Kiket érint a szén-dioxid-kibocsátókat terhelő új adó és tranzakciós díj?

2023. 08. 16., 17:07

A szén-dioxid kibocsátásban érintett társaságokat terhelő két új fizetési kötelezettség került bevezetésre a kormány júliusi rendelete alapján. Amennyiben egy társaság a rendelet hatálya alá tartozik, a szén-dioxid kvóta adó és a tranzakciós díj elnevezésű fizetési kötelezettsége lesz a továbbiakban. A Deloitte szakértői arról írnak, hogy kiket érint az új adó és díj.

Ajelentős térítésmentes kibocsátásiegység-kiosztásban részesülő létesítmény üzemeltetőjét érintő egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 320/2023. (VII. 17.) kormányrendelettel a szén-dioxid kvóta adó és a tranzakciós díj elnevezésű fizetési kötelezettségek kerültek bevezetésre.

Hogy megtudjuk, érintett-e egy társaság az új fizetési kötelezettségekben először két kérdésre kell válaszolni: a szén-dioxid kibocsátás éves átlaga – amit a tárgyévet megelőző három év adatai alapján számítanak – meghaladta-e a 10 ezer tonnát, illetve, hogy részesült-e térítésmentes kibocsátásiegység-kiosztásban a tárgyévet megelőző évben – azaz kapott-e ingyenes karbonkvótát? Amennyiben igen, úgy azt kell megnézni, hogy a tárgyévet megelőző évben ingyenesen kapott karbonkvóta mértéke elérte vagy meghaladta-e az azt megelőző három év átlagos szén-dioxid kibocsátásának felét.

A kalkulációk elkészítésekor mindkét esetben a hitelesített szén-dioxid kibocsátás adatait kell figyelembe venni.

Szén-dioxid kvóta adó

Az egyik új kötelezettség tárgya az üzemeltető tonnában számított szén-dioxid kibocsátása, az adó mértéke szén-dioxid tonnánként számítva 40 euró, amelyet magyar forintban kell meghatározni. Az szén-dioxid kvóta adót évente kell megállapítani, az adóbevallási határidő az adóévet követő év május 31. Az adózót negyedévente adóelőleg bevallási és fizetési kötelezettség terheli, ennek teljesítésének határideje a tárgynegyedévet követő második hónap 15. napja. Ekkor kell a naptári negyedévre vonatkozó kibocsátási adatokat is megküldeni, az adóelőleg összege pedig az adóalap tárgynegyedévre számított összege.

„Fontos kiemelni, hogy az adózót már a 2022. december 31-ét követő adóév tekintetében is terheli a szén-dioxid kvóta adó fizetési kötelezettség, és a 2023-as adóévre már adóelőleg megállapítási és fizetési kötelezettség is felmerül. A 2023-as adóév első három negyedévére vonatkozó adóelőleget a harmadik negyedévet követő második hónap 15. napjáig kell megállapítani és megfizetni. Ha például az üzleti év fordulónapja január 1-jén van, akkor ez 2023. november 15-ei határidőt jelent” – mondta Fábián Dorottya, a Deloitte adóosztályának partnere.

Van lehetőség az adóalap-csökkentésére bizonyos feltételek esetén: ha az adózó fajlagos szén-dioxid kibocsátása legalább az Európai Unió által elvárt lineáris csökkentési tényezővel megegyező mértékben csökkent, de a termelése egyébként változatlannak tekinthető (a részletes küszöbértékeket a rendelet tartalmazza), akkor az adólap 50 százalékkal csökkenthető.

Tranzakciós díj

A másik új fizetési kötelezettség a tranzakciós díj, amelyet az üzemeltetőnek a térítésmentesen kapott karbonkvóták átruházása esetén kell megfizetnie a klímavédelemért felelős hatóságnak. A tranzakciós díj mértéke az átruházott karbonkvóta értékének 10 százaléka, a tranzakciós díj fizetési kötelezettséggel járó ügyletet a teljesülését követő 10 napon belül be kell jelenteni az illetékes hatóságnak. A hatóság a bejelentést követően vagy hivatalból egyenlegértesítőt állít ki a tranzakciós díj összegéről, amelynek kézhezvételét követő 30 napon belül meg kell fizetni a tranzakciós díjat. A határidőben történő megfizetés elmaradása esetén a hatóság a tranzakciós díj megfizetésére kötelező határozatot hoz, amelyet nem teljesítés esetén végrehajtás útján érvényesít.

„Tekintettel arra, hogy mind a szén-dioxid kvóta adó, mind a tranzakciós díj kapcsán már a 2023-as év tekintetében hatályosak a kötelezettségek, ajánlott időben megvizsgálni az ezekre való kitettséget, kalkulációs metódusokat és a jogalkalmazási részletkérdéseket” – hívja fel a figyelmet Takács Diána, a Deloitte adóosztályának menedzsere.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS