Üzleti partnereink adatainak kezelése

2021. 02. 26., 09:45

A legfontosabb tudnivalókat dr. Pajor Dávid ügyvéd foglalta össze; az Üzletem.hu olvasóinak két iratminta is rendelkezésükre áll.

Üzleti tevékenységünk végzése során számtalan partnerrel lépünk kapcsolatba, közöttük pedig általában egyaránt megtalálhatóak mind magánszemélyek, mind jogi személyek magánszemély képviselői, munkatársai. Üzleti interakcióink során ezekkel a személyekkel kapcsolatos telefonszámokat mentünk el, címeket jegyzünk fel magunknak, levelezünk, számlázunk, ezáltal pedig akarva-akaratlanul is adatkezelést végzünk. Adatkezelőként pedig figyelemmel kell lennünk az Infotv. (az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény) és a GDPR (EU Parlament és Tanácsi 2016/679 rendelete) rendelkezéseire.

Tevékenységünk során nem szabad szem elől tévesztenünk az adatkezelés alapelveit: ilyen az adatkezelés célhoz kötöttsége, az adattakarékosság, a korlátozott tárolhatóság, a megfelelő jogalap, a pontosság, illetve az előzetes tájékoztatás alapelvei.

Elengedhetetlen szem előtt tartani partnereink adatainak kezelése során, hogy az adatkezelés céljának eléréséhez valóban szükség van-e például az adott személy nevén túl egyéb személyes adatra. Partnerünk alkalmazottainak magasságának nyilvántartására szükséges lehet például, ha fotósként egy modellügynökséggel működünk együtt, egy hentesüzlet tulajdonosaként viszont egész biztosan nincs erre szükség. Figyelemmel kell lennünk arra is, hogy a személyes adatokat kizárólag a cél megvalósulásáig tárolhatunk. Ezt az időtartamot általános jelleggel természetesen lehetetlen lenne meghatározni, annak az eset körülményeire tekintettel kell észszerűnek kell lennie. (Statisztikai jelleggel akár évtizedekig is relevánsak lehetnek bizonyos adatok, azonban ezeket egy bizonyos idő után már nem szükséges konkrét személyhez kötve tárolnunk). Az előzetes tájékoztatás elve alapján az adatkezelésnek közérthető, részletes, teljes és könnyen hozzáférhető, előzetes tájékoztatáson kell alapulnia. (Ez a tájékoztató a társaság adatvédelmi szabályzata.)

Az adatkezelés jogszerűségéhez – a GDPR 6. cikke alapján – legalább az alábbi jogalapok egyikének fennállása szükséges (kivonat):

  • az érintett hozzájárulása
  • szerződés teljesítéséhez szükséges
  •  az adatkezelőre jogi kötelezettsége teljesítéséhez szükséges;
  • az érintett vagy egy másik természetes személy létfontosságú érdekeinek védelme miatt szükséges;
  • közérdekű vagy az adatkezelőre ruházott közhatalmi feladat végrehajtásához szükséges;
  • az adatkezelő vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítéséhez szükséges (kivéve, ha ezen érdekekkel szemben elsőbbséget élveznek az érintett olyan érdekei vagy alapvető jogai és szabadságai különösen, ha az érintett gyermek).

Cikkünk végén Olvasóink két iratmintát találnak. Ezeknek az iratoknak a használatával egy esetleges ellenőrzés során (amely a NAIH – Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság hatáskörébe tartozik) az adatkezeléssel kapcsolatosan jogalapot (az érintett hozzájárulását) biztosan igazolni tudunk annak a kérdésnek a megválaszolására, hogy milyen alapon kezeljük a partnereink személyes adatait.

Az első mintát a jogi személy partnereink képviselőinek, munkavállalóinak adatainak kezeléséhez használhatjuk. A második minta akkor lehet hasznos számunkra, ha magánszemélyekkel kötünk szerződéseket üzleti tevékenységünk során. Ez utóbbi esetben a tájékoztatót aláírva, a szerződés mellékleteként kezeljük – tájékoztat Dr. Pajor Dávid ügyvéd.

 

LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS