoz. Ezzel együtt a pénzügyi instabilitás és a növekvő infláció idején, amely számos iparág üzleti eredményeit befolyásolja, a kifinomultabb adatelemzési megközelítések bevezetése (többcsatornás felhasználói élményre, személyre szabásra összpontosítva), legalább az idei évre az egyik legkevésbé fontos prioritás a régió divatwebáruházai számára.
Október 19-én kilencedik alkalommal rendezik meg a Somlón egy különleges hazai szőlő- és borfajta nagyszabású bemutatóját.
Folytatódik a munkagödör kialakítása az 5. blokk területén – jelentette be Szijjártó Péter.