Mely sós snackek után kell netát fizetni?

2021. 12. 25., 13:45

A legfontosabb tudnivalókat a NAV szakértői foglalták össze.

Az ellenőrzési tapasztalatok azt mutatják, hogy az adózók gyakran nem tudják, mely sós snackek után kell népegészségügyi termékadót (neta) fizetni, a következőkben ennek szabályairól lesz szó. Fontos, hogy a netakötelezettség a saját előállítású előrecsomagolt termékekre is vonatkozik.

Sós snackként netaköteles:

  • az előrecsomagolt termékként forgalomba hozott,
  • 1905, 2005 20 20, 2008 VTSZ-szám alá tartozó,
  • gabona, burgonya vagy olajos magvak felhasználásával készült,
  • sütött, extrudált vagy pörkölt,
  • ízesített,
  • azonnali fogyasztásra alkalmas,
  • nem cukrozott készítmény,

aminek 100 grammjában a sótartalom meghaladja az 1 grammot.

Ilyenek például

  • a sós perecek,
  • sós rudak,
  • sós tallérok,
  • sózott burgonyaszirmok,
  • sózott mandula, pisztácia, mogyoró és egyéb diófélék.

A Magyar Élelmiszerkönyv szerinti sütőipari termékek csak akkor tekinthetők sós snacknek, ha a sótartalom 100 grammjukban meghaladja a 2 grammot. Kivétel ezalól a kenyér, ami sótartalmától függetlenül nem tartozik az adóköteles termékek közé.

A termék sótartalmának számításánál minden összetevőt figyelembe kell venni, tehát az alaptermék, az azon elhelyezett különböző díszítések, öntetek, egyéb töltelékek, ízesítők sótartalmát össze kell adni.

Nem számít sós snacknek és netát sem kell fizetni utána:

A sós snack meghatározásának lényegi eleme, hogy a termék azonnali fogyasztásra alkalmas, tehát a csomagolás felnyitása után azonnal ehető, valamint az, hogy meghatározott technológiával – sütéssel, extrudálással, vagy pörköléssel – dolgozzák fel. Így nem számítanak sós snacknek például

  • sem a különböző fagyasztott termékek, mint a mirelit pizza,
  • sem a melegítésre szoruló termékek, még akkor sem, ha egyébként a többi feltételnek megfelelnek,
  • sem a pirított vagy puffasztott termékek.

Érdemes megemlíteni, hogy az azonnali fogyaszthatóság hiánya miatt sem adókötelesek azok a kukorica termékek, amelyek mindössze elő vannak készítve a pattogtatáshoz, és zacskókban, dobozokban kiszereltek. Ezek mellett szintén nem terheli adókötelezettség a natúr vagy ízesített és már kipattogtatva kiszerelt, úgynevezett „pop corn” termékeket sem, mivel azok ugyan azonnali fogyasztásra alkalmasak, de a 1904 vámtarifaszám alá tartoznak.

A netakötelezettség ellenőrzése

Fő szabály szerint a netát a terméket belföldön első alkalommal értékesítő fizeti, ez lehet a belföldi gyártó, vagy külföldi gyártásnál az első magyarországi forgalomba hozó. Fontos, hogy a netaköteles termék forgalmazása nyilvántartás-vezetési kötelezettséggel is jár.

Ellenőrzéskor a termékek vámtarifaszámát és sótartalmát legtöbb esetben a NAV Szakértői Intézete határozza meg. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a termék sótartalma a gyártáshoz felhasznált só minőségétől is függ, ezért javasolt, hogy a gyártók és forgalmazók saját maguk is rendszeresen végezzenek méréseket az elkészült vagy forgalmazott termékeiken. Ezzel elkerülhető, hogy az ellenőrzés utólag tárjon fel mulasztást.

A neta szabályait részletesen ismerteti az 53. számú adózói információs füzet, amely a NAV honlapján érhető el. (NAV)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 25., 11:15
A hazai ingatlanpiaci drágulás a nyaralókra is hatott, egy év alatt 11,5 százalékkal emelkedtek az átlagos hirdetési négyzetméterárak. A Balaton népszerű települései a budapesti árakkal versenyeznek – derül ki a zenga.hu ingatlankeresési és hirdetési oldal adataiból. De ilyen árak mellett nem éri meg jobban tengerparti nyaralót venni?
2025-03-25 17:10:00
A Közös Agrárpolitika keretében, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló, a feldolgozó üzemek fejlesztését segítő pályázati felhívás keretében 94 beruházási projekt összesen 5,1 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesült; ezekkel a döntésekkel a megítélt támogatások összege 12,2 milliárd forint – tájékoztatott az Agrárminisztérium.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS