Ádáz harc kezdődött az internet uralásáért – Az OpenAI elindította saját böngészőjét

Ádáz harc kezdődött az internet uralásáért – Az OpenAI elindította saját böngészőjét
Gábor János  |  2025. 10. 24., 13:00

A Google Chrome-ért és a Mozilla Firefoxért is eljönne az OpenAI azzal, hogy piacra dobta az AI-integrációval rendelkező böngészőt. A ChatGPT Atlas egyelőre csak egy rendszerre telepíthető, de ez nyilván nem sokáig marad így.

Az internet jövőjéért zajló verseny a héten szintet lépett, miután az OpenAI bejelentette új termékét, a ChatGPT Atlast. Ez egy asztali böngésző, amelybe beépítették a népszerű ChatGPT mesterséges intelligenciát.

A vállalat célja, hogy a szoftver ne csak a népszerű, már heti 800 millió felhasználóval rendelkező nyelvi modell kiterjesztése legyen, hanem egy új útvonal a weboldalak, a közösségi média és más online szolgáltatások felé.

A Google Chrome már vagy két évtizede uralja ezt a piacot, ám az OpenAI most nem csak abban bízik, hogy kihasít egy szeletet a tortából, hanem abban, hogy idővel átveheti a keresőóriás szerepét a böngészőpiacon.

Nem lesz könnyű menet: a Statcounter adatai szerint a Chrome a globális internetforgalom közel 72 százalékát adja, ami bődületes túlsúly a második Safari (13,9 százalék), a harmadik Edge (4,67 százalék) és a negyedik Mozilla Firefox (2,17 százalék) ellenében. Ebbe a versenybe készül beszállni a ChatGPT Atlas.

Merőben újat kínál az OpenAI 

A ChatGPT Atlas nem az első AI-alapú böngésző, hiszen a Perplexity vállalat már júliusban elindított egy hasonló, AI-alapú szoftvert, a Cometet. A ChatGPT hatalmas elérése miatt viszont várhatóan nem ez, hanem az OpenAI újdonsága okozza majd a legnagyobb fejfájást a Google számára.

„A böngésződ az a hely, ahol összeér minden munkád, eszközöd és kontextusod. Egy olyan böngésző pedig, amely a ChatGPT-re épül, közelebb visz egy valódi szuperasszisztenshez, amely érti a világodat, és segít elérni a céljaidat” – vezette le Sam Altman, az OpenAI vezérigazgatója a bejelentéskor.

A Chrome középpontjában továbbra is a Google keresőmotorja áll, de a felhasználók egyre gyakrabban fordulnak a mesterséges intelligenciához – állapítja meg a CNN. A Pew Research kutatása is ezt támasztja alá: az emberek kevesebbet koppintanak linkekre, ha a Google AI-összefoglalókat jelenít meg.

Az Apple egyik vezetője pedig korábban arról számolt be a Bloombergnek, hogy idén áprilisban a történelemben először csökkent a keresések száma az Apple eszközein.

Mindez kedvező előjel az OpenAI számára, és az Atlas bevezetése megmutatja, hogy a felhasználók készek-e erősebben támaszkodni az AI-ra a mindennapok során. Míg a Google évek óta fokozatosan építi be az AI-t a Chrome-ba, az OpenAI új böngészője kezdettől a ChatGPT-t helyezi a középpontba.

A böngésző megnyitásakor a ChatGPT keresősávja fogadja a felhasználót, valamint témákat és feladatokat ajánl, amelyeket AI-ügynökök is elvégezhetnek – például, ha egy hétvégi utazás megtervezéséről van szó.  

A felhasználó a felső gomb segítségével megnyithatja a ChatGPT-t egy oldalsávban, ahol kérdéseket tehet fel, vagy összefoglalót kérhet az oldalról.

A ChatGPT „ügynök módja” képes önálló feladatok végrehajtására. Egy példa szerint, ha valaki megkéri, hogy találjon egy olcsó bárt egy adott város adott közlekedési csomópontja közelében, és foglaljon asztalt, a ChatGPT csak annyit kérdez vissza: hány órára legyen a foglalás, és már intézi is.

A Google válasza a ChatGPT Atlasra és az iparági háttér

A Google hasonló irányba mozdul. A keresési eredmények tetején már AI-összefoglalók jelennek meg, a Gemini asszisztens képes weboldalakat összefoglalni és kérdésekre válaszolni, sőt, a vállalat egy kísérleti „webügynököt” is fejleszt, amely például hotelt foglalhat a user e-mailjei és naptára alapján.

Az Atlas indulása egybeesik azzal, hogy az elemzők egyre élénkebben firtatják a Google jövőbeli szerepét. A cég online piaci részesedésének témája az USA Igazságügyi Minisztériumának keresési monopóliumról szóló perében is központi szerepet kapott.

Az OpenAI böngészője minden kétséget kizáróan újra feloszthatja a böngészőpiacot, de egyelőre még nehéz lenne megjósolni, hogy milyen tempóban és arányban, hiszen mindössze egy napja érhető el, és egyelőre csak Apple-számítógépek macOS rendszerére telepíthető.

A ChatGPT Atlas azonban egyértelműen jelzi, hogy az OpenAI alapvető szereplővé kíván válni abban, ahogyan az emberek a technológiát használják – kezdve a ChatGPT-vel, a kereséssel és most a böngészéssel.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS