
A Google Chrome-ért és a Mozilla Firefoxért is eljönne az OpenAI azzal, hogy piacra dobta az AI-integrációval rendelkező böngészőt. A ChatGPT Atlas egyelőre csak egy rendszerre telepíthető, de ez nyilván nem sokáig marad így.
Az internet jövőjéért zajló verseny a héten szintet lépett, miután az OpenAI bejelentette új termékét, a ChatGPT Atlast. Ez egy asztali böngésző, amelybe beépítették a népszerű ChatGPT mesterséges intelligenciát.
A vállalat célja, hogy a szoftver ne csak a népszerű, már heti 800 millió felhasználóval rendelkező nyelvi modell kiterjesztése legyen, hanem egy új útvonal a weboldalak, a közösségi média és más online szolgáltatások felé.
A Google Chrome már vagy két évtizede uralja ezt a piacot, ám az OpenAI most nem csak abban bízik, hogy kihasít egy szeletet a tortából, hanem abban, hogy idővel átveheti a keresőóriás szerepét a böngészőpiacon.
Nem lesz könnyű menet: a Statcounter adatai szerint a Chrome a globális internetforgalom közel 72 százalékát adja, ami bődületes túlsúly a második Safari (13,9 százalék), a harmadik Edge (4,67 százalék) és a negyedik Mozilla Firefox (2,17 százalék) ellenében. Ebbe a versenybe készül beszállni a ChatGPT Atlas.
A ChatGPT Atlas nem az első AI-alapú böngésző, hiszen a Perplexity vállalat már júliusban elindított egy hasonló, AI-alapú szoftvert, a Cometet. A ChatGPT hatalmas elérése miatt viszont várhatóan nem ez, hanem az OpenAI újdonsága okozza majd a legnagyobb fejfájást a Google számára.
„A böngésződ az a hely, ahol összeér minden munkád, eszközöd és kontextusod. Egy olyan böngésző pedig, amely a ChatGPT-re épül, közelebb visz egy valódi szuperasszisztenshez, amely érti a világodat, és segít elérni a céljaidat” – vezette le Sam Altman, az OpenAI vezérigazgatója a bejelentéskor.
A Chrome középpontjában továbbra is a Google keresőmotorja áll, de a felhasználók egyre gyakrabban fordulnak a mesterséges intelligenciához – állapítja meg a CNN. A Pew Research kutatása is ezt támasztja alá: az emberek kevesebbet koppintanak linkekre, ha a Google AI-összefoglalókat jelenít meg.
Az Apple egyik vezetője pedig korábban arról számolt be a Bloombergnek, hogy idén áprilisban a történelemben először csökkent a keresések száma az Apple eszközein.
Mindez kedvező előjel az OpenAI számára, és az Atlas bevezetése megmutatja, hogy a felhasználók készek-e erősebben támaszkodni az AI-ra a mindennapok során. Míg a Google évek óta fokozatosan építi be az AI-t a Chrome-ba, az OpenAI új böngészője kezdettől a ChatGPT-t helyezi a középpontba.
A böngésző megnyitásakor a ChatGPT keresősávja fogadja a felhasználót, valamint témákat és feladatokat ajánl, amelyeket AI-ügynökök is elvégezhetnek – például, ha egy hétvégi utazás megtervezéséről van szó.
A felhasználó a felső gomb segítségével megnyithatja a ChatGPT-t egy oldalsávban, ahol kérdéseket tehet fel, vagy összefoglalót kérhet az oldalról.
A ChatGPT „ügynök módja” képes önálló feladatok végrehajtására. Egy példa szerint, ha valaki megkéri, hogy találjon egy olcsó bárt egy adott város adott közlekedési csomópontja közelében, és foglaljon asztalt, a ChatGPT csak annyit kérdez vissza: hány órára legyen a foglalás, és már intézi is.
A Google hasonló irányba mozdul. A keresési eredmények tetején már AI-összefoglalók jelennek meg, a Gemini asszisztens képes weboldalakat összefoglalni és kérdésekre válaszolni, sőt, a vállalat egy kísérleti „webügynököt” is fejleszt, amely például hotelt foglalhat a user e-mailjei és naptára alapján.
Az Atlas indulása egybeesik azzal, hogy az elemzők egyre élénkebben firtatják a Google jövőbeli szerepét. A cég online piaci részesedésének témája az USA Igazságügyi Minisztériumának keresési monopóliumról szóló perében is központi szerepet kapott.
Az OpenAI böngészője minden kétséget kizáróan újra feloszthatja a böngészőpiacot, de egyelőre még nehéz lenne megjósolni, hogy milyen tempóban és arányban, hiszen mindössze egy napja érhető el, és egyelőre csak Apple-számítógépek macOS rendszerére telepíthető.
A ChatGPT Atlas azonban egyértelműen jelzi, hogy az OpenAI alapvető szereplővé kíván válni abban, ahogyan az emberek a technológiát használják – kezdve a ChatGPT-vel, a kereséssel és most a böngészéssel.
Kapacitásbővítés, kutatás-fejlesztés, valamint munkavállalói képzés is szerepel abban a közel 200 millió euró értékű beruházássorozatban, amelyet gyöngyösi és csömöri telephelyein indít a fogyasztási cikkeket gyártó amerikai vállalat.
Orbán Viktor washingtoni sajtótájékoztatóján bejelentette: az amerikai szankciós akadályokat átadtuk a múltnak.