Kézbesítési fikció, avagy lehetséges, hogy nem kaptam meg a levelet, de mégis?

2023. 02. 16., 14:10

Lehetséges, hogy nem kaptam meg a levelet, de azt mégis úgy tekintik, hogy átvettem? Mi az a kézbesítési fikció? Mit tehetek, ha önhibámon kívül nem tudtam átvenni egy hivatalos iratot? Mi a helyzet egy cég esetén, ha nincs, aki átvegye a levelet? A kérdésekre dr. Kocsis Ildikó ügyvéd válaszol.

A kézbesítési fikció hallatán lehet, hogy az jut eszedbe, hogy mi köze a jognak a fikcióhoz. Apropó, a fikció szó jelentése: kitalált, a valóságban nem létező, elképzelt dolog. Amiről most lesz szó, az azonban egyáltalán nem fikció – kezdi az Érthető Jog friss bejegyzését dr. Kocsis Ildikó ügyvéd.

A polgári eljárásjog foglalkozik polgári jogi ügyekben a bírósági eljárások szabályaival. Részletesen megmondja, hogy milyen szabályok alapján folyhat egy polgári per, ki, mit és hogyan tehet. A büntető eljárásokra más szabályok vonatkoznak. Persze nem csak bírósági ügyekben kell alkalmazni ezeket a szabályokat, hiszen például a fizetési meghagyások kapcsán is érvényesülnek egyes rendelkezései. Na de a lényeg, hogy itt található az úgynevezett kézbesítési fikció.

Mit jelent a kézbesítési fikció?

A kézbesítési fikció, amit korábban kézbesítési vélelemként ismerhettünk, azt mondja ki, hogy

„a bírósági iratokat a kézbesítés megkísérlésének napján kézbesítettnek kell tekinteni, ha a címzett az átvételt megtagadta. Ha a kézbesítés azért volt sikertelen, mert a címzett az iratot nem vette át - postai szolgáltató útján történő kézbesítés esetén az a bírósághoz „nem kereste” jelzéssel érkezett vissza - az iratot a kézbesítés második megkísérlésének napját követő ötödik munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni.”

A fenti szabály alapján akkor is kézbesítettnek tekintenek egy iratot, ha

Fikció ide vagy oda, értesítenek arról, amit nem vettem át?

Bizonyos bírósági iratok annyira fontosak, hogy arra is van szabály, ha azokat a kézbesítési fikció miatt kézbesítettnek tekintik akkor is, ha az átvétel nem történt meg. A kézbesítési fikció létezése nélkül ugyanis könnyedén vissza lehetne élni azzal, hogy szándékosan nem veszi át valaki a levelet.

A fikció azonban nem a valóság. Így a címzett kap még egy esélyt, hogy tudomást szerezzen az iratról. Ez az esély csak a nagyon fontos iratoknál van meg. Ilyen irat:

  • a keresetlevél, amivel a címzett ellen indítanak egy pert, és
  • az eljárást befejező érdemi határozat, amiben az eljárással kapcsolatos döntés szerepel.

A törvény előírja, hogy az ezekre vonatkozó kézbesítési fikcióról a címzettet még egyszer, ezúttal már egyszerű postai levélben is értesítik. Ezt már nem kell hivatalosan aláírva átvenni, a postás egyszerűen a postaládába dobja a levelet. Ezen felül még e-mailben is értesítik a személyt, ha az eljárás során a személy e-mail címét bejelentették az eljáró bíróságnak. Ha ilyen levelet, értesítést kapsz, akkor semmiképpen ne halogasd tovább, hogy jogi segítségért fordulj. Ez ugyanis a második esélyed, harmadik pedig könnyen lehet, hogy nem lesz.

Mit tehetsz a kézbesítési fikcióval szemben?

Persze olyan helyzet is akad, amikor a kézbesítési fikció nem „megérdemelt”, vagyis nem a személy az oka annak, hogy nem tudta átvenni az iratot. Itt azért ne arra gondolj, hogy éppen nyaraltál a családdal, a kutya széttépte az értesítőt, vagy a sok munka miatt elfelejtettél időben elmenni a postára.

A kézbesítési fikcióval szemben kifogást lehet benyújtani. A kifogásról a bíróság dönt.

Arra nagyon kell figyelni, hogy ha a kifogással is elkésik valaki, akkor nemigen van mit tenni. Az elkésett kifogást a bíróságnak vissza kell utasítania.

Hogy milyen esetben meddig és hogyan kell a kifogást benyújtani, azt hiszem, ehhez valóban szükség lehet szakember segítségére.

Megfelelő kifogások a kézbesítési fikció esetén

Még mielőtt elkezded bizonygatni, hogy te nem tehetsz arról, hogy a kutya széttépte az értesítőt, vagy a főnök miatt túlóráznod kellett, ezért nem értél oda időben a postára, fontos tudnod, hogy mikor lehet sikeres a kifogásod. Két ilyen esetkört különböztetünk meg.

1. A szabálytalan kézbesítés

Az első esetkör a szabálytalan kézbesítés. A kézbesítési kifogásban elő kell adni azokat a tényeket, körülményeket, amelyek a kézbesítés szabálytalanságát igazolják. Vagyis neked kell megfelelő módon igazolnod, hogy már a kézbesítéssel volt a probléma. Ezért nem tudtad átvenni az iratot. A postaládának ilyen esetben bizony fontos szerep juthat. Egy esetben az Érthető Jog partner ügyvédi irodája, a Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda azzal tudta eredményesen megkifogásolni a kézbesítési fikciót, hogy a kézbesítés valójában nem a megfelelő postaládába történt. Ezt azonban utólag nem egyszerű alátámasztani.

Mindenesetre jó, ha tudod, hogy a megfelelő postaládáról neked kell gondoskodni. Ha az nem megfelelő, és a szél kifújja az értesítőt, az bizony nem a posta hibája lesz.

2. Az önhiba hiánya

A másik esetkör, ha önhibádon kívül álló ok miatt nem tudtad átvenni az iratot. Ezt a kézbesítési kifogásban valószínűsíteni kell. Ilyen ok lehet, ha például kórházban feküdtél, vagy az is, ha a környéken garázdálkodók minden ház postaládáját feltörték és ellopták a tartalmát. A családi nyaralás azonban nem igazán megfelelő, hiszen akkor előre lehet gondoskodni arról, hogy valaki átvegye helyetted az iratokat.

A cégek nem lehetnek „betegek”

Nagyon fontos 2018-tól meglévő, viszonylag új szabály, hogy az önhibán kívüli okra hivatkozó kézbesítési fikcióval szembeni kifogást csak természetes személy terjeszthet elő. Vagyis a cégeknél erre esély sincs. Még akkor sem, ha az egy kis családi vállalkozás, és az egész család egyszerre ragadt külföldön egy vulkánkitörés miatt. Emiatt senki nem tudta átvenni a vállalkozásnak érkezett hivatalos iratot. Nem viccelek, ez is előfordultál már, nem is olyan régen. Egy ázsiai utazás kényszerűen 1 hónappal lett hosszabb egy vulkánkitörés miatt, mert addig teljesen megszűnt a térség légi közlekedése. Látod, hogy az élet valóban milyen sokféle helyzetet képes teremteni? Sokszor elképzelni sem tudjuk előre. Ezért is érdemes tisztában lenni a jogainkkal.

A cégek, vállalkozások, vagy más szervezetek esetén tehát mindig gondoskodni kell arról, hogy a hivatalos iratokat valaki átvegye. Akár még a hosszú nyári, karácsonyi vagy bármilyen más leállás alatt is. Sőt, még akkor is, ha minden munkatárs home officeban van.

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd

Érthető Jog

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS