Tud róla az ügyfeled, hogy követi a weboldalad?

2023. 09. 14., 10:08

Egyes technológiai óriások, mint a nemrég Facebookról átkeresztelt Meta, a TikTok, vagy a Google hirdetéskezelési és marketing eszközeit (Meta Pixel, TikTok Pixel, Google Analytics) rengeteg hazai vállalkozás alkalmazza weboldalán annak érdekében, hogy hatékonyabban és célzottabban tudják elérni saját célközönségüket, illetve weboldal látogatóik tevékenységét elemezzék. Ma már nincs olyan marketing szakember, aki a fenti szolgáltatások közül legalább az egyiket ne ajánlaná saját ügyfeleinek. A Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakértői a veszélyekre hívják fel a figyelmet.

Az információ hatalom

Ezek a szolgáltatások úgynevezett „pixeleket, trackereket”, azaz internetes webhelyebe ágyazott nyomkövetőket alkalmaznak, amelyek a weboldalak látogatóiról gyűjtenek adatokat: milyen termékeket tekintettek meg, mire kerestek rá, több felkínált opció közül melyiket választották, milyen gyakran látogatták az oldalt – a lehetőségek határtalanok. A felhasználók adatait ezután elemzés alá vetik és részletes profilokat állítanak össze belőlük, lehetővé téve a célzott reklámozást és a testre szabott tartalmak prezentálását. Gondoljunk csak a Facebook idővonalunkra: releváns hírekkel, cikkekkel, hirdetésekkel találkozunk rajta, mintha valaki kiválogatta volna őket számunkra.

Nem hiába, hiszen az így gyűjtött információk segítik a vállalkozásokat célcsoportjuk meghatározásában, a potenciális vásárlói kör elérésében és az ügyféligényekhez való igazodásban. Minél jobban ismeri a vállalkozás a potenciális ügyfeleinek preferenciáit, annál kedvezőbb arányban lesz a látogatóból vásárló, a vásárlóból törzsvendég.

A pixelek alkalmazása bármely vállalkozás számára meglehetősen egyszerű: a megfelelő kezelőpult használatával (pl.: Google Analytics, Meta Business Settings) néhány kattintással hozzá is adhatjuk weboldalunkhoz a rejtett követőprogramot, ami innentől rögzíti az oldalt látogató felhasználók tevékenységét, majd azokat rendszerezésre továbbítja különböző elemzőszoftvereknek.

Pixelt alkalmazó vállalkozásként rengeteg adatról kaphatunk elemzést; a Facebook "követője" például 17 különböző eseményt rögzít a weboldal látogatása kapcsán. Számlálja többek között, hogy a felhasználó mit vásárol, milyen tartalomra iratkozik fel, mely terméket tesz a kívánságlistájára vagy a kosarába. Mindezt IP-címhez, készülékhez, földrajzi elhelyezkedéshez, sőt, a kijelző felbontásához kapcsolva rögzíti a szolgáltató.

Az adattovábbítás

Az így összeállított felhasználói adatokhoz természetesen hozzáfér az a vállalkozás, aki az adott szolgáltatásra (pl. Meta Pixel) előfizet, azonban hozzáfér maga a szolgáltató (pl. Meta) is, aki ezeket az adatokat a felhasználókról az Európai Unióban és az Egyesült Államokban is tárolja.

„Mivel az az Európai Bizottság júliusban elfogadta az Egyesült Államokkal kötött keretmegállapodásra vonatkozó megfelelőségi határozatát, így ezen szolgáltatások használata – és a weboldal látogatók adatainak Egyesült Államokba való küldése – jelentősen leegyszerűsödik” – mondja Hegyi Áron ügyvéd. A weboldal látogatók adatainak tengerentúlra történő továbbításához a továbbiakban nem lesz szükséges további garanciák (pl: általános adatvédelmi kikötések, adattovábbítási hatásvizsgálat) alkalmazása, feltéve, hogy a címzett szolgáltató szerepel az Egyesült Államok által nyilvántartott megfelelőségi listán és ezt az adatokat küldő (elemző szolgáltatásokat alkalmazó) vállalkozás ellenőrizte.

Kell a hozzájárulás

Arra azonban sok vállalkozás és marketing ügynökség sem gondol, hogy az ilyen elemző szolgáltatások használatának előfeltétele, hogy a weboldal látogatók adataik kezeléséhez és továbbításához hozzájáruljanak. Hozzájárulni a weboldal látogató pedig csak akkor tud, ha az adatok gyűjtésének módjáról előzetesen és átlátható módon részletes tájékoztatást kap.

A pixeles követéssel kapcsolatos egyik fő aggály pontosan az ilyen jellegű adatgyűjtési gyakorlat átláthatóságának hiánya. Sok weboldal látogató egyáltalán nincsen tudatában annak, hogy a weboldal kódjába ágyazott nyomkövetőkön keresztül böngészés közben az adatait folyamatosan gyűjtik és elemzik.

Egyrészt a weboldal látogatók bizalmának megtartása, másrészt a vonatkozó adatvédelmi jogi előírásoknak való megfelelés végett is elkerülhetetlen, hogy a vállalkozások részletesen tájékoztassák weboldalaik látogatóit az ilyen adatgyűjtések és adattovábbítások körülményeiről.

A tájékoztatás elmaradásának következményei igencsak súlyosak lehetnek, ahogyan azt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) TV2 Média Csoporttal szemben kiszabott tízmillió forintos bírsága is jól mutatja.

„Felelős vállalkozásként tehát alapvető fontosságú, hogy mi magunk tisztában legyünk ezen elemző szolgáltatások működésével és a weboldalunk látogatóit az adatvédelmi előírásoknak megfelelően részletesen és átlátható módon tájékoztassuk a szolgáltatások által megvalósított adatgyűjtésekről, adattovábbításokról. Ennek hiányában az ügyfélbizalom elvesztése mellett az előző bekezdésben említett – akár magas összegű – bírság kiszabását is kockáztatjuk” – emeli ki Dura Máté, a Schönherr szakértője.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 30., 15:10
Hektikusan mozogtak az árak a vidéki ingatlanpiacon 2024 első négy hónapjában; a használt házak átlagos négyzetméterára egy év alatt majdnem negyedével emelkedett, addig a téglalakásoké csökkent – ismertette Kosztolánczy György, az Otthon Centrum vezérigazgatója a piac legfrissebb változásait.
2024-05-30 18:10:34
A Temu megjelenése nagyobb piaci sokkot okozott a hazai e-kereskedelemben, mint a koronavírus-járvány és az ukrán háború. Aki átgondoltan használja a mesterséges intelligenciát, kiemelkedhet a versenytársai közül, ugyanakkor az új technológia olyan eszközt ad a kiberbűnözők kezébe, amellyel manipulált ajánlatokat hozhatnak létre.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Kevés bosszantóbb dolog van annál, mint amikor az őrségi és somogyi gombászok telespammelik a facebookot vargányás fotókkal, miközben a Börzsönyben kutatóexpedícióval kell keresni. Gyakran hiába.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS