Magyar-szovjet szociálpolitikai egyezmény: fontos döntést hozott a Kúria

2019. 08. 14., 17:47

1963 óta hatályban van egy kétoldalú nemzetközi egyezmény, amely Magyarország és a (volt) Szovjetunió közötti társadalombiztosítási ellátások tárgyában született. A Szovjetunió megszűnése óta kérdéses, hogy az egyezmény alkalmazandó-e.

A legfrissebb fejleményeket a Rátkai Ügyvédi Iroda foglalta össze a Munkajogi blog friss bejegyzésében.

Az utóbbi évek társadalombiztosítási hatósági gyakorlata az volt, hogy kizárólag Ukrajna és Oroszország kapcsán alkalmazható az egyezmény, azonban a Kúria nemrég ezzel ellentétes értelmű döntést hozott.

A perbeli ügyben a felperes a volt Szovjetunió területén, a mai Kazahsztánban dolgozott évtizedeken át, majd Magyarországon végzett munkát. Az illetékes kormányhivatal a nyugdíjjal kapcsolatos adategyeztetési eljárás során ugyanakkor a korábbi szovjet, majd kazah szolgálati éveket nem ismerte el, csupán a magyarországi munkavégzést tekintette szolgálati időnek. Ennek indoka a társadalombiztosítási határozat szerint az volt, hogy a Kazah Köztársaság diplomáciai úton jelezte az illetékes magyar minisztériumok felé, hogy nem tartja a magyar-szovjet egyezményt alkalmazhatónak, ezért a korábbi Szovjetunió területén szerzett szolgálati idő figyelembevételére, a felperes által megjelölt, a Kazah Köztársaságban teljesített munkaviszonyok elismerésére sincs lehetőség. A közigazgatási és munkaügyi bíróság is ezt az álláspontot képviselte és a felperes keresetét elutasította.

A felperes a Kúriához fordult felülvizsgálati kérelemmel. A Kúria döntésében rámutatott arra, hogy ezen közigazgatási (társadalombiztosítási) jogvitában egy nemzetközi szerződést (az egyezményt) a magyar jogrendszerbe átültető 1963. évi 16. törvényerejű rendelet alkalmazhatóságáról kellett állást foglalni.

A Kúria megállapította, hogy a törvényerejű rendelet rendelkezései az 1963. július 1-jei hatályba lépésétől kezdve lényegében nem kerültek módosításra és a magyar jogban nem található olyan szabály, amelyből az érintett jogalanyok (így a felperes) az egyezmény Kazah Köztársaság általi egyoldalú felmondásáról vagy más módon történő megszüntetéséről, ekképpen az egyezmény által biztosított jogosultságok ezzel összefüggő változásairól értesülhettek volna.

Azaz, a jogalkalmazó szervek a belső jog részévé nem vált diplomáciai nyilatkozatokra - amelyek tartalmának megismerésére az érintett jogalanyoknak nincs lehetőségük - alkotmányosan nem alapíthatnak döntéseket. Mindezek alapján a Kúria megállapította, hogy az egyezmény alkalmazásának a felperes ügyében nem volt jogszabályi akadálya. Erre figyelemmel a Kúria a jogerős ítéletet a közigazgatási cselekményekre is kiterjedően hatályon kívül helyezte és a kormányhivatalt új eljárásra kötelezte.

Miért lényeges ez a döntés?

Azon személyek, akik a volt Szovjetunió területén, majd utódállamaiban dolgoztak éveken, évtizedeken át, jelenleg – Ukrajna és Oroszország kivételével – nem számolhatnak a nyugdíjjogosultság kapcsán a külföldi éveikkel, ugyanis a társadalombiztosítási közigazgatási eljárásban ezeket nem veszik figyelembe. A Kúria döntése ugyanakkor világossá teszi, hogy az egyezmény jelenleg is hatályban van, ezért nem megalapozott az, hogy ezen szolgálati idő nem kerül figyelembevételre.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-03-21 19:10:00
Az Agroinform.hu legfrissebb felmérése szerint a legtöbben továbbra is elsősorban rekreációs tevékenységként tekintenek a kiskert gondozására, azonban a zöldség- és gyümölcsárak újbóli emelkedése miatt a hobbikertészek 70 százaléka számára anyagilag is fontos szerepe van a saját célra történő termelésnek.
2025-03-21 17:10:00
A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 56 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével, ami 6 százalékponttal magasabb a tavaly ilyenkor mért aránynál. A munkavállalók kétharmada azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 62 százalékuk úgy érzi, hogy tavalyhoz képest beszűkültek az elhelyezkedési lehetőségei – derült ki a Trenkwalder március elején végzett munkaerőpiaci kutatásából.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS